|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har lite problem med min gamla 320 (förgasarmotor) och ville höra om någon kan ge tips eller råd. När man startar bilen kall startar den direkt och går på lite högre tomgång (normalt när den chokar). Rätt vad det är så bara dör den. Håller man lite varv på den så håller den sig igång, men kan även då "dö till" emellanåt. Släpper man ner den på tomgång kan den gå några sekunder, sedan dör den igen. Har man tur kan man starta om den en gång efter att den stannat på detta viset, men har den stannat två gånger är det kört. Då kan man köra hur mycket som helst på startmotorn, den tänder inte ändå. Låter man den sedan stå en timme startar den lika lätt igen, men med samma symptom att den vill stanna. När bilen väl blivit varm går den hur bra som helst... Jag har haft lite problem med den och bytt hela tändsystemet och pillat lite på förgasaren. Jag har försökt justera blandningen på gehör nere i garaget, så det behöver inte alls vara rätt. Kan det vara problemet? Tacksam för tips... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! | |
|
Det låter ju onekligen som det är ett förgasarfel.Hur är förgasaren i skicket? Den kanske är sliten? På min 320 e21 jag hade var det samma problem,så jag bytte till en Weber 36x36,sen gick bilen som den skulle. hjorten |
|
|
Förgasaren är i ganska dåligt skick, oah jag avser att byta den. Problemet är att bilen just nu står hemma i mitt garage och jag har ett par mil till min verkstad. Vad som är ännu värre är att detta är den enda bilen jag har i bruk just nu, så jag är beroende av den. Jag är ganska övertygad om att det är ett förgasarfel på något vis, det känns som om bilen blir sur när den stannar, och att det är därför man måste vänta en bra stund innan den går att starta igen. Det skumma är att när bilen väl blivit varm går den som en klocka och startar på första varvet på startmotorn... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sliten förgasare = slitna munstycken.Den får säkert förmycket bränsle vid kallstarten. hjorten |
|
|
Kan man göra något för att den ska funka innan man hinner byta förgasaren då? Hjälper det att ställa ner CO-halten? Kan det hjälpa att tvinga chokespjället att hålla sig i öppet läge? Hur är det nu man grundinställer CO-halten igen, jag har ju tyvärr ingen co-mätare i garaget...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
grundläget vara fullt inskruvad och sen ut ett helt varv. Så får man utgå från det. hjorten |
|
|
Finns det fler anordningar för kallstart är chokespjället? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe när den stannar för att den blir sur går det inte att starta den med fullt spjäll då? alltså in med choken o plattan i mattan. Sen så är min erfarenhet att alla förgasarbilar så får man känna in gången o justera choken under hela varmkörningperioden.Vissa är pilskare än andra. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
trucker: Nej, har den stannat två gånger så startar den inte igen med mindre än att man väntar tills den torkat ur... Jag lyfte på locket på förgasaren igår och flottörhuset var fullt till kanten med bensin. Jag rengjorde flottörventilen så gott jag kunde, torkade ur flottörhuset och skruvade ihop förgasaren igen. Efter det har den gått jättebra, både igår och idag. Jag tror att ventilen var tät redan innan, och misstänker därför att bränsletrycksregulatorn inte fungerar, den trycker in bensin i flottörhuset genom ventilen alltså. Men jag är långt ifrån säker...? Jag tänker i alla fall inte riskera något, utan jag dammar av en gammal Weber som finns i gömmorna och monterar vid tillfälle... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu har jag kommit vidare, men ändå inte... Jag bytte förgasaren, det blev en Weber 36-36 som fungerat felfritt i en av mina andra bilar. Efter lite justering gick den kalasbra, förmodligen bättre än den någonsin gjort sedan den lämande fabriken. I ungefär en vecka gick den felfritt, sedan började den bråka igen. Som läget är nu startar den bra när den är kall, och går jättebra, fast bara en stund. Den tycks gå lika långt varje gång, ca 2 mil på motorväg. Sedan dör den plötsligt, ofta i samband med att man släpper gasen. Ibland kan man hålla lite liv i den, men oftast tvärdör den. När man väl rullat in till kanten går den ibland att starta igen direkt, men oftast får man vänta lite. Ibland startar den men går väldigt konstigt, den går en sekund för att sedan dö, sedan går den igång igen precis innan motorn stannat helt. Håller man lite gas går den upp på 2000 varv, sedan dör den, återigen upp på 200 varv, osv... Låter man den stå en halvtimme-timme eller mer startar den igen. Ju längre den stått desto längre går den sedan utan att stanna igen. Har den blivit helt kall går den alltså ca två mil, sedan samma visa igen. Jag var lite inne på att det kunde vara bränslepumpen och bytte den idag, men utan resultat. Nu funderar jag på om det kan vara något i tanken eller slangarna/rören mellan tanken och bränslepumpen. Någon som vet hur det ser ut i tanken och mellan tank och motor, något som kan gå snett där? Några andra tips? |
|
| Det verkar konstigt att den fungerade felfritt i en vecka. Kanske har något gått i sönder på din weberförgasare. | |
