AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.161

Biltema luftfilter.

Köpte ett biltema luftfilter för 79 kr till bmw 525 92:a till skillnad mot 250 kr på mekonomen.

Ser eller känner ingen skillnad på filtret.
Får se hur det fungerar, troligtvis utmärkt.

Varför jag köpte det? filtret som sitter i har gått 2000 mil, bättre att byta till ett nytt biltema filter än att inte byta alls.
Paap Reeder
... viktigt är att kontrollera så att filterkanten pga sämre passform inte "kryper in" innanför sargen på filterhållaren.
TROR att materialet i "gummikanten" på billiga filter har sämre beständighet mot olja och tex avfettningsmedel varför den liksom krymper in innanför kanten.
Gör den det så kommer luft att passera "orenad" in i insugskanalen. Vilket naturligtvis är nicht so gut!

Annars tror jag att reningseffekten i själva filtren av olika kvalitet är mariginella men däremot kan genomsläppligheten vara olika varför exvis bensinförbrukningen kan öka med ett billigt filter som inte uppfyller tillverkarens krav på spec för just den motorn.

MVH /// Paap R
Men vad tusan om du kostar på ett luftfilter för 250 och det är bättre passform .. och hur ofta behöver du byta det så där blir inte pengarna så stora nej man skall inte vara för snål ett tu tre har du en lmm som inte funkar .. nåja vi köper ju det vi vill men jag skulle inte satsa på biltema saker överhuvudtaget ..

Bimmer
Det passade aldeles utmärkt...
Jepp jag är fö snål för det, då det gamla hade gått minst 2000 mil och jag har en massa annat som behöver bytas som katt, och en massa leder i framvagnen så jag kanske aldrig kommer till luftfilter byte #2.

Det roliga det står ej biltema på detta filter, man såg ej någon skillnad, man ser direkt om det passar eller ej det är ingen svår eller avancerad konstruktion det är ett filter som skall in i en låda.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Vi hade diskussioner innan om Biltema olja - i den tråden postade jag ett inlägg där jag redovisade hur mycket jag kört på biltema - olja, oljefilter samt luftfilter. Jag har använt det på Mazda 626 -95, BMW 520 -98, BMW 535 -88, Volvo 480 Turbo -89, SAAB 93 -99

OBS! Alla bilarna funkar fortfarande. Då snackar vi om 15 000 Mil totalt!

Däremot har jag fått för mig att uppnå sin reningingseffekt är Biltemafiltret tätare. Detta märkte jag när jag bytte mellan nya filter från Biltema samt MECA. Alltså försvann effekt?? Men detta kan vara inbilning. :)
Vilket filter hade bättre reningseffekt enligt dig?
Biltema eller meca?

min filter som satt i hade gått minst 2000 och det såg inte speciellt skitigt ut.
JAg hade ett filter en gång i en annan bil som var helt svar :)
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hur filtert ser ut har i allra högsta grad att gör med i vilket miljö man kör i. iom att jag bor på landet och kör i mycket miljöer med grus är jag nogrann att byta mina filter ofta - och då finns det inget bättre alternativ än Biltema.

Min filosofi: Biltema må vara något sämre men om jag gör jobbet själv kan jag byta ut delen tre ggr och ändå blir det billigare än på Mekonomen. Nu vill man inte alltid ligga och meka men...

Det viktiga är däremot att jämföra priser. Biltima är inte alltid billigast!!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns 2 skillnader mellan ett bra (dyra) filter och ett billigt och det är hur mycket partiklar som släpps igenom och hur bra det flödar. Det är svårare och dyrare att bygga ett filter som både flödar bra och som inte släpper igenom för mycket partiklar.

Billiga filter släpper antingen igenom för mycket partiklar eller så flödar det inte lika bra, det sistnämnda ger för höjd förbrukning/effektförlust.

Samtidigt har jag svårt att tro att det enbart är tillverkningskostnaderna som gör att bra filter är så mycket dyrare, utan jag tror att man plockar ut en högre vinst på märkesfilterar.

