AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.861

Varför dör den? (320 E21)

Sida 3 av 3
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Grattis Jesperado!
Jag har följt tråden och försökt hänga med i utvecklingen, dels är det roligt (när det blir ett lyckligt slut) och dels lär man sig alltid något. Har själv strulat med tändningsproblem på min 518iS, det blev mycket kliande i huvudet och många svordomar men allt löste sig till slut. Det visade sig att rotorn snurrade på fel håll i min bil. Någon tidigare ägare har satt dit en gammal M10-kam där rotorn snurrar medurs istället för moturs på nyare, och innan jag fick kläm på det här så...

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
NF
440
NFd
325im -87
Ja vad bra att du inte gav upp. Men synd att man inte kan gissa på fler fel.
Glöm nu inte att ställa tändningen rätt, annars kan bitar av kolvarna rinna
ut i avgasröret när du kör på fullgas.

Nisse
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kul att det löste sig, grattis!
Jag kan tänka mig två olika fel det skulle kunna vara på brytarspetsarna:
- Att brytararmen kärvar (på sin axel) när den blir varm, så att den inte 'stänger' ordentligt.
- Att någon av kontaktytorna inte sitter riktigt fast, och/eller att det är något (fett/olja t ex) mellan så att det blir 'glapp' när det blir varmt.
Annars kan det kanske vara kondensatorn som inte är frisk, det kan ge liknande symptom.

/// Gunnar E.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Något fel är det bevisligen på de alldels nya brytarna, men jag kan absolut inte hitta något. Brytarna rör sig som dom ska när man har dom i handen, och kontaktytorna ser normala ut och sitter fast.

Kondensatorn var nästa steg att byta igen, men en dålig kondensator kan ju knappast laga sig för att man byter brytarna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Det är LÄTT att få felaktigt brytarspetsgap...Vet av erfarenhet:-)
Min vinterbil behagade ju "stanna" för ca 300 mil sen o gick sen inte att starta. Efter att ha rengjort hela bränslesystemet så ville den ändå inte gå...Kom ingen gnista till stiften trots ny kondensator samt brytarspets, dock så kom det gnista när man körde spetsen "manuellt"...Efter mycket om o men såg jag att gnistan INTE hoppade mellan spetsarna utan mellan spetsarmen o själva fördelaren! Mao hade ja ställt in spetsen helknasigt( är mycket svårt att se på bilen ifråga när spetsen står rätt sas...) Efter demontering av fördelaren o nogrann inställning till 0.4 i gap startade bilen med en gång, lite efterjustering av tändningen med "lampa" o bilen går numera som aldrig förr:-).
En gissning är att du oxå lyckats få "gapet" knasigt precis så där lagom mycket eftersom jag med största sannolikhet kört omkring med felaktigt inställd brytarspets i ca 1300mil innan det blev alltför "fel"...Den enda skillnaden mellan korrekt inställd spets o något felaktig var för mig iaf att bilen på slutet blev svårare att starta runt +-0 samt att kraft saknades när den var kall, dock ej när den var varm, dessutom lite tjuvstopp då och då..

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Brytarna var absolut rätt justerade, jag har ställt avståndet exakt med kamvinkelmätare flera gånger under felsökningens gång. Jag har även mätt avståndet vid alla fyra nockarna vid både varm och kall motor, detta för att utesluta något fel på fördelaren. Rätt kamvinkel ger på min bil ett brytaravstånd någonstans mellan 0,3 och 0,4mm.

Något rent fysiskt fel på brytarna är det alltså, men jag vet som sagt inte vad...

Jeppe

Märkligt..är ju inte så mycket som kan gå sönder på en brytarspets direkt, antingen så e den hel eller så funkar den inte alls, inte ett mellanting som du råkat ut för...
Den "nya" brytarspetsen är den identisk till utseendet med den "gamla"?Eler skiljer det något, tex på hur fästskruvens skalle är utformad/dess längd eller liknande...

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Brytarna är i allt väsentligt identiska, och jag har använt samma fästskruv till de brytarna som satt där från början, de nya brytarna jag haft på när jag haft problem samt de brytarna jag har nu.

Imorgon ska jag lämna in brytarna där jag köpte dom, så tillverkaren kan få inspektera dom, jag vill gärna veta vad det är för fel på dom...

Jeppe

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ska bli väldigt intressant att få veta vad det är för fel på brytarspetsarna!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.