| blås bränsleledningen,eller prova att ha soppa i en liten burk i motorrummet och starta,funka fint på min e3a. | |
|
Jag vet inte riktigt hur det ser ut under huven på en E21 med förgasare, men jag antar att det finns ett värmespjäll innan luftrenaren? Kolla i så fall att detta spjäll inte kärvat, det är en mycket vanlig felkälla som kan orsaka problem med driftsstopp som är enkel att åtgärda! Lycka till! ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Jag har provat att blåsa bränsleledningarna "baklänges", detta gjordes i samband med förgasarbytet. Nu när jag provar mig fram har jag ingen luftrenare på, men symptomet uppstår även om den t.ex. står på tomgång i garaget där det är hyfsat varmt. Då går den normalt på tomgång i 10-15 minuter, sedan börjar den jävlas... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Gissar på tändningsproblem. Kanske något du missat när du bytt ut tändsystemet. Eller att motorn gått för kall för länge så att det bildats överslagsspår på tändstiftens mittelektrodsporslin av sot och bränd olja, alltså att självrensningen ej funkat. Har det bildats ett sådant ledande spår hjälper det ej att skrapa rent mittelektroden med miniskruvmejsel, utan blästras rent, om man inte vill kosta på nya tändstift. Nisse |
|
|
Tändstiften ser normala ut. Vad kan det mer vara med tändningen? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan det möjligvis vara tändspolen som strular. Att den blir för varm efter en stund och därför inte fungerar som den ska? Kanske är långsökt, men värt att kolla upp. Det konstiga är ju att den borde ju ha strulat även direkt efter förgasarbytet. Hoppas det löser sig. Mvh Johan BMW 323i -6 cylindrig körglädje! |
|
|
Inte lätt...Hade ett snarlikt fel på min första bil, en Ascona...Gicj hur bra sdom helst i ca 4-5 mil sen dog, den omöjligt o starta...Hade bytta ALLT som har med tändning o göra på den bilen men det hjälpte ej. Till slut bytte ja förgasaren till en Weber o därefter gick bilen som den skulle! Felet på den gamla Solex förgasaren var att luftfiltet sattes fast med en skruv som gängades i förgasrens översta del...Metallen i förgasaren hade så att säga gett med sig o "buktade" varvid bilen fick alltför mycket bränsle, tills den slutligen blev tvärsur o dog.... Nu vet ja inte hur luftfiltet sitter fast på din Weber men det kan var värt att kolla packningar mm är OK på den, den funka ju trots allt felfritt i en vecka... |
|
|
groze: Tändspolen är ny. Dawwe: Det kan ju ha hänt något med förgasaren, det konstiga är som sagt att den funkade bra i en vecka innan den började bråka. Jag får titta lite närmare på förgasaren igen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Förresten, är det någon som vet om man behöver ha en bränsletrycksregulator om man använder en Weber 36-36? Jag hade ju en vakumstyrd regulator ihop med Solexen orginal, men den åkte med av när jag bytte förgasare. Webern hade ingen regulator i den bilen jag använde den senast innan den hamnade i denna, och har ju en returslang direkt på förgasaren. Ska man kanske ha en regulator ändå? Det känns faktiskt mer som den blir sur än att den lider av bränslebrist när den dör, vilket ju även på ett bra sätt förklarar att man måste vänta ett tag innan den går att starta igen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har pillat vidare lite med bilen idag, men utan framgång. Jag delade förgasaren, och kollade läget. Allt verkar funka som det ska, det enda jag blev lite fundersam över är bränslereturen. Jag provade att blåsa den för att se att det inte var stopp eller liknande, och det var väldigt litet flöde. Detta beror på att hålet för bränslereturen är borrat väldigt litet, men förgasaren är ju konstruerad så och har fungerat så tidigare. Jag har även provat att både ta bensin från en dunk rakt in i pumpen, och låta returen rinna i en flaska istället för tanken. Detta borde eliminera fel på rör, slangar och själva tanken. Jag är nu lite inne på att det trots allt har något med tändningen att göra. Dels för att det skvätter bensin ur förgasaren ibland när den dör, då saknas det knappast bensin, och någon måste göra att det slår upp ur förgasaren. Möjligtvis kan det vara för mycket bensin som är problemet, men i så fall förstår jag inte varför. Jag öppnade förgasaren precis efter att den stannat, och bensinnivån i flottörhuset var då normal. Den andra anledningen att jag misstänker tändningen är att varvräknaren beter sig konstigt. Ibland flippar den lite när man kör normalt, kör man på 4000 varv kan den ta en sväng upp mot 6000-7000 varv och tillbaka ibland. Men framförallt så ser man på varvräknaren precis när bilen dör. Håller man motorn på 2000 varv trillar varvräknaren direkt ner till 0 när bilen börjar dö till. Varvräknaren hinner alltså före motorn. Varvräknaren borde väl istället följa det faktiska varvtalet tills motorn stannar helt, eller? Det känns som om tändspolen kunde vara boven i dramat, men den är bytt och har nu gått kanske 20 mil. Iofs är det Biltema, men den ska väl ändå inte vara dålig som ny? Om någon har något tips, hur långsökt det än må vara så tar jag gärna emot det. Jag tror jag är på gränsen att ge upp, det känns så i alla fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.