|
|
|
|---|---|
| Jag tog och mätte upp spelet mellan vevstakarna och vevaxelns balanser på min M20B20 förut. Enligt Haynes skulle det spelet vara 0.041mm medans det var runt 0.19 på alla 6st stakarna. Kan det vara att slittaget har varit så omfattande? Vad blir konsikvenserna om man låter det vara och inte byter ut alla vevstakar vilket jag inte riktigt känner för :). | |
|
Låter som du mätte fel spel. Mätte du verkligen radialspelet mellan vevstakslagret och vevtappen? Gissar att du mätte axialspelet på vevstaken till 0.19 och det verkar normalt. Om radialspelet vara 0.19 skulle det nog höras knatter från motorn. Nisse |
|
| Ok, jag har mätt enligt haynes instrutioner, men jag kan ju ha missförstått. Kan du utveckla lite mer? | |
|
Nej du har mätt rätt, det står vevstakarnas spel i sidled 0.041. Jag tyckte och tycker att det låter lite med tanke på att hela vevaxelns axialspel kan vara upp till ca. 0.17. (0.2 på andra bilar) Det betyder alltså att om man trycker ner kopplingspedalen, skulle vevaxeln kunna tryckas framåt 0.17mm, men om då vevstakarnas sidspel bara är 0.041mm, måste de snedställas eller glida i kolvtappen. Jag skulle inte byta vevstakarna i ditt ställe om det inte syns att metallen är skavd på sidorna. Det är betydligt viktigare med radial glappet i vevstakslager och ramlager, max. 0.04mm och att vevaxeltapparna är runda och blanka. Nisse |
|
| Ok tack så mycket för hjälpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.