AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
924

Hur lossar jag bakre bromsskiva på E39 -00

To
17
Toren
523i Touring -00
Har försökt att byta bakre bromsskiva men den verkar sitta fast med hjälp av handbromsen. Jag har lossat justeringen på vajern vid handbromsspaken. Finns det fler justeringar eller varför släpper inte skivan. Den släpper halvvägs men fjädrar tillbaks.

Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Det bildas vid slitage en kant på skivan! Du måste lossa justeringen inom skivan!

Vixit, dum vixit, laetus
To
17
Toren
523i Touring -00
Hur kommer jag åt den justeringen ? Vilket verktyg använder jag till den ?

Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag är ingen kännare av Din bil, men här kommer en hint!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Precis som oavanståenda svarare så måste du släppa på skruven bild nr. 7 man gör det genom justerhålet på bromskivan lys med en ficklampa så ser du, kan vara lite fipligt jag brukar andvända en vanlig spårmejsel för att få tag i kuggarna på skruven.

mvh
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det finns ett hål i skivan som du kan nå justeraren genom. Hålet sitter mellan hjulbultarna lys in med en ficklampa och snurra tills du ser justeringen

/Pulare
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Vill verkligen inte va nån "besser" men kan man inte på egen hand demontera en bromsskiva så tycker jag att man ska anlita "proffshjälp i form av verkstad". Sorry Toren! dig vill jag inte ha som medtrafikant så länge du ombesörger bilens sk säkerhetsutrustning själv!

M.v.h Anders
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
A.Blom: Så du menar att alla som jobbar på verkstad föddes med dessa kunskaper eller? Det du just skrev var nog något av det dummare jag läst på senaste tiden.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Vad säger man om detta? Jag har lärt mig massor genom att försöka reparera mina bilar! Jag vet exakt hur mina bilar mår, eftersom jag gör alla reparationer själv!
Om man inte får försöka, kan man inte lära sig!
Man bör nog veta en del om hur bilar fungerar, men en bil är en logiskt uppbyggd maskin som man kan förstå!
Med tanke på vad det kostar att lämna in en bil för reparation är det skönt att ibland kunna göra något själv!

Vixit, dum vixit, laetus
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
J.Dredd: Finns naturligtvis ingen som föds med tekniska kunskaper. men jag tycker att när man ger sig på bromsarna(och annan säkerhetsutrustning) så bör man helst ha ett hum om vilka delar som ingår och vad dom är till för. Ville bara utrycka min egen rädsla för att göra fel som kan drabba framförallt andra men även ensjälv!!!!!!

M.v.h Anders
To
17
Toren
523i Touring -00
Bäste A. Blom. Tur att du skrev att du inte var någon "besser" för ditt svar hade annars fått mig att tro motsatsen. Synd att du lägger energi på att bedöma mig som medtrafikant istället för att svara på min fråga. Anledningen till att jag ställde frågan var att jag inte visste hur man gjorde men eftersom du tyckte att frågan var dum utgår jag ifrån att du kan svaret själv eller är du en sån som lämnar till proffsverkstaden för att inte avslöja att du inte kan? Undrar varför det säljs verkstadsböcker? Jag har lagat mina och även andras bilar omkring 25 år tillbaks men det är första gången jag äger en BMW och uppskattar därför att detta forum finns. Men om sådana som du anser att man måste vara utbildad mekaniker för att delta här har någon av oss missuppfattat syftet med forumet.

To
17
Toren
523i Touring -00
Det kanske handlar om din egen rädsla av att göra fel som gör att du inte vill att man ska fixa sin egen bil. Nu handlade det inte om att jag inte vet vilka delar som ingår i ett bromssystem eller vilken funktion de har utan jag vill bara få reda på om det fann någon mer justering än den jag hittat. Det var väl tur att det fanns andra som uppfattade min fråga rätt för nu har jag hittat det jag funderade på och skivan är nu demonterad. Om A. Blom känner sig säkrare i trafiken om jag beskriver i detalj hur arbetet utfördes och vill göra en bedömning innan jag beger mig ut i trafiken igen så är det ok för mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.