|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| kanske vore nått för en annan å göra sig av me den lite för gubbiga 528:an =P | |
|
Ulke; Varför tar du överhuvudtaget upp att du föredrar automat och tycker att man ska kika på M5, om man gillar aktivkörning? I en tråd som inte handlat om automat-manuell, mer än att jag nämnde att 6vxl är populär, jag känner till tre personer som nyligen köpt/köper något annat bara för att dom inte hittar en vettig 6växlad, på dagens bilmarknad bör det vara något att eftersträva vid bilköp, nog om detta. CKD987 GF04768 är mycket riktig färdigställd sep-93, den är dock med största sannolikhet en Individualbil eller liknande, bilarna med nummer i närheten är från aug-93, och modellårsbytet skedde med VINnummer GF04870, även den är färdigställd i aug-93! Så BMW höll på GF04768 länge, har den blivit behandlad som man kan förvänta sig, med tanke på miltal/ägarantal så är den ett bra köp, äkta lågmilare är dyra. Mvh Stephan |
|
Ulke |
Stephan Att jag gjorde ett inlägg om automat var nog mer för att ge trådskaparen lite medhåll och att jag personligen tycker den passar ganska fint till V8-motorn, i alla fall de lite senare Adaptiva lådorna (94-). Däremot tycker jag inte alls att den 6-växlade är dålig (tro inte det) men den kanske kommer till sin fulla rätt än mer med en annan setup på motor/kaross? Du har en gedigen samling, i mina ögon 2 mycket fina/ovanliga vagnar och många skulle nog vilja ha dem istället för sina Automatare..... Sedan kanske man kan erkänna att jag blev lite stött när framtoningen blev sådan att de flesta automatägare skulle vilja ha manuella istället och kanske var avundssjuka på dem.....då kände jag lite att jag måste markera att JAG i alla fall inte tillhör den skaran då jag valde att noga provköra och sedan välja min första automatväxlade bil till att bli just en 540iA..... Nog om detta utanför tråden, ville bara förklara tonen från min sida lite.......Sedan gillar jag att rita loss med en manuell jag med, men det är en annan personlighet som kliver in i den vagnen...... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Ulke; Schysst, no hard feelings;), det finns dagar, jag skulle vilja ha en iA, helst en 540iAM-Sport, en av 65, eller ännu bättre en Europeisk 540iA, med Nürburgringchassi, M5bromsar, M5 90 literstank, bör ha byggts någon i sedanversion, finns åtminstone en manuell sedan, här är en M5utrustad 540iA Touring... Länk det saknar i motsats till den komplett M5-utrustade "den hade M-Technicstötfångare/M5 instegslister" jämngamla 540iAT Nürburgringchassi, synd, men om jag skulle vilja ha en 540iA, är det denna bil jag skulle kika extra noga på, hålls den bara i bra skick, kommer inte värdet sjunka alls, den med Nürburgringchassi hade en prislapp på €17000+! Mvh Stephan |
|
|
Ursäkta att går offtopic; men är 90l tank tillval? Jag trodde ~90l tank var standard på typ 530,535,540,730,735,740 och att 750:n hade standard ~110l (102 egentligen?). Jag hade nämligen 90 liters på 730:n därav min förvåning. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
90 liters tank har M5 E34 i alla versioner utom Winkelhock, den och övriga E34: or har 80liters, men som sagt ett fåtal ”jag vet om två" 540i har 90liters via Individual, Alpina utrustade B10 BiTurbo med 110liters. E32 har 90 liters som standard, 750 och Langversionerna har 102liters. Mvh Stephan |
|
|
Okej. Då klarnade det. Tack Stephan735i! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Lite löjligt att säga att köra bil = 6 vxl och att åka bil = automat. Det blir väl inte mer bilkörning för att man rycker i en växelspak. Bilkörning är att känna greppet mot vägbanan i skarpa kurvor att hitta en rolig väg att köra på och trycket i ryggen när man accelerar. Att känna vridet i motorn. Den känslan förhöjs inte av en manuell låda. Bmw är rätt okey!! |
|
| spider: Håller inte med har haft en automat och aldrig mer fruktansvärt tråkigt, känns nästan som att vara passagerare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
