AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.698

kontant el avbetalning vaad är bäst?

bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Att köpa en bmw för kontanter el avbetalning med ränta och amortering är det bra?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Avbetalningar blir alltid dyrare för konumenten.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I dagsläget är det ju gynsamt att låna pengar så det kan vara att föredra framför kapital. Eftersom att också börsen går bra just nu kan det vara smart att låta sitt kapital jobba där. Istället för att binda sitt kapital i en bil vars värde alltid krymper.

mvh

fjamsetramsa
Det är ALLTID bättre att betala cash..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Beror väl helt på i vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det beror på vilken sorts människa man är. Billigast är att betala cash tveklöst. Men vad som är bäst skilljer sig från individ till individ. Rannsaka dig själv och din ekonomi så borde du kunna komma fram till ett svar...
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
ja en årsmodell 00-03 skulle jag lägga upp kontanter på.. men jag skulle nog avbetala på en ny men då har den redan sjunkit med 50,000 från bilaffären så det är ingen ide att avbetala på en bil som kostar 265.000 den nya 3 serie touring som visas på tv reklamen då när jag betalat igen allt så kanske jag lagt på över 300,000 vad tror ni?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att köpa kontant behöver självklart inte vara det "billigaste" men det beror ju på vad man i så fall gör med pengarna i stället. Bra placeringeringar på börsen kan ju göra att man kan lösa sitt lån med betydligt mindre satsade pengar. Men givetivis så finns det ju en risk förknippad med detta. I dag kan man ju låna pengar för 2,5-5% och att hitta en aktieplacering som slår dessa procent är inte så svårt men det kan ju vänta.

Perosnligen när jag lånar så brukar jag sätta en lägre amortering och sedan stoppa in lika mycket pengar varje månad i någon fond. Gör sedan större amorteringar då och då med pengar från denna fond och hittills så har detta varit billigare än "cash".

Men som PowerMac skriver så beror det på vilken sorts människa man är...För vissa är vetskapen om att vara skuldfri värt mycket mer än att komma undan billigast möjligt.

___
//Ulf
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Köpte min bil på avbetalning. Praktiskt att ha en "nedräkning" tills det är dags att börja leta igen :)

Wilhelm Svenselius
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Men varför ska man köpa en dyr bil å sedan byta? Du kanske vill impa på brudarna? hehe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle iaf inte välja att binda massa kapital i en kapitalvara så som en bil. Tänk bara på det stora valutatappet som den svenska kronan råkat ut för det senaste året, och hur gynsam utvecklingen på börsen varit de senaste åren. Tack vare att jag finansierade min senaste bil smart har jag nu "råd" att köpa en betydligt dyrare bil denna gång än om jag skulle ha betalat min förra bil kontant.

Jag tror den här diskussionen har varit uppe många gånger, och det är skrämmande många som har någon slags fobi emot att finansiera sin bil på något annat sätt än kontant.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det hela handlar bara om vad man kan tänkas göra med pengarna istället för att betala bilen med de. Kan du göra en investering som ger mer avkastning än räntan på lånet så tjänar du på att låna till köpet. Tyvärr är det dock svårt att se in i framtiden så det blir ju en chansning om du köper fonder för pengarna, har du otur sitter du där med ett billån plus en förlust på börsen.

Själv tycker jag dock GP har EN poäng med "Den som är satt i skuld är inte fri" så jag föredrar att köpa cash och då mina bilar dessutom är modell billiga är det ju inget problem.

//Magnus

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Den här tråden har varit uppe många gånger, kan bara som gammal bankgubbe konstatera att det är ytterst få människor som kan slänga upp 150 tkr cash och köpa bil för.

De allra flesta måste finansiera sitt bilköp via lån, antingen via banken, genom att belåna hus eller lägenhet, eller blancolån.

Eller också så tar man en avbetalning via bilhandlarens finansbolag, vilket ju också är en typ av lån. Enda skillnaden är ju att bilen är satt i pant, och det går inte att sälja den utan att lösa lånet.

Är du så lyckligt lottad så du kan casha din bil så skulle jag nog råda dig att göra det, att låna kostar alltid pengar.

Att börja göra jämförelser med alternativa avkastningar är nog lite överdrivet, då det handlar om så lite pengar som 150-300 tkr, eftersom ränteläget är så lågt så blir skillnaderna marginella.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
t80196: Förstår inte riktigt vad du menar, att det inte lönar sig pga ränteläget? Om ränktekostnaden är väldigt låg, samtidigt som du istället kan få en rimlig avkastning på det kapitalet du inte satsade i bilen, så kommer du tjäna igen ränktekostnaden och även förmodligen göra en "vinst" gentemot ränkteskotnaden.

Finansierar du din bil via finax kanske det är värt att tänka om, men vissa bilhandlare har utlåning/finansiering för 0,99%. Bara en sådan sak.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Visst kan det löna sig, men det förutsätter att du har motsvarande mängd pengar att investera på något bra sätt istället för att köpa bil för.

Det var det jag menade, det är en försvinnande mängd människor som har det problemet för de har varken det ena eller det andra.......

Mats
BMW CS #5847
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men frågan gällde ju om det är bäst med kontant eller avbetalning, och då måste man ju utgå från att det finns kontanter, annars så vore det inte någon fråga över huvud taget.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bimmerboy735: För att när jag har betalat klart min 740 och hunnit njuta av den ett antal år så har säkert nästa generations sjua kommit ner lagom i pris så att jag kan ha råd med den. Nånstans runt 150 000 går min gräns...

Wilhelm Svenselius
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
För att arbeta ihop ca.150tkr ärligt så måste man betala en herrans massa skatt innan de hamnar i plånboken, ett lån på halva summan tycker jag är okej då är man med i matchen eller som Programmer gör är ju ett utmärkt sätt när börsen,fonders kurvor pekar uppåt.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.