|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Jag har kollat länge nu på en X5 och hittat en -02 som gått 16800mil vad bör jag kolla extra noga. den e svensksåld full servad däck sådär inga vinterdäck. Navi stora skärmen sportpaket två färgat skinn. Vad är ett normal pris på denna och vad ska jag akta mig för/kolla speciellt efter. Mvh Micke | |
|
PowerBMW: Du måste skriva mera om bilen för att man ska kunna värdera bilen, ex: *Vilken motor är det?3.0, 4.6 4.8 bensin? *är det bara navi och sportpkt på? *Färg på bilen färg på skinnet *Är den fräsch i lacken inga skavanker? *Hur många ägare? |
|
|
Oj sorry missade visst lite info. X5 -02 Bensin 3,0 Svart metallic Två färgat skinn ljus o mörk grå Inget drag inte pdc inte värma i baksätet Har inte hunnit kolla antal ägare ännu blir imorgon måndag. |
|
|
Ca: Pris ---> Länk Sök efter X5 problem här ---> Länk Lycka till... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
gissar att det är den som finns på blocket för 239' eller nåt sådant? kollade på den lite snabbt och tyckte priset var i underkant för en svensksåld, trots milen. jag tror inte 16800 mil på 4 år (=4200 mil/år) har slitit så mycket på bilen. motorn och lådan är skottsäkra, likaså kraftöverföringen, det enda som brukar paja på X5 är väl framvagnsdetaljer såvitt jag vet. det är klart, någon termostat och lite småplock kan ju också behöva bytas. men att en X5 02 som har gått 16800 mil skulle vara avsevärt sämre än en som gått 8000 mil tror jag inte. tycker priset är mycket bra som det är, kan du våldspruta ner till 220-225' så är det bara att gratulera! kolla bara så s-däcken är fraächa, nya kostar minst 12000 kr. vinterdäck är också bra om det ingår, men du hittar begagnade från 5000 kr på blocket. mvh Johan |
|
Det stämmer att det är den. Den är i mycket bra skick utvändingt och invändigt säger ägaren. Dock är sommar däcken sådär enligt honom. Och vinterdäck kan ordnas. Så du tror detta kan vara en bra affär då? Det låter onekligen lockande men samtidigt lite skrämmande med 16800mil på en så ny bil. Men som du säger så ska detta inte vara något större problem. Det låter som man ska slå till. Tack för ett bra svar. Micke |
|
|
Hallå igen. Nu behöver jag råd. Kollade bilen med BMW göteborg och fick veta en del otrevliga saker. Senast dom hade bilen inne för service stod mätaren på 19400mil. 05-09-19 Men å andra sidan är den regelbundet servad var 600 mil på BMW Göteborg 04-06-08 12700mil 04-12-02 15300mil 04-12-28 15600mil 05-02-00 16200mil 05-06-00 17600mil 05-06-20 18000mil 05-07-08 18300mil 05-09-19 19400mil Alla dessa gånger har det vart vanlig service bromsar/skivor bränslepump osv... All service gjord när Hammarplast gruppen hade bilen. Troligtvis någon säljare som haft den. Hur ska jag göra...? |
|
såg förresten att den saknade PDC, vilket är väldigt bra att ha på den bilen. Det går att eftermontera, men kostar säkert en tiotusing. Inte för att du inte klarar dig utan, men det kan kanske vara ett prutargument? Likaväl som att du måste köpa däck + v-hjul.... mvh Johan |
ok, med dina nya uppgifter så skulle jag definitivt skita i den. ring till säljaren och fråga efter en förklaring! det kan ju finnas en förklaring, för jag tycker att det låter underligt att den har varit in så ofta. sedan är det rätt korkat av säljaren, eftersom det är så vansinnigt lätt att kolla upp. ska han bara tjäna pengar på den? sedan skulle jag säga åt säljaren att du sparar registreringsnumret och kommer att ringa till nästa ägare och upplysa om mätarställningen! om han inte ställer tillbaks den till de 20000 mil den har gått. där har vi i alla fall svart på vitt att det fifflas lika mycket med svensksålda bilar.... Mvh Johan |
|
Jag har nu skickat frågan till säljaren så får han besvara detta. Men BMW göteborg sa att allt som dom hade gjort på den vara bara "vanligt" underhåll av bilen. Och det faktum att stora firman hammarplast har haft bilen och dom har nog ett avtal om att lämna bilen med jämna mellanrum för normal service. Men som sagt vad har hänt sedan dom sålde den... Ska försöka få tag i någon där och se om man kan få lite info om den där. Den ser ju väldigt välomhändertagen ut på bilderna Mr cap behandlad och det faktum att den e regelbundet servad på auktoriserad BMW firma gör ju det fortfarande intresant men ändå borde man dra öronen åt sig... Micke |
|