spider helt fel :) inte alls löjligt, vridet i motorn är betydligt brutalt trevligare med en manuell låda. Jag har kört bägge varianterna av BMW 540 E39 även med kompressor och automat, dessutom haft V8 försedda automatbilar sedan 1976, OK en jänkare passar bäst med automat, de blir rätt jobbigt att tygla 400 hkr och hydralfri koppling i längden det kan jag hålla med om(meniskskador är riskfaktor efter 2 minuter vid rödljus), Men en BMW 540 är lika smidig och lättkörd som en småbil med manuell låda. Även om BMW har fantastiskt fina lådor med tillhörande programvara och passar mig som handsken som alltid gillat automatlådor före manuella, så upptäckte jag efter att ha testat en M635 en M5 E34 samt en M5 E39 att kulfaktorn=körglädjen var betydligt större med manuell låda och automat kändes helt plötsligt urtråkigt, även o det är attans bekvämt. Nu är det väl också så att man behöver inte rycka i spaken om man inte vill. det går utmärkt att glida runt på 3an från 20km till 80km tom 150 om man vill dra ut på det lite extra, så vill man åka "halvautomat" så är det fullt möjligt. Min gumma totalvägrar köra automatbil just pga vill köra bil inte åka, hon körde inte 528an en meter, nu har jag inte lyckats lirka in henne i 540 än heller, men det går säkert, jag tycker det är så jäkla kul att köra själv är väl största orsaken.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Inte för att jag kört så värst många olika bilar... men att växla med en bra "skön" låda (lite sträv, "metallisk" och exakt), är ju i det närmaste en sensuell upplevelse. Det vill man ju inte vara utan! Jo spider, den manuella lådan förhöjer visst den känslan. Känslan att -du själv- växlar vid rätt tillfälle och accelererar ut ur böjen, den är inte dum. Den höjer själva körningen ytterligare en dimension. Så upplever jag det i alla fall. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
...intressant för övrigt att en tråd om en oseriös säljare transformeras till en diskussion om huruvida manuella lådor är bättre än automatare, vilket ju baseras på tyckande... fast liknande saker har väl hänt förr i Autopowers värld ;) /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Äntligen börjar vissa förstå att en manuell låda hör hemma i en BMW. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Lugn nu mina herrar! Visst måste väl ändå "beauty is in the eye of the beholder" platsa här? Om det nu är så att JAG föredrar automatlåda så tycker väl JAG att det är trevligare? Om DU tycker om en manuell låda i din bil så får väl det stå för dig? Hasso- Har du någonsin testat en M5 E34/E39 med automat? Trodde inte det. Lite svårt att säga att en automatare är himla tråkig i jämförelse då . Tror också att en M5 är roligare att ratta än en 540, men inte enbart pga lådan. Vi måste väl ändå jämföra äpplen med äpplen? JAG gillar att köra bilar med fyrhjulsdrift i motsats till bakhjulsdrift... Är det lika med att en 4x4 ÄR roligare att köra än en bakhjulsdriven kärra? Känns som det skulle stämma i så fall... :) Är jag ute och cyklar? DANNE Min bil: Länk |
|
|
Lacky75; Hur går det med val av 540 E34, är lågmilaren intressant, eller den Tyska Touringen? Det är ju vad tråden handlade om från början, det bör inte glömmas bort. Resten kan vi fortsätta diskutera i någon av dom trådar som handlar om manuell-automat. Mvh Stephan Danne; Försök vara nykter, då är det lättare att hålla ordning på vad du gör, eller inte gör;) |
|
|
Stephan- QUE??? DANNE Min bil: Länk |
|
|
Nu hajjar jag... ;) DANNE Min bil: Länk |
|
|
Stephan735i; joora, ska förhoppningsvis kolla 3st i helgen. Lågmilaren verkar lite konstig pga bilprovningen fick bara fram besiktnigsprotokoll från och med 030904...men men, ska ringa dom imorrn. nån som vet nå om denna: Länk MVH //Lacky75 |
|
Ulke |
Hehe vilken uppståndelse det blev........ Nuraktar jag bara inläggen, men kan väl säga som så..... Var o en tycker sin skit luktar goast :o) mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Ulke: Hihi! Fast det är lite kul också, så länge ingen tar illa upp... Det spelar ju liksom ingen roll någonstans på jorden vad man har för låda i bilen, så länge man själv har den typ man tycker bäst om. För DET är viktigast att man själv har det man gillar bäst. Själv kommer jag i framtiden, när jag börjar jobba och få fason på min ekonomi, vill säga, att välja bort bilar som jag egentligen skulle vilja ha om dom bara byggts med automat. Fast i och för sig, en manuell låda från en e31:a borde väl passa i en 750 e32, hmmm... /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.