|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kollade lite här: Länk Ser ut som han har fått hyfsade effektökningar, men vad är det han har gjort mer än insug från M50:n? Vad betyder allt detta? Manual 07/98 328i Sport. 244 BHP @ 5958 RPM (239 BHP Uncorrected) 227 Lb/Ft (307.8 Nm) Peak Torque (Figures from 5th gear run) M50 manifold + Fitting kit (Alpina527) Big Bore Throttle Body - (Alpina527) Big Bore Traction Control Body - (Alpina527) Gauze removed from Mass Air Flow Meter - (DIY) Replica GruppeM Induction System (original GruppeM sized carbon shroud) - (Joe @ Hyper Turismo Racing) O/E Airbox air-feed snorkel cut down to point directly at and around air-filter - (DIY) Supersprint Cat-Back Exhaust System - (Joe @ Hyper Turismo Racing) Emaps Re-Map - (Chipper from E-Maps, formerly Tuning Concept) Run on Shell Optimax only | |
|
Trottelhus och spjällhuset till ACS är uppborrat. Nätet till Luftmängdmätaren är bortplockat. GruppeM öppet insug, snorkeln från orginalinsuget är bortplockat. Supersprint avgas samt mappat. M50 insuget, trottelhus, spjällhuset samt nätet till LMM körde jag på min förra 528a, bilen blev mycket roligare att köra. Jag köpte mina grejer från en herre från just det forumet "Alpina" något heter han. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Killen som har detta har bänkat 244 hk och 307.8 Nm. Man blir ju smått sugen. Nätet till LMM bör man väl inte ta bort, eller ? Vad är GruppeM, räcker det inte med ett insatsfilter, borde inte det ge samma effekt? Hr stort spjällhus och trottelhus ska man använda? Går det inte att köpa från en M3, 325 eller liknande? Man blir smått sugen på detta, insuget ligger redan hemma och väntar nämligen :P |
|
|
Jag vet inte om GruppeM är bättre eller sämre än något annat, jag använde orginalfiltret. Spjällhuset och trottelhuset var bara någon mm större, men fungerade bra. M3ans passar inte. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Är 325:ans trottel och spjällhus större eller det kan vara exakt uträknat ? | |
|
Vet inte, kolla med Alpina på forumet, det var honom jag köpte mina grejer av. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Tsaros; Hur mkt gav du inkl. frakt för BBTB av Alpina? | |
|
Hade du original avgassystem hela vägen? Märkte du stor skillnad på bilen? Snabbare acc. högre topphastighet? Beskriv gärna hur du upplevde det :P |
|
|
Gogo: Strax under 8000:- allt som allt vill jag minnas, jag köpte insug, trottelhus samt spjällhus av honom. Jigga: Jag hade inte andra modifieringar än det jag köpte av Alpina. Det var rätt stor skillnad på före och efter, bilen blev mer "busig" efter bytet, den mattades inte av i takt med varvtalet som den gjorde innan utan den drog fint till rödmarkeringen. Jag upplevde helt klart att den accade bättre, men jag har inga tider som bekräftar det. Topphastigheten var vartalsbegränsad både innan och efter i princip, det känns olustigt att ligga och dra inne på rödmarkeringen bara för att se om den går någon km/h till. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jag såg för övrigt att nuvarande ägaren hade orginalgrejerna till bilen till salu på börsen för en tid sedan så han är nog nöjd han med :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
tsaros: är det dyrt att låta någon kunnig montera allt?man blir lite frestad faktiskt.....8 tusen + jobb =?? sen låter det vettigt att låta bli rödmarkeringen :-) Mpower |
|
|
betan: Monteringen är inte så komplicerad, men jag lämnade bort den till en kunnig mekaniker som gjorde arbetet på ~två timmar 800:-? :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Det är lite småpill men slangar & så, men det gör man själv ganska enkelt. Jag har M3-grenrör & M50-insug på nu, men e sugen på spjällhus, men Tsaros, du körde allt utan mappning då eller? |
|
| Borde inte ett chip också funka bra eller måste man mappa om den? Vad kostar en mapping? | |
|
Ändringarna som behövs ligger inom vad datorn själv kan justera för så jag rörde inget med elektroniken. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Okej :) Får väl testa att montera mitt då :P Om man vill bänka den, vart kan man göra det och hur mycket brukar det kosta? |
|
|
Det finns två ställe i Helsingborg vad jag vet, kostar runt 1000:- // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Ang, nätet i LMM:en..endast för luftflödets räkning förmodar jag eller? | |
| Det nätet KAN ju inte ha någon betydelse! | |
|
Vet inte, jag plockade bort det för att det stog så i instruktionerna. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Nä man tycker inte att det har mkt betydelse, men å andra sidan så ger ju allt som stoppar flödet ett minus. Jag undrar överhuvudtaget varför det nätet finns där!? Räknar dom med att det alltid finns nån dum jävel som tänker testa att köra utan luftfilter kanske..=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.