AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

Byta motor?

Ni
5
Nicke74
520 -86
Jag har en 520 -86 där spännrullen till kamremmen gick av. Den är bytt men det verkar som om cylinderkolvarna är mos. Om jag ska byta motor, hur mycket av motorn måste jag byta och är det ett svårt jobb?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det låter som det blir billigare att skaffa en annan motor ist.Varför inte skaffa en 525 motor,så får du lite mer ös oxå..

hjorten
Ni
5
Nicke74
520 -86
Tack, även om det inte direkt var svar på min fråga.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Du måste öppna upp den och kolla upp allt. Antagligen måste du byta blocket, kolven, och delar i toppen. Har du tur så är bara någon ventil skadad.

Det låter på dig som du inte skruvat med motorer. Så Ja - det är svårt. Men nu har du ett ypperligt tillfälle att lära dig allt om 2,0 motorn!
Ni
5
Nicke74
520 -86
Sant, men har en kompis som är duktig. Får ingen kompression alls när jag startar. Betyder det att alla cylindrar är ur spel?
le
234
leszek
BMW 535 -88
Går motorn runt lätt då??
Var får du ingen kompression? Över hela cylinderraden???
Ni
5
Nicke74
520 -86
Motorn går runt jättelätt, vilket inte är så bra antar jag? Är alla cylindrar paj eller är det vevaxeln kanske?
le
234
leszek
BMW 535 -88
Det är lite svårt att avgöra vad som är fel. Men det som är jäkligt positivt är ju att motorn går runt iallafall.

Gör så att du kollar med din polare om inte han kan göra komp-prov på motorn. Det kommer att säga allt!!! Därefter vet du vad som skall göras. I vilket fall verkar det som om du måste lyfta på toppen om komprprovet inte ger utslag på någon el. några cylindrar.

Omvevaxeln el. cylindrarna skulle vara sönder och du drog runt motorn skulle det vara ett jäkla rassel! Vilket det inte verkar vara??

Gick spännrullen av i en hög hastighet el. tomgång?? Kanske gick det bättre för motorn än du tror???

Hoppas det löser sig!
Gör kompprovet så slipper du oroa dig i onödan!
Ni
5
Nicke74
520 -86
Jag stod still och gasade lätt då den gick av. Det rasslar ingenting när motorn går runt nu.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Med andra ord tänder inte motorn till när du startar???
Jag kan inte så mycket om tändlägen och så - men det skulle lika gärna vara att tändlägena inte synkar. Stiften tänder inte vid kolven rätta posiotion. Motorn bara snurrar.

kolla under dagen om någon har något mer att tillföra till tråden!
Lycka till!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om spännrullen gick av borde inte motorn gå runt alls!har du satt på en ny?annars är det dumt att bara prova!!!det första man gör är att byta rulle,på med remmen och kolla märkena på dreven,sen prova att starta!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.