AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.188

Tempmätaren går upp på rött!!!

Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Min temperaturmätare rusar upp på rött titt som tätt och har blivit värre senaste veckan. Det har varit mycket snack om termostaten på forumet, och jag misstänkte den först, men eftersom kylarslangen efter termostaten blir väldigt varm när motorn kommer upp i arbetstemperatur så verkar det som att termostaten öppnar som den ska. Det verkar inte spela någon roll om jag står på tomgång eller om jag kör motorväg, så därför utesluter jag kylarfläkten. Min misstanke är vattenpumpen eftersom kupé-luften växlar mellan kall och varm luft och temp-nålen verkar följa efter hand i hand. Kan det möjligtvis vara så att impellern i vattenpumpen slirar eller funkar oregelbundet? Hur som helst så köpte jag en vattenpump på mekonomen idag och tänkte försöka mig på att byta den imorgon. Problemet är att jag har ingen aning om om jag har tagit mig vatten över huvudet eller om det kanske är möjligt att byta den själv. Är ingen bilmek, men har inte tummen mitt i handen heller. Har någon bytt vattenpump på en BMW (E39) och kanske har lite tips eller har lust att plita ner en kort beskrivning?

Tips eller kommentarer i allmänhet uppskattas :-)

Ralf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
you got mail med bilder 1mb ca

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
Visa användare
15
Ralf
325iM -90
You´re the man Hasso!!

Supertack!

Ralf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt termostat! bägge slangarna ska samma "istort sett"
temp när den öppnat dvs full cirkulation genom kylaren.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Ska till och montera av fläktvingen när jag får svårt att komma åt ordentligt med felaktiga verktyg. Går och ringer några kompisar efter bättre verktyg. Under tiden står far min och funderar, och märker att en liten del i motorn ser nyare ut än resten. Kommer då på att bilen var inne på BMW på reparation i oktober, då de bytte bensinpumpen och kamaxelgivaren. Givaren sitter bakom kylslangen och förmodligen har BMW lossat den slangen för att komma åt och sen inte luftat systemet ordentligt. Fyllde minst en liter vatten i kylslangen och sen fungerade allt. Iallafall hittills sen i söndags. Du hade rätt trots allt Hasso, men vem kunde ha gissat att BMW gör ett sånt skitjobb...

Ralf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.