|
|
|
|---|---|
|
Har nu läst alla möjliga trådar på forumet om hur jag ska koppla in en Sony CDX-T70MX växlare i min E39 525 Touring -01... Det är inte helt enkelt att få rätt adapter men jag vill verkligen försöka göra rätt från början här. Jag har navi (16:9) i min bil med mode knapp så växlarstyrning ska finnas, jag har dock inte hittat fördraget kablage till växlaren i bagaget (har letat under golvet och bakom luckan på vänster sida där växlaren ska sitta min inga lediga kontakter... Bilen är importerad så jag antar att det kanske inte finns fördraget. Har jag missat att leta någonstans (under baksätet kanske?). Om jag fattat det rätt så ska jag ha en MBMS005 adapter om det finns fördraget, korrekt? Om det inte finns fördraget så skall jag antingen ha MBMS007 eller MBMS009 beroende på vilken sorts kontakt jag ska ansluta till. Frågan är då var sittet denna kontakt? Har läst "bakom stereon" men jag behöver lite hjälp hur man kommer åt bakom stereon (vilka paneler ska monteras bort osv?). Jag vill först och främst bara veta vilken kontakt jag har så att jag kan köpa rätt adapter... Såg att det fanns paket här: Länk Någon som provat handla därifrån? Mvh Daniel | |
|
Har nyligen gått igen samma h-lvete. Stereon sitter i bagatet i ditt fall. (Har för tillfället ingen stans att ladda upp foton så du har dom i din meil) Tobmag |
|
|
Fick jättebra bilder på mailen från tobmag, tack för hjälpen! Ska genast gå och undersöka saken... /Daniel |
|
|
Nu när jag vet var man ska leta gick det mycket lättare att hitta rätt... Det ser inte ut som att jag har fördraget för CD, det enda don som fanns där växlaren ska sitta är detta don och det har bara 3 stift vilket jag inte kan tänka mig ska räcka. Bilderna från tobmag som visade hur det ska se ut när det fördraget hade också 2 don. Länk Kontaktdonet till stereon ser ut så här, så det ser ut att vara den äldre modellen Länk När donet är inkopplat i stereon ser det ut så här, antar att den nedre vänstra kontakten är den som ska kopplas till växlaradaptern? Länk Slutligen en bild på stereon utan don där man ser att det är det äldre donet med runda stift: Länk Min slutsats är alltså att jag ska ha en MBMS007 adapter då jag inte har fördraget samt det gamla donet och vill ansluta till en MP3 växlare. Är det fel slutsats av mig så protestera gärna ! /Daniel |
|
| Du skall hur som helst koppla inn växlaren på den tomma kontakten du nu har på radion, ABMS007 menar du eller? För Sony-växlare. Om du vill ha alpine växlare kör du med ABMA005 och köper cd-växlar kabel hos bmw samt ev alpines Ai-net adapter KCA-130B beroende på vilken växlare du väljer(CHM-S630 behöver inte denna medans CHA-S635 behöver). | |
|
Jag fattade det som att en Sony CDX-T70MX som klarar MP3 ska ha en MBMS007 adapter medan en sony växlare som "bara" klarar vanliga CD skivor ska ha en ABMS007 adapter... Stämmer inte det? Hur ser det ut med stöd för MP3 på de andra växlarmodellerna du nämner? Mvh /Daniel |
|
| Dom båda har stöd för MP3 , Jag hittar inte någon MBMS007 på connects2 hemsida så undrar om dom inte skrivit fel? | |
|
Nja, det är nog jag som fattat lite fel. Till en Sony CDX-T70MX så är det nog en ABMS007 adapter som det ska vara i min bil. MBMS007 verkar vara en beteckning på ett paket innehållande både adaptern och växlaren... Vem säljer en ABMS007 adapter i Sverige? /Daniel |
|
|
Betr handla paket från CarAudioDiscount; jo jag har gjort det men kan inte rekommendera det. Med frakten är det ett dyrt sätt att köpa relativt billiga delar - dessutom så finns ju risken för att behöva betala tull då de deklarerar det fulla värdet av paketet. Jag tror jag till och med åkte på att betala tull på frakten... Betr adapter så skulle jag satsa på en från Soundgate, jag har provat ett par fabrikat och funnit att jag föredrar deras. Som exempel så med en del konkurerande adaptrar så läcker signalreing ut till signalen - å så skall det inte vara. Se denna: Länk Beträffande de två kablar som skall gå till CD-växlaren så har du tur då spänningsmatning och I-bussignalering går i den som du hittade om det är rätt. Anledningen till att det är tursamt är att det kan vara lite krångligt att snida till den annars. Varning: På en del bilar så finns det en kabel med likadant kontaktdon som för till CD-växlaren men som är avsedd för den inbyggda telefonen, kopplas den in i CD-växlaren eller adaptern lär det visst inte vara så bra. Det enda som saknas är alltså själva signalkabeln in i radion och den är Nr 2 här: Länk - förmodligen den kortare av de två. Skulle du till äventyrs ha förstärkaren med DSP kompletterar du med en Länk samt med koaxialkabeln som är Nr 3 i reservdelsdiagrammet ovan. Mvh Björn |
|
|
Intressant! Så en "shoppinglista för att få in en Alpine MP3 växlare i min bil skulle alltså kunna se ut så här": Alpine CHA-S634 växlare. Alpine KCA-130B Ai-NET to M-Bus Adapter Soundgate ABMW35 adapter BMW #65128371810 kabel. Frågan är då bara vem som säljer Soundgate adaptern i Sverige? Alpine grejorna borde väl vilken Alpine ÅF som helst kunna |
|
| När jag skulle ha en soundgate isolator fick jag köpa den på ebay.com för jag hittade ingen svensk försäljare men det gick bra och var billigare än vad soundgate satt ut på sin hemsida. | |
|
Jag läste att Soundgate i USA är samma som Soundlinx i England... Undrar om det kan stämma? Hur som helst hittade jag et paket här där det i princip blir samma pris med CD-växlare och adapter som det blir för bara växlaren i Sverige... Så jag provar det och hoppas att den Soundlinx adapter som medföljer är samma som den Soundgate adaptern som omnämns ovan. Länk Jag har skickar en beställning med bilder på stereon så jag hoppas att det blir rätt! Jag rapporterar här hur det går! /Daniel |
|
|
Shoppinglistan ser bra ut. :) Soundlinx grejer SER ut some Soundgate iaf Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.