|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har en E-36 Coupé som börjat att bråka på sistone, bilen har blivit ostabil och svajig särskilt i lite högre hastigheter. Har samma problem oavsett om det är sommardäck eller vinterdäck. Nyligen är en 4 hjulsinställnig gjord och då byttes även en spindelled och bagvagnsbussningarna. Vad kan vara fel? | |
|
Jag har en likadan bil och skulle först föreslå att det var bakvagnsbussningarna, men eftersom du sa att de är bytta och spindellederna likaså kan det uteslutas. Är däcken nya? Har hört vissa som säger att det kan kännas oastabilt med nya däck. Men eftersom du säger att du testat både sommar och vinter så låter detta väldigt märkligt. Det kan väl vara glapp i krängningshämmaren? Glapp i hjullagren? Detta är ju saker som påverkar hjulens vinkel och hur upphängningen fungerar. Mitt åk: Länk |
|
| Är stötdämparna friska? De påverkar mer än vad man kan tro! / Martin | |
|
Stötdämparna är ok. Krängningshämmaren är det samma sak som stabilisatorstag? |
|
|
jag har aldrig hört det uttrycket men det låter ju som att det skulle kunna vara samma sak. Det är staget som går tvärs igenom hjulupphängningen och länkar samma bärarmarna på motsvarande sida. Om jag ine har fel för mig så har detta två stag som länkar dem vidare till själva bärarmen och det kan vara glapp i de kul-lederna. Det fick jag som troligt alternativ när min betede sig så som du beskriver, men min bahövde nya bussningar bak. Är du verkligen helt säker på att bussingarna är ok? För jag han köra slut ett par bakdäck innan jag fick rätt på det (malmö-örebro-malmö pluss utflykter under en vecka med fel hjulvinkel bak =4000kr i sjön). Mitt åk: Länk |
|
| Jag har iof. inte känt på bussingarna bak. Men jag antar att de är ok då de ej varit med mer än max 2000mil. Får ta en koll på dem under morgondagen. Men din teori ang. krängningshämmaren är värt att kolla vidare på. | |
| Om hjulinställningen är fel så kan bilen bli spårig/vinglig i alla dessa dubbfåror. Sen skulle jag kolla igenom alla bussningar i bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.