|
|
|
|---|---|
| Jag har en 523i 97, går det bra o ha 18 tums fäljar till den eller ska man tänka på nått inan man sätter på dem | |
| spelar ju ingen roll vad du har för fälghöjd, en 18" fälg kompenseras ju av ölägre profil på däcken, vad som isåfall är mer intressant är bredden på fälgen... | |
|
18 är inga problem på E39 jag har 255-40-18 bak och 235-45-18 fram. det är bara att köra på. lycka till |
|
|
Jag har 18" 245/50 , kan man ha alla utan att det ta i nått, bilen är inte sänkt, elle ska man ha lite smalare fram Halmstad |
|
| och vad betyder 100W som det står på däcken | |
|
50 profil på breda 18" sulor, det blir ju rena traktordäcken. med så hög profil kan det mycket väl ta i, på 18" ska man ha max 40 profil. din hastighetsmätare kommer visa helt fel med så stora hjul. dom är nog ca 8% större i omkrets än normala.. 5% är rekomenderat som maximal skillnad i omkrets. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Till vilken bil passar dem då, för det är BMW org fäljar | |
| och är det verkligen sant att hastighestmätan visra fel, jag har sett 19" på 3 serien, visar den fel där med? | |
|
du förstår nog itne riktigt hur jag menar... 19" fälgar och 15" fälgar ska ha samma omkrets på hjulen. 19" med lägre profil, har du tillexempel 15" med lågprofil så blir det ganska liten omkrets på hjulen, eller hur? därför ska man försöka eftersträva samma omkrets som orginal, annars kommer hastighetsmätaren visa fel, eftersom mätaren sitter på hjulen (eller i växellådan/bakaxeln eller vad som, men i slutändan blir resultatet efter hur fort hjulen snurrar) ett litet hjul får snurra fort, ett stort hjul får snurra långsamare vid samma hastighet... vilket innebär att med för stor profil på däcken visar hastighetsmätaren 8% för lite bör det bli... det är ganska logiskt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
jag har 16 225/55 nu vill byta till 18 245/50 det är nog flersom har gjort så säckert, till o med 19 0 20 har dem så det borje ju funkar med 18" |
|
|
Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar. Har du 225/55 16 och går till 245/50 18. Kommer dina hjul bli mycket högre. Du måcte tänka på att om du går upp i tum på fälgen måste du går ner i profil på däcket. Sen måste du också tänka på att tex 50 står för 50% av däckets bredd.(245) Detta innebär att du måste även gå ner i profil om däcket blir bredare. Ett råd till dig är att kolla på en översättningstabell för att allt skall bli rätt(Mycket viktigt) |
|
|
jag tyckte jag förklarade det bra. tydligen inte. ladda ner dte här programet och sitt och lek med det lite så kanske du förstår sen.. Länk och jag kan lova dig att det finns inga som kör med 19 och 20" som har 50 profil... om det ens finns, på 19, 20" är det 30 profil max som gäller. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej Det var ett mycket bra program. |
|
| En tumregel som kan tillämpas är att gå ned 5 procentenheter på däckets profil vid en ökning av fälgens diameter med en tum. Alltså sitter det 225/55-16 på bilen är 225/50-17 ett lämpligt ersättningshjul (förvisso rekommenderar BMW 235/45-17). När det gäller däckets bredd kan man förenklat säga att vid en ökning av 20 mm på bredden bör profilen sänkas fem procentenher. 225/55-16 motsvaras av 245/50-16 när det gäller rullningsomkretsen. Följdaktligen bör Du, halmstad1, byta till 245/40-18. BMW:s godkända mått är 235/40-18 på framdäcken och 265/35-18 på bakdäcken. Antagligen är dina nuvarande däck lämpade för sjuserien. | |
|
Surfade in på en intressant länk här på Bmwpower: Länk Räknade på ditt exempel: 225/55-16 har en omkrets på 205,42 cm 245/50-18 har en omkrets på 220,60 cm Din bil kommer då att går 7,4 % fortare än vad hastighetsmätaren visar. Inte bra om man vill behålla körkortet... Sedan kan du få problem med utrymmet och besiktningen... Vill du ha samma rullomkrets så väljer du: 245/40-18 (205,20) (245/45-18 (212,90)) |
|
|
W = upp till 270 km/h (högfartsdäck) Om Du byter hjul, som ger en ökning av spårvidden jämfört med originalutförandet som är större än 15 mm, måste bilen inställas för registreringsbesiktning om biltillverkaren ej anger något annat. |
|
|
tackar så mycket för hjälpen ska köpa 17 tum istället |
|
|
hmm, varför då? 18" är ju precis samma sak, bara det att du får ha lägre profil... fast dyrare iofs.. däcken skiljer ganska mycket i pris mellan 17 och 18" jag har ett par 18" som säkert passar bra på din bil, kolla min sida på Länk [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.