|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en alldeles underbar 525:a i e34:ans kaross. Den är kanske inte den allra fräschaste BMW men jag är jäkligt förtjust i den. Hade först tänkt sälja den men skiter i det. PGA diverse störda SKAMBUD. Och ett förslaget byte mot en j-vla audi 90 -89 (HAHA!!! man får vara dum i huvet om man ens frågar något sånt enligt mig) Så eftersom jag behåller min bil så finns det några saker jag måste fixa. Det mesta är enkelt. Men jag är ingen elektriker, och jag har ett elfel. Problemet ser ut så här: En vacker dag när jag starta var bilen död. 1:a åtgärd, fixa ett nytt batteri. Bilen funkar ett tag, men hör och häpna efter ett tag är det urdraget! Ett sprillans 90ah batteri! Blev förvånad, och insåg att det var något annat. Fick lite testad, och felet ligger på säkring nummer 20, den har hand om AC, Check-control, och Färddator bland annat. Som det är nu går bilen köra. Ringde och frågade en skit duktig BMW-mekaniker i stan. Han kunde inget säga eftersom han inte själv kollat närmre (har 2 månaders kö vill inte stå i den för detta) Men han hade en gissning. Det kunde vara ett kretskort till check-controllen. Sa att det var ett rätt vanligt fel. Då bilen gått långt. Så är det skit svårt att fixa det själv, någon som rivit instrument panelen? och har lite tips och idéer eller ska jag lämna in den tycker ni? Och vad kostar ett sånt kretskort? -= BMW! Do I need to say more? =- | |
|
Hej! du har nog precis samma fel som på min 525a... mitt fel ligger också på säkring nr 20 och jag har luskat mig fram till att felet ligger i en modul som heter IHKA som styr spjäll och diverse annat i luftkonditioneringen... så ett tips: panelen som du har till höger om gasfoten(sitter med en stjärnskruv och är i tyg) lossa denna....sedan om du tittar längst in bakom värmepaketet och närmast torpedväggen ska du se två kabelstammar som går in i en svart box...den ena kontakten är vit och en är grön. flytta sedan över till pass.sidan och skruva lös motsvarande panel där ska du på se 2 kabelstammar till som går in i samma box.kontakterna på denna sida är blå och gul.... koppla ur alla kontakterna genom att föra ner bygeln på vardera kontakt(jävligt pillrigt på förarsidan...blir enklare om man även tar väck panelen ovanför pedalerna)sedan drar man ut hela kortet mot passagerarsidan. mät sedan upp om den fortfarande drar tjuvström. Alternativt ta ur endast den vita och mät. drar den ingen ström så har du felet i den boxen. För mig var det just den och då jag lyckades få tag i en annan så höll den endast några veckor innan det även blev fel i den,så nu har jag en ctek laddare kopplad via motorvärmaren medans jag söker en ny:) blev mycket text detta men hoppas du förstår någorlunda,annars är det ju bara att fråga... Lycka till! Mvh Andreas |
|
|
Här i min "köpes annons" har du bilder på modulen: Länk |
|
lurre |
fläktmotståndet kanske (fläkten går efter tändningen ifrånslagen) Dåliga kablar bagage lucka. Sök på läckström tjuvström. |
|
Tack så mycket Bostedt ska genast kika på det. Verkade rätt enkelt, om än lite pilligt, ska hinna kolla det i morgon. Vad fick du ge för modulen sen? Går det att köpa nya eller är dom äckligt dyra? -= BMW! Do I need to say more? =- |
|
|
roligt om man kan hjälpa till. det är den vita kontakten som sitter värst till men har man inte vinterhandskar på sig så går det:) Om du tar ner panelen ovanför fötterna så blir det genast mycket enklare,sitter väl i 6 skruvar eller nått.... jag köpte en begagnad för 400kr,har ingen aning om vad dom går på ny men kan tänka mig att det är dyrt....dock så kan det ju vara värt att kolla upp, man vet ju aldrig... köper man en beg. så kan det ju gå som för mig i några veckor eller så om man har tur så håller den länge.... men jaja lycka till än en gång! återkom gärna om du hittat felet eller inte... Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.