|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har vid 3 tillfälllen de senaste veckorna fått upp felmeddelandet "Check engine oil level" i displayen i samband med att jag stängt av motorn. Jag har då kollat oljenivån både direkt och ett antal timmmar senare då motorn kallnat, men på stickan är oljenivån alldeles under max... Oljan är ett par månader gammal, Motul helsyntet 5W-40. Är detta något ni andra också får ibland, kan det vara så att diagnosen är lite för snabb att mäta nivån i tråget innan oljan hunnit rinna tillbaka efter stopp av motorn? Eller kan det ändå finnas någon anledning till oro? Till saken hör att jag för någon månad sedan lät installera en oljevärmare i tråget, och jag funderar på om denna kan störa flödet till sensorn så att den därmed falsklarmar? Kan det isåfall t.o.m vara så att den svälter oljepumpen under drift så att den inte klarar hållla fulllt tryck?... Är det någon som vet om man kan se oljetrycket mha någon "hemlig knappkombination" i OBCn? Mvh. /Kjell | |
|
Är du säker på det inte bara är oljetrycksgivaren som börjar bli dålig? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Nej, det kan det mycket väl vara. Brukar den behöva bytas? Mvh. /Kjell |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan ju vara fel på olje NIVÅ givaren , du kan ju ev kolla anslutningen till den annars är det nog ett byta som gäller om den falsklarmar. Men som du säger har du gjort ett ingrepp i tråget med installaton av en värmare så kan det nog påverka oljenivågivaren, det är inte oljetrycksvarning du får. Alternativ är väl att lossa kontakten till givaren så du inte störs av den. och byta vis nästa oljebyte. En oljenivågivare som blir kortslutan kan däremot ställa till bekymmer. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag störs inte så värst av felmeddelandena, iallafall då de inte kommer oftare. Och jag tycker jag borde kunna lita på vad jag ser på stickan, så jag är väl inte så värst orolig egentligen... Hade det däremot varit tryckvarning hade jag nog varit betydligt oroligare. Jag antar att nivågivaren sitter i sidan av tråget? Meddelandena har kommit efter att jag installerade värmaren - kanske meken råkade komma åt anslutningen så att den ger lite dålig kontakt? Hmm, hade gärna velat kunnna komma under bilen och kolla lite, men här i stan utan tillgång till lyft eller ens garage är sånt ingen helt enkel procedur:-( Har i somras varit på ett par mackar med GDS hallar, men de låter mig inte använa deras lyftar med en bil som väger över 2000kg... Är det förresten någon som vet var i Göteborg man kan hyra hall med lyft som tar 2500kg?? Mvh. /Kjell |
|
|
givetvis... är det varning för låg oljenivå du får så är det givetvis oljenivå givaren som är kass. Jag fick av någon anledning för mig att du hade fått varning om för lågt oljetryck... bara jag som blandar ihop det... ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den ser ut så här på insidan på min 540-01 Länk 750 nr 16 på bilden. Länk Min 540T får jag inte upp mer än en halvmeter på OK lyft sedan tar det stopp :) ///MVH Hasso Länk |
|
Aha, så den sitter monterad så i tråget. Tack Hasso! Om inte förr så skall jag passa på att ta mig en titt på anslutningarna när bilen är på lyften hos besiktningen i Januari. Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.