3-4000 mil motsvarar väl minst 15000 kr i värde, på en så pass dyr bil kanske du tom kan dubbla det. så om den är skruvad är det tveklöst för att tjäna pengar på skruvningen. en liten undran, kan det vara så att den är besiktigad på strax under 16800 mil, och det är därför den är skruvad just dit? Mvh Johan |
|
Vid sista besiktiningen stod den på 15949 enligt vägverket. 05-01-17 |
|
| Det är nog bara att hoppa över den där X5:an. | |
hmmm, då vet du varför mätarställningen hamnade där den hamnade! hade den inte varit besiktigad så hade den stått på 8000 mil. det som är lite konstigt är att den borde ha en stämpel i serviceboken senare än 16800 mil. har du sett serviceboken? Mvh Johan |
|
Nu pratade jag med nuvarande ägare och han vart minst sagt paff. Han hade ingen aning om detta och ville nu inte sälja förens han hade gjort upp detta med tidigare ägare. Han skulle åka till BMW göteborg för en koll i deras dator så att allt stod rätt till. Han verkar reko nuvarande ägaren. Och skulle ringa tillbaka snarast för jag sa att jag fortfarande är intreserad men till ett lägre pris. Ca 220" är detta tokigt gjort av mig? Micke |
|
|
Nu har säljaren ring mig efter ha pratat med föregående säljare. Han blev erbjuden att lämna tillbaka bilen för att fåt 220 tillbaka. Men då skulle han släppa bilen till mig för 220 istället för att den tidigare säljaren skulle tjäna pengar igen på bilen. Han som äger bilen nu ger ett väldigt bra o reko intryck. Han förstod mig mycket väl och blev själv lika förvånad över detta med milen. Vad tycker ni ska jag ta den för 220"? Micke |
|
|
Om jag förstår det hela rätt så är utgångspriset 239 kkr för en bil med 16900 mil på mätaren. Du konstaterar att den är skruvad 4000 mil minst och undrar nu om du skall köpa den för 220? Jag personligen skulle ALDRIG lägga de pengarna på en bil med oviss historik. Och om jag nu ändå skulle överväga det så skulle prisavdraget snarare vare 50-60 kkr än 20kkr om jag visste att den var skruvad 4000 mil. Men mitt råd får nog bli att skippa bilen helt faktiskt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
jag har ju ingen aning om just det här fallet, men ett vanligt sätt att dölja mätarskruvning är att genomföra några snabba ägarbyten efter skruvning. ju kortare tid nuvarande ägare har ägt bilen, desto större sannolikhet att denne är inblandad i bedrägeriförsöket. jag tycker också 220' är fel för en skruvad bil. du måste ju ställa mätaren rätt för att den överhuvud taget ska bli värd något alls när du ska sälja den i din tur. annars gär du dig skyldig till bedrägeri! och hur lättsåld tror du en X5 med kanske 23-24000 mil på mätaren är om ett par år? det finns flera ärliga X5:or med bättre historik, som inte är speciellt mycket dyrare än den här är. lagg på ett på tiotusingar och satsa på en sådan istället! Mvh Johan |
|
Håller med Wendtan till stor del. Dom 4000 milen är värt mer än 19' och dessa 19' borde väl också innehålla några kronor i prut så i realiteten går han kanske bara ner 10-15'. Nackdelarna med bilen är ju att rullat över 20' mil så fler slitagedelar kan ju behöva bytas, samt att du själv när du sälja den kommer att märka att den är mer svårtsåld pga mätarändringen och med all säkerhet behöver gå ner i pris även om du kör med öppna kort. Jag tycker priset bör ner på 200' för att det ska börja bli intressant. 220' är mer än jag betalade för min 530iAT som bara hade gått en tredjedel av milen samt att den är näst intill fullutrustad. Vet att X5 har hållt priset betydligt bättre än E39 med motsvarande motorer men dom är inte "invincible" ;) ___ //Ulf |
|
|
Den var ju "bara" skruvad från 19400 till 16800 ca 2800mil. Det har jag svårt att se att det skulle generera 50-60 tusen... Jag vet inte om jag e dum men jag har fått ett bra förtroende för säljaren men som sagt e jag lite si o så... |
|
|
En bra detalj jag fick veta på BMW göteborg var att det mesta i sltage delar är bytt. Förvisso måste dom ju bytas igen men inte innom en snar framtid. Men ni tycker att ett pris runt 200 är mera rimligt för denna bil. Men tror ni att priset kommer sjunka så dramatiskt på x5or överlag den närmaste tiden ca 2-3 år. Visst denna kommer att ha gått en bra bit då. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag e kluven. Visst detta bryter ju mot alla regler att köpa en skruvad bil men va fasen. Bilen hade ju gått 19400mil den 19sep i år så den har ju inte rullat några större mil efter det. Mycket tacksam för allas svar o reaktioner det hjälper till en hel del. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.