|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på skaffa en diesel :-) intressanta bilar är: 330 530d ix 535d, A4 Q 3.0 A6 Q 3.0 hur stor e skillnaden åkmässigt mellan 530d och 535d? | |
|
Rätt tänkt! Ta och lbregga dessutom så får du en massa fördelar. Maila mig så talar jag om vilka:) Skulle rekommendera alt 1= 330XdA och alt 2 535d. 330d är rapp och riktigt trevlig. 535d är det närmaste m5 man kan komma med diesel. 530 tycker jag känns lam efter 150mil i 535d. E60/61 är kanske ett halvt nummer för stor för min smak om man vill ha en rapp bil. 535 d kommer mycket mjukare och tidigare pga sin biturboladdning vridet finns tillgängligt från 1200varv. Hjulspinn på torr asfalt i 160 är inga problem... Asken |
|
Grubbe |
540is: Jag har haft en chippad 330d som bromsades till ~230hk och ~490nm i motorn, jag minns inte exakt, men där i krokarna iallafall. Fy fasen vilken schysst kärra det är alltså. Jag har inte kört 535d:n, men den ska visst vara något i hästväg. Jag tror inte att du blir besviken vilken bil du än väljer. :) |
Grubbe |
Edit: Jag har fixat min dator så nu är jag back on MSN. |
|
Efter att ha provkört en 535D så känns min 530D som en trampcykel. Hade det funnits EN enda glimt av en möjlighet så hade jag nu haft en 535D!! Tyvärr så ligger den för långt utanför min budgetram.. Tyvärr så har jag inte provkört den andra modellerna du räknar upp, men mitt själklara val hade utan tvekan varit 535D. Polarbear |
|
|
Jag har kört diesel de sista 11 åren och har haft ett antal bilar under dessa år, samtliga BMW. Jag kör för närvarande 535d, plockade ut den i mars och har kört ca 6000 mil hittills. Dessförinnan hade jag 530d E60 -04 som jag körde drygt 11-12000 mil med, och visst är det skillnad mellan dessa bilar. Det är faktiskt mer skillnad i karaktär mellan dessa motorer än vad jag först trodde, 535d arbetar givetvis mycket mer med vridet, även om 530d har så det räcker av den varan. I 535 är det i princip förbi kick-down motståndet i pedalen man ska för att den ska växla ner, och då skjuter det på bra. Jag har även kört 525d, 530d, 320d, 525tds under dessa år, samtliga E39 av 5orna. Kan väl säga att 530d E39 var en fantasisk bil när det kom, men den går inte att jämföra med varken 530d el 535d E60. Men jag tycker nog inte att 530d känns så otroligt mycket slöare än 535d, även om det är en viss skillnad. Vad gäller förbrukning mellan 530d (0,65-0,75) och 535d (0,7-0,8) så är naturligtvis den förstnämnde snålare i svenska farter, det är nog först när man börjar komma upp i lite högre farter (jämn fart) som det jämnar ut sig. Min 530d var fantastisk snål när man började köra hårt på Autobahn, man kunde verkligen ladda på utan att den slickade i sig alltför mycket. Visst är 535d relativt snål men vill ha något mer när man kör hårt, förvisso inget konstigt med det. Nya 330d har jag inte kört, vill du har fyrkrafs så är det väl den eller 530xd som gäller. Får väl säga som jag alltid gör, ut och provkör och känn dig för. Är ekonomin inte ett problem, köp 535d. Har du fler specifika frågor så hör av dig. |
|
| Tack Velgro för ditt utförliga svar ! intressant o bra läsning :-) | |
|
Velgro Mycket bra läsning. Men 6000 mil sedan mars? Du måste använda den i jobbet va? och 12.000 mil en en E60 då måste du nästan vara budgubbe =) Hoppas bara snart sverige sänker diesel skatten på nyare diesel bilar så ska jag också bli ägare av en oljebrännare! |
|
| Hjulspinn i 160 blås? Förklara är du snäll för det kan jag bara inte fatta. | |
|
Asken menade antagligen att ASC:n blinkade till. Mvh |
|
|
Zeke: Jag körde och DSClampan när jag gasade på från 140 fick jag lätt hjulspinn pga det enorma vridet som utvecklades. ASken |
|
| Byt däckfabrikat Asken :-) | |
|
Velgro: Ställer mig samma fråga som AkUsP. 6000 mil sedan i mars är ganska mycket, runt 20 mil dagligen.... Vad pysslar man med då? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Låter mycket imponerande. Häftigt! | |
| 540iS: Bytte bil istället. RFT säger jag bara:)) | |
| Ja det stämmer bra, jag är egenföretagare och kör alltså väldigt mycket bil per år. Körde närmare 12000 under det år jag hade min första 530d E60, men har lugnat ner mig något nu, kommer väl "bara" upp i ca 8000 mil i år. | |
|
Velgro: Där ser man, Du har en bekväm och trevlig "arbetsplats" kan man säga:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| jag körde en 535d när bmw on tour var upp till oss i skogarna. jag har fortfarande våta drömmar om den bilen. vad ska man säga? finns d nån rappare diesel just nu? | |
|
Hej, Gaellande dieslar! Koerde 530D E60 och sedan 525D E60 och kaende ingen betydande skillnad faktiskt. Daerav blev det 525D E61. Har inte koert 535D, men akt en kort runda - och nog kaende man att det nog fanns mer aen en "snurra" under huven. 540is; du verkar ju vara van vid prestanda, sa ska det bli diesel foer din del sa aer det nog minst 535D du ska ha! Hoerde fran en bekannt till mig som jobbar foer BMW i tyskland att han hade hoert nagot om en 540D, med V8 diesel....men med v8 blir bilen BLYtung. 535D kan man chippa sedan och fa ut 320hk och 750nm - fy fan vad KRAFT! Men ingen mening med sa mycket kraft. marineutter |
|
| BLYtung e väll skit samma om man har en 540D... Om man leker lite med miniräknaren så lär hästarna hamna vid runt 310 stycken... och 560-580 nm. Då kan den gärna väga 2ton men iom effekten vid 1500 varv så kommer det bara en SVÅRslagen autobahn dödare.... En dröm helt enkelt =) | |
| Sry, skrev fel menar ca 640nm. 535d har 560.... Kollade även vad chip ger på 535d. 308hk 648nm MEN !! topfart? någon vågar gissaa? 274km/h!!!!!!! Det är exact samma som en chippad E34 M5a!!! Det är rätt bra utveckling i tekniken! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.