|
|
|
|---|---|
|
Kör i dagsläget en E46 Sedan som börjar bli riktigt liten då vi har en liten knatte och barnvagn samt hund. Var och provkörde en e46 kombi men insåg att den var alldeles för liten. Jag har förstått att E39 är det enda självklara valet för vår familj... Nu till dilemmat... Ekonomiskt så passar 523 kombi oss, 525an blir för mycket pengar... Men hur bör man tänka? Ska jag välja en tidig eller sen 523 kombi? denna motor fanns ju från 97-00. Hittade en -99 som var svensksåld, med automat och har gått 14k mil och har ett komfortpaket... Men även en -00 som även den var svensksåld och hade gått 12k mil dock med antracit-klädsel.... Det skiljer 26 tusen mellan dessa bilarna (99an är billigare). Det finns ju inget facelift mellan dessa bilar... Det enda är väl oranga blinkers på den billigare men det är ju ganska billigt att byta till ett par vita. Hur hade ni tänkt? Så ny årsmodell som möjligt eller hade ni valt så mycket utrustning som möjligt... Jag har egenliten som krav att bilen ska ha läder då jag inser att det är enkelt att torka av när barnet spiller osv... Ska man välja automat i en sån bil? den är ju faktiskt ganska stor... inget man åker runt och buskör i direkt... Vilka årsmodeller ska man undvika? Bör man t om vänta för att få tag i en 525 01a istället för att köpa en 523? Och sist men inte minst vad ska man kolla på denna modell när man kollar på dom? (har läst beg-guiden här på autopower). | |
|
Hade köpt en bil som har rostskyddsgaranti kvar eftersom det bubblar lite här å där på dessa bilar och om barn ska åka i bilen så är skinn till fördel enkelt att göra rent, 525i 01> har ju faceliften som lyfter E39:ans utseende mycket vänder man på det så har ju 523i låga ägandekostnader då man kan t.ex försäkra 523 i Aktsam även med M-pkt .Hade handlat en sv-såld vagn privat för en del handlare tar ockerpriser för gamla E39:or. mvh |
|
| Problemet är att jag har en e46 som verkar vara svår att bli av med...:P | |
|
Hellre högre milantal och nyare bil än motsatsen (rost/salt) allt annat lika. Bromsskivor belägg och andra slitdelar måste ju ändå bytas med jämna mellanrum. Automaten är toppen (framförallt i stadstrafik), du kan koncentrera dig på väg och medtrafikanter. Skinn alla gånger, tänk bara på hundhåren och framtidens tappade klubbor/glassar och hur svårt det är att få bort från tyg. Tillbehör är en fråga om hjärnskada eller förnuft (jag tillhör de med cerebrala skador så jag kräver hela tillbehörskatalogen). Dock finns det väl knappt någon naken E39 och extrautrustning tycks snabbt tappa sitt värde. Jag gillar dock fjärrstyrningen av bakluckan. Praktiskt om man har mycket att bära på eller inte vill smutsa ned sig i slasktider. |
|
|
Billigt idag kan bli dyrt i längden. = Köp en faceliftad vagn... Om du köper det du vill ha så känns räkningarna inte lika tuffa att betala. Vill du ha automat och skinn så köp! ;) |
|
|
Jag hade valt en så välutrustad bil som möjligt innan facelift framför 1 eller 2 år nyare. Dessa bilar börjar ju få ett antal år på nacken varför helhetsintrycket spelar större roll än årsmodellen. Efter faceliften är det väl mer en fråga om hur mycket mer pengar man är sugen på att stoppa in. |
|
|
Denna bilen är trevlig Länk Mycket sober kombination på lack/inredning. Ja, jag känner ägaren, men hade inte tipsat om bilen om dn inte var något att hänga i granen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hej, försök hitta en facelift-bil med bra dokumentation. Skinn + automatisk baklucka klara plus om man har barn... /M Min bil: Länk |
|
| Köp en 528 istället! Nästan samma pengar - mer utr.(som regel) och samma bränsle förbr. kör du dessutom fort drar den faktiskt mindre. | |
|
Jag tycker samtliga E39 räcker gott och väl till för de flesta situationer, förutom 520 som jag tycker är för klen och tung. Jag hade nog valt en tidig faceliftad modell som rullat runt 10kmil med skinn och automat som tillval, se den övriga utrustningen som ren bonus :-) Då bör du ha något år rostskyddsgaranti kvar vilket inte är helt fel, E39 Touring rostar friskt på bakluckans nederkant. |
|
martinv8 |
Se till att ha ett fett tankkonto!! min 528:a e törstigare än cheva pickisen!! |
|
Min 528 drar vid normal körning 0,9l/mil. Jag har ganska tung gasfot... ///Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.