|
|
|
|---|---|
|
Skulle sätta in en ny stereo i en av bilarna,men när jag skulle koppla in den nya så gick de inte eftersom de är nån som har mekat ihop nån egen sorts koppling.. Så jag har köpt ett par universalkopplingar som förhoppningsvis ska kunna få till ormboet där bakom. Men behöver lite hjälp på traven med vilka kablar som ska kopplas ihop med vilka,alltså vilka färger som går till vad. Röd/svart är ju självklart. Gul är väl en mute-kabel? Blå? Grön,lila,vit och grå är väl till högtalarna? | |
|
Svårt att svara på, finns ingen direkt standard om det sitter kvar nåt eftermonterat. Jag skulle rensa ut allt som inte är original och sedan utgå från bilens kabelstam (färger). På stereon får man kolla i manualen, där bör stå vilka kablar som går till vad osv, det är riskabelt att chansa. FP |
|
|
Men tar man bort allt eftermonterat krafs så kommer man ju till bilens orginalkablar,och de är samma socklar och allt,men de sitter någon extra kabel utanför dom vanliga kontakerna som jag antar är nångon ström eftersom stereon startar inte alls när de är inkopplat. Känns precis som de är något som är på orginalstereon. Så jag har köpt en sån här: Länk fast båda är som den övre kopplingen. Tänkte dra den här extra kablen på strömmen i dom här kablarna....vågar man det? |
|
Ulke |
ISO-kontakt standard Länk A-1 Telefondämpning* A-4 +12 V permanent A-5 Motorantenn/Fjärrpåslag förstärkare A-6 Belysning* A-7 +12 V via tändning A-8 Jord B-1 Höger bak + B-2 Höger bak - B-3 Höger fram + B-4 Höger fram - B-5 Vänster fram+ B-6 Vänster fram - B-7 Vänster bak + B-8 Vänster bak - *) Endast vissa modeller Sådär ungefär :o) //Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
Ulke |
Men köp helst en sådan här, då uppstår inga problem... Länk mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Tack så mycket för svaret,kan nog hjälpa mycket... Men den här sista länken du skicka,den hjälper inget då de fortfarande kommer sitta en kabel utanför själva iso-kontakten som jag antar är ström,och de är den ja måste få in nånstans på kontaten ja köpt..kanske då att kablarna kommer lite längre ut och de blir lite mer lätt jobbat. Men tack i alla fall. |
|
|
Har jag en följdfråga på min förra då jag nu kopplat in stereon... Men såklart är de ju alltid nåt som ska strula,nu är de bakhögtalarna som inte fungerar,har man dom inkopplade så fungerar inte någon högtalare i bilen,men drar man ut kontakten till dom bakom stereon så börjar fram högtalarna fungera,borde ju vara kortis nånstans men förstår inte riktigt vad de skulle bero på... Är en ganska svår fråga kanske,men nån som har en idé om vad de kan vara? |
|
Ulke |
Haas Den sista länken jag skickade är ett kablage speciellt anpassat för bmw. På den överförs alla kablar i bilens original kontaktstycke till sin avsedda plats på en modern stereo med ISo-standard koppling. De kablar som eventuellt ej är kopplade i den kontakten men som ändå återfinns i bilens original kontaktstycke är enbart till för eventuella speciella funktioner på en bmw-originalstereo eller de olika modeller av huvudenhet som fanns som tillval i original...... Säg att du exempelvis har köpt en pioneer/sony/alpine/jvc eller någon annan ny spelare med iso-kontakt, så behöver du enbart sätta dit adaptern som finns i min sista länk mellan bilens original kontaktdon och stereon samt ansluta antennkabeln med en ISO> PIN kontakt till stereon (fås oftast med en ny stereo). Om det är någon annan modell av stereo du har till exempel utan ISO koppling så skriv gärna vad, så kan jag hjälpa dig vidare...... Om den Iso-kabel du har köpt har lösa tampar i ena änden och kontakter i den andra (en svart o en brun 8-pols) då har du fel kablage..... Länk Ungefär så här skall ett kablage se ut från en intakt bmw originalkontakt till en stereo med Iso anslutning..... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Tackar så mycket för svaret och tipsen... Men stereon har jag redan fått ordning på,vara bara att klippa dom gammla och in med nya då tidigare ägare gjort någon egen kopplig till bandaren som satt i innan... Problemet är nu bakhögtalarna som inte vill fungera,verkar störas ut av något då inga högtalare fungerar med dom inkopplade,men kopplar man ut dom så fungerar högtalarna fram bra....och vet att kablarna till dom är rätt dragna då dom var intakta....va kan de vara?? |
|
Ulke |
OK Kolla om någon av högtalarkontakterna bak ligger emot jord, det verkar som om du har en kortis där...... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.