AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.986

Konstiga hjulmuttrar?!

Hej!

En polare till mig har en BMW 530tds.
Hjulmuttrarna på hans bil är enligt utsago ( ja har inte sett dem) liknande insex. Dessa har dock 21 eller 22 kanter. Han sa att de va XZN skruv, men dom har ju bara 12 kanter.

Nån som har nåra ideer?
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Är alla så?

kan de inte vara låsbultar då?.

Mvh Oliver

Vit m535!
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Kan nog inte vara annat än låsbultar.

Mvh Jojje
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Haha,... solklart låsbult !!
Ok, men hur lossar man dessa då?
*stupid*
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Till alla låsbultar levereras ju givetvis en "nyckel" i form av en bultskalle som passar i det speciella spåret. Om denna är borttappad får man nog åka till däckfirma, de kan möjligtvis se vilket fabrikat det rör sig om. Kanske det går att beställa en ny nyckel.

Men jag antar att din polare har sin nyckel i förvar.

6a - för det är du värd
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Eftersom han inte visste vad det var för hjulbult så lär han väl inte ha nyckeln heller kan man tänka sig....
Nope. Har ingen nyckel.
Han har varit till stället där han köpte bilen samt till en del andra ställen häromkring, utan resultat.
Eftersom jag själv inte sett hur de ser ut e de även lite svårt för mig att förklara.
Bilen e importerad från Sverige så killen som ägde den förut har antagligen glömt å ge med den.

Finns de massor me olika mönster eller bara nåra enstaka??
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Eftersom det skall vara svårt att få loss bultarna utan nyckel så finns det ju massor av olika mönster, men man kan ju tänka sig att en däckhandlare har ett visst sortiment av nycklar som kan vara till hjälp. Är väl många som lämnar in bilen för däckbyte och glömmer nyckeln till bultarna hemma.

Bara man får loss bultarna så kan man ju köpa en ny, komplett sats med bultar och nyckel sedan.

Chansen att ni får loss dem med vanliga garageverktyg är nog inte så stor tyvärr. Men om han köpte bilen hos en handlare, så är det ju deras problem att fixa loss hjulen.

6a - för det är du värd
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har han kollat i verktygsfacket?

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
hett tips att kolla verktygsfacket, som steaman sa!

trodde ja skulle bli galen då ja inte hade nyckeln till mina låsbultar! letade som bara den men hittade inget..

sen kollade ja facket som ja helt glömmt.. och där låg den!

räddad!

Mvh Oliver!

Vit m535!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om man kollar på själva bulten (om det är BMW's original) så bruker det finnas en 2-siffrig kod instansad. Då går det att beställa en ny, annars kan man ju ta alla 40 variantena så passar alltid någon :-)

Freude am fahren
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är BMW-originallås, brukar BMW-verkstäderna ha en uppsättning av alla låsen till hands - be dem kolla vilken kodnyckeladapter som passar och beställ ny som reservdel.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BMW har alla låsen som sagt om du har original.
När Widells hade snott min låsadapter så löste vi det på det viset.

Keep Your Distance!
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
ofta går det med garageverktyg eller så kan du åka till en bärgningsfirma dom brykar ha samma verktyg som fälg tjuvar använder

Bilen:
Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
kylspray och slägga, hehe

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har BMW bara 40 varianter av sina bultlås? Måste ju finnas åtskilliga "nattjobbare" som har en komplett uppsättning i så fall?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.