|
|
|
|---|---|
| Jag undrar hur man byter fläktmotorn i en 320-91 e36. Jag har skruvat lös allt innifrån men det ser ut som att jag måste lossa klimatanläggningen kan det vara möjligt? Eller skall den tas ur via motorrummet?? Tacksam för upplysningar. | |
|
Jag letade själv svar här då min fläkt la av i förra veckan.... Hittade mängder med inlägg om E30 E34 osv men hitta inget på E36, endast någon som fastnat och inte kom vidare (Finns det ingen här som jobbar på BMW verkstan.... ;o)....ja ja,här kommer hjälpen du och ni andra söker..... Jag visste att kolen var slut på fläkten, fick ett pris på 4700:- monterat och klart på BMW, det svider när man vet att två kol kostar under 100 spänn, det blev att fixa själv. Har E36 med stora ACn och 2,8 liters motor så det var trångt att komma åt men det gick, tricket var att hitta hur man får ut moton genom torpedväggen, (du tar alltså ut fläkten via motorrummet) 1. Upp med huven, lossa på kabelstammen och ta bort galler samt luckan i torpedväggen (luckan sitter med 3 skruv), du ser nu fläktpaketet. 2. Snäpp loss de tre clipsen som håller fast kåpan på fläktmotorpaketet 3. Lossa den lilla viren som sitter på kåpansframkant (ett litet clips i änden) 4. Du ser nu fläktmotorn, snäpp loss bygeln för att lossa motorn.... Det är nu trixet börjar, motorn är lös i fläktpaketet men går inte att få ut då det är förtrångt mellan vindrutan och bilmotorn 5. Svårt att hitta men det visade sig att man kan demontera ena sidan på fläktpaketet (mot förarsidan) den kåpan sitter med två små clips längst in, lossa och ta ut kåpsidan. 6. Du kan nu flytta fläktmotorn i sidled men vindrutetorkpaketet sitter i vägen för att få ut fläktmotorn, du måste först lossa och ta ut detta paket (väck med torkarbladen och demontera loss paketet (2 stora muttrar samt en liten skruv) Ut med "v.torkpaketet", sen är det fritt fram att klämma ut fläktmotorn mellan bilmotorn och bromstrumman... Kolen var slut och jag behövde fixa nya, (gissar på att bilel firmor har kol som passar kolla där först), själv slipade jag ner och passade in ett större par jag hade liggande hemma, klippte bort de gamla kolen och löda dit mina nya kol. Mått på kolen 8*10mm, ca 15-20mm höga, koppar trådarna ska sitta upptill på kolen. (2 std. Borsch generator kol moterade brevid varanda ser ut att vara en lösning, de har mått 8*5 mm 2 st =8*10mm du behöver alltså 4 kol, monterade två och två) Passa på att göra ren spolen i motorn (där kolen ligger ann) Bara att plocka ihop allt igen och du har tjänat en hög tussenlappar på nån timme eller två //Glenn |
|
|
Hej! Tack för svaret. Jag har fixat den, köpte en ny motor för 3500 kr och där sitter fläktbladen lösa, då kan man montera dit motorn genom att sätta dit bladen när motorn är på plats. Den gamla motorn var bara att klippa lös bladen och ta ut. Nu fungerar det perfekt men så särskilt service vänligt var det ju inte. //Ronny |
|
| 3500:- för en ny motor..? Lät dyrt tycker jag.. köpte du på BMW? | |
|
Ja! jag köpte den på BMW. 3280 kostade den kollade kvittot. |
|
| Kollade med min kompis bildelshandlaren idag... han skulle ha 1395:-!! | |
| Är den med lösa fläktblad??? | |
| Det är nog bara fläktmotorn tror jag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.