|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det jag som behöver läsa på lite bättre eller är det så att lapplisan varit ute och cyklat. Parkering på gata. Skyltat [ P ] samt en förbudsskylt under. Parkering förbjuden 9-12 Jämna veckor. So far so good. Men när jag var en sväng förbi bilen såg jag att jag fått p böter. Hmm det är inte en jämn vecka denna veckan. Tittar på boten och ser då att jag gått en p-böter enligt följande: Överträdelse enlug punkt 29 29= Parking längre än tillåten tid Står också skrivet att jag stått mer än 24-timmar på en 24h-parkering. Min fråga är då. Borde det inte stå att det är en 24-timmarsparkering? Eller är det standard att det bara gäller 24 timmar när det vara visas en blå [ P ] skylt? Tycker det verkar konstigt har stått där i 2 månader utanproblem. Konstiga var också att av alla bilar som fått böter är det bara 3st bmw. :) | |
| Märket "P" anger att: "Parkering är tillåten alla dagar i veckan. Under vardagar utom dag före sön- och helgdagar gäller tillåtelse dock för parkering under högst 24 timmar om inte annat anges på tiläggstavla." Citat ur "Körkortsboken", produktionsgruppen STR 1996. | |
| Finns det en maxtid på parkeringen skall det vara skyltat. | |
|
Bjoerck: Om jag ska tolka detta rätt så får man stå hur länge man vill mån-fre men max 24 timmar dag före sön- och helgdagar ? Jag fick min böter under tiden 02-02-26->02-02-28 Vilket är onsdag tom fredag. Alltså har jag blivit lappad fel? |
|
|
Det stämmer att när det bara står P så betyder detta att man får parkera där i 24 timmmar max. Sen måste man flytta bilen. Men det är inte många ställen som jag har sätt att p-vakterna är så hårda att de bötfäller för att man står ett par dagar på en sådan parkering. Här i Kalmar kan man stå flera veckor utan problem.... |
|
| Okej. Japps lite otur får man väl säga då. Bara betala upp 300 var inte så farligt. Att köpa parkering på en närliggande gata kostar 850:- kvartelet så ett par p-böter får man kanske räkna med. | |
| Enligt gällande regler var det korrekt att lappa din bil acey eftersom parkering endast är tilåten 24 timmar under vardagar utom dag före sön- eller helgdag. | |
|
tilläggas att oftast får man dessa böter om man stått ivägen för t.ex. snöröjning mer än ett dygn. Det är då det märks. Men provisionssystem för utdelade böter som förekommer kan ju göra p-nissarna mer nitiska. /göran, vintermannen/ |
|
|
Och hur kan dom bevisa att du stått där kontinuerligt i över 24h? Kanske for o köpte mjölk och sen parkerade på samma ställe? En liten undran bara..... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
David>> Det är mycket enkelt att se om du har flyttat bilen, kolla på en kontrollavgiftsblankett (bot), så skall du se att det finns något som heter ventilposition de fyller i. De kollar nämligen postitionerna på dina hjulventiler och jämför med nästa dag. På så sätt kan de se om du använt bilen. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Aha där ser man.... Man lär sig något nytt hela tiden.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Tror säkert att man skulle kunna bestrida detta på ett eller annat sätt. Tror knappast att ventilpositionen är ett 100% bevis. Dels för att ord står mot ord. Och för att det faktiskt finns en sanolikhet att ventilpositionerna skulle kunna stå på samma ställe igen. Men knappast värt att bestrida för 300:- :) |
|
|
Vid en ord mot ord situation vinner p-lisan. Frågan var nyligen uppe i rätten.... /Kristian |
|
|
acey: Jag försökte dra den en gång, att ventilpositionernastått lika trots att jag kört bilen, menar.. 360 grader på ett helt varv, och jag tror inte dom mäter så exakt, så typ.. borde ju åtminostnde vara 1 på 100 att dom står lika.. funkade dock inte.. |
|
|
Hehe, nej det kan man ju tänka att det inte funkar. Tycker det är rätt tråkigt när det händer. Visserligen bor jag hyffsat centralt men inte på avenyn tycker att när det ändå är en gratis P och folk står det i månader utan problem så ska dom lappa bilar där. Tror ni att vägverket bygger fler parkeringsplatser för stålarna? Nej. Undrar vad som händer med alla stålar som VV får in. Fordonsskatt, bidrag, p-böter. Dom måste ha djupa hål i fickorna om vägarna kan se ut som dom gör. |
|
|
På min parkering hade vi en lapp-gubbe som var väldigt nitisk... han märkte däcken med krita för att se om bilen blivit flyttad! Björn Markholm |
|
| stämjäveln' psykiskt lidande och sveda & verk eftersom du lägger ner timmar på att polera däcken :) | |
|
som tur är roterar alla fyra hjulen inte lika mycket på våra kära BMW när vi är ute och kör. Du får palla upp bilen och rätta till hjulen när du parkerar nästa gång ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.