BMW:s originalfilter är väldigt bra filter, man gjorde ett test med en M3 E36 (S50B32), där det visade sig att M3an man kunde mäta samma effekt på drivhjulen med ett originalfilter som när man körde utan luftfilter.

Det testet ska finns på forumet, så sök efter den, tror att tråden handlade om huruvida originalfilter var bättre eller sämre än sport-filter.

___
Min Bil-Blogg: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hallå

En filter som är igensatt eller flödar dåligt drar INTE mer bensin, det var på den gammla förgasartiden (stenålder) det funkade så. Då blev filtret en "choke" när det bromsade.

Idag så reglerear luftmängsmätare och lambdasond in förbränningen perfekt efter hur mycket luft som faktiskt kommer in.

Så ett dåligt/igensatt filter blir bara som att du inte kan gasa fullt ut, då tappar några hästar på toppen (on sparar lite bensin)
le
234
leszek
BMW 535 -88
MUGGE:
Men tror du inte att det har lite att göra med konstruktionen av burken hur det flödar med el. utan filter. Det som vore intressant i M3:ans test vore ju att sätta in ett Biltemafilter och mäta hk och se om det bromsar!

BMW_MAN:
Tyvärr hade vi inte råd att inhandla en BMW till tjejen så vi fick hålla oss till Mazda (SKIT!!!). När jag skulle göra första servicen efter köpet var filtret helt svart och oljigt (vägfilm??) Detta måste ju påverkat. Jag upplevde Mazdan som både rappare och mindre törstig efter bytet. Visserligen var också oljebyte inblandat! Vad tros??

Fotnot: Förra helgen körde jag med ett stort släp (skåpmodellen) till Karskrona och tillbaka. Mazdan ligger på 136 hk och antagligen 5,6 Nm då jag gjorde åt 90 L Bensin fram och tillbaka på en sammanlagd sträcka på ca 50 mil i 70-80 km /h. Tacka vet jag 3,5:ans 300 Nm
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
leszek:

Enligt vad jag har läst mig till är luftfilterboxens utformning den faktor som har störst betydelse för flödet. Men! nu spelar detta mindre roll i det här fallet, eftersom filterboxens utformning inte ändras vare sig man har ett biltema, BMW original filter eller inget filter alls. Däremot så spelar det stor roll om man tänker plocka bort filterboxen och montera öppet filter.

___
le
234
leszek
BMW 535 -88
MUGGE:

Jo - det är sant. Står stilla i skallen nu.
Jag tappade tråden lite...!!!

Dvs att då de tog bortfiltret visar det att BMW filtret flödar 99,9 procent?? Omöjligt??

Tillbaka till reningsgraden för Biltema filtrena! Ska det inte finnas någon märkning på hur mycket partiklar filtret släpper igenom. Det borde ju avgöra denna tråden iallafall.??

Håll till Godo BMW-tokar. Nu sticker jag till Jobbet!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Leszek:

De mätte aldrig flödet på filtret vad jag kommer ihåg, men att köra på BMW original filter gav ingen mätbar effektförlust.

Givetvis stryper ett filter flödet något, men det verkade som om det var så pass lite att det inte påverkade motorns prestanda nämnvärt.

___
Finns det inget filtertest nånstans på nätet?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med luftfilter till bilar, men visst kan man "mäta" hur mycket partiklar ett filter släpper igenom. Det beräknas i micron, storleken på partiklarna som går igenom filtret, vidare om det står på förpackningen vet jag inte. Stod inget på mitt oljefilter från BMW som jag köpte för några dagar sen i alla fall.

Ett standard oljefilter för bilars smörjsystem ligger på 22-25 micron tror jag. Partiklar som är mindre än så klarar bilens oljefilter inte att ta upp, utan de åker omkring med oljan och orsakar slitage med tiden.

Ingen som har koll på hur många micron BMW oljefilter ligger på?

Angående luftfilter så är det väl ungefär samma princip man använder.

Brukar själv köpa mina grejer på BMW/mekonomen men om det är samma "klassning" med avseende på flöde/micron på filtret någon annanstans och likvärdig passform så borde det fungera lika bra tycker man. Filter byts ju rätt ofta ändå, långt innan det blir skadligt för motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.