|
|
|
|---|---|
| Kollar runt på beg 750 och hittat en med historik HC mellan 20-56 och CO från 0-0,2 dom senaste 3 åren, det måste väl vara ganska ok eller? | |
|
Gäller det avgasvärdena från kontrollbesiktningarna så får alla godkända värden anses vara OK. Så länge värdena håller sig under gränsvärdena nöjer man sig med detta och strävar inte efter att få de bästa värdena bilen kan prestera. Värdena kunde med andra ord varit betydligt bättre om man varmkört bilen bättre innan mätningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... kanske man är ute på hal is ... ... men jag tror att skulle värdena vara 0 samt lambdavärdet vara 1,0 kommer även bensinförbrukningen att gå ner mot "noll" ... nja kanske inte riktigt men iaf klart under 1,0 på "öppen landsväg" med flygande mätning. Skall nu i vinter försöka "optimera" min gamla häck mot detta mål. Optimal kompression + minimalt leak-down bäddar för en bra optimal förbränning av inmatade dyra petroleumprodukter. Går alla 12 burkarna optimalt kommer även HC att gå mot nollan. MVH /// Paap R |
| Jag tänkte mest att det var ok värden med tanke på gränsvärden som bilprovningen har, skulle tex HC ligga på 98 vid upprepade tillfällen så hade jag nog dragit mej för ett sånt objekt då detta (troligtvis) kommer bli ett problem inom en snar framtid. | |
|
Återigen är det så att det värde man uppmäter vid kontrollbesiktningen inte är ett representativt värde för bilen. Man strävar inte efter att få de bästa tänkbara värdena på protokollet, utan att bilen ska bli godkänd. Uppmäter man ett godkänt värde (t.ex. HC 98ppm) så skrivs detta i protokollet, trots att HC mycket väl skulle kunna sjunka till 0 om man varmkör bilen. Att räkna bort ett potentiellt objekt baserat på uppmätta avgasvärden vid kontrollbesiktningen känns onödigt, då kan man kanske istället kosta på sig att göra en avgasmätning innan man köper bilen...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tja...HC bör vara i princip på 0ppm på en "kattad" bil anser jag om allt är i sin ordning vid besiktningstillfället.."Jeppe" är inne på det där med varmkörning vilket i dessa fall troligen sänkt värdena ytterligare på vagnen OM den varit tillräckligt varm vid testet. Som referens>>>Jag har på tomgång ofta vid besiktning under 100ppm i HC på min gamla "okattade" M535:a... Sist om jag inte missminner mig var värdet ca 60ppm. Ta gärna ett avgasprov igen INNAN du handlar vagnen du kollar på är väl ett vettigt tips. Mvh Janne. |
|
|
Hej, Bes. min kärra för ca tre veckor sen och fick följande värden: CO: 0,0 CO 2500: 0,0 HC: 002 LAMBDA: 1,00 Om jag förstått er rätt bör min motor fungera i det närmaste optimalt, eller? Bör jag då inte kunna utesluta problem med gasspjäll, LMM etc i jakten på vad det är som gör att min rycker när jag nuddar gasen ytterst lite...?? Som jag tjatat om i mina tidigare inlägg vill bilen när jag från tomgång rullandes på driven rör gasen och försöker krypköra, rycka som f_n! Visar sig även i andra hastigheter men endast när man "nuddar" gaspedalen, släpper man gasen helt och motorbromsar försvinner det... En mek menade att det eventuellt kunde vara vajern till spjället från ställmotorn till DSC:n som kärvade och gjorde att spjället "fladdrade"... Låter det rimligt?? Märkligt att man inte kan få ordning på ett så irriterande fel som detta när man för övrigt åker i en så underbar vagn... Sitter timmavis varje kväll och söker inlägg kring detta men det finns så mycket beträffande ryck etc att det känns rätt hopplöst..:( Till den som mot förmodan skulle kunna lösa detta skulle jag med lätthet överlämna 1 liter av den bästa malt whiskey´n...:) Mvh / |
|
| kan vara gasspjällspotentiometern som skall justeras in den ger ju signal till spjällmotorerna.Länk | |
|
Krut-Ove>>>Det jag menar iaf med att en kattad bil bör ha i princip 0 i HC och 0 i CO är bara att detta visar att avgasreningen fungerar bra...Ingenting om att andra fel inte kan finnas... Vad ditt fel beror på kan jag inte heller säga naturligtvis, men dem förslag du redan? fått på felmöjligheter är ju inte omöjliga.. Du har väl varit hos BMW för koll av felkoder? Kanske inte säger ett smack, men alltid en bra början på felsökningen. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det jag menar och som Paap skriver, om motorn förbränner 100% och alla cyl går optimalt bör ju också avgasvärden som t ex HC vara bra...Jag är ju som synes ingen expert och förenklar antagligen det hela en smula..:) Men man har ju sett ett antal 750 med taskiga avgasvärden pga olika orsaker... Jag har läst av felkoder hos BMW och de hittade inget, tyvärr! Mvh / |
|
|
Ok.. Men för att det ska "synas" på avgasreningen så bör en "hel del" vara lite slitet eller felaktigt..Ok,en lambdasond som ger fel värden till motorstyrningen kan ju räcka i vissa fall eller att div "tjuvluftläckage" finns, men normalt sett så syns fel som du nu beskriver att du har inte på avgasreningen. Bilprovningen provar ju inte heller din bil på det sättet,dvs "nuddar" gaspedalen när de gör avgasreningstestet.. Vilket du ju redan har märkt :/ Jaja...Hoppas du får ditt fel lokaliserat inom en snar framtid hur som helst.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.