|
|
|
|---|---|
|
Någon som har en GPS navi som visar vilken hastighet man färdas med ? Original har ingen sån funktion =/ Nån som vet en eftermarknads GPS som visar din hastighet ? Tackar på förhand!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min Ipac med Tomtom och Destinator bägge programmen visar hastighet med stor exakthet. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Tackar för ditt snabba svar Hasso :) Finns det kanske nån programvara som man kan ladda in i andra eftermarknads gps mottagare? Funderar på skaffa Navman iCN-650 , Finns det kanske något liknande till just den? |
|
|
Jag hade en Garmin streetpilot 3 (innan jag köpte en bil med navigator i) och den visade hastigheten man färdades i. /Pulare |
|
| Min original Mk III har möjlighet att visa hastigheten enligt GPS. | |
| Nockenwelle: Jaså? det visste jag inte man kunde på Mk III , Eftersom jag har en -01 e46 vad har jag då? Mk 1? Kan jag inte uppgradera till samma progvara som du har i din Mk lll ?? | |
|
På min -01 E46 sitter en Mk III med 4:3 skärm. Har du CD-ROM baserad navi med skärm (ej radio-navi) har du högst troligt MkIII. Det är inte så lätt att få fram hastgheten, eftersom den är gömd i en service-meny, men det går. |
|
|
Så här gör jag på min för att få fram GPS-hastigheten: 1. Stäng av stereon. 2. Tryck på "Menu"-knappen. 3. Gå in på "Set"-menyn. 4. Tryck och håll inne "Menu"-knappen. Den måste hållas inne ganska länge, kanske 10 sekunder eller något liknande. 5. Service Mode kommer upp. Välj GPS. 6. Välj "Functions" 7. Välj "GPS Status" 8. Nu finns G-Speed som en av de saker som visas. Hastigheten anges i m/s. Multiplicera med 3,6 för att få km/h. Bökigt men det går i alla fall att få fram. |
|
| Nockenwelle: Tackar så mkt för infon :) Funkade hos mig också ;) | |
| Köpte mig en "active gps" idag. piper till 300 m före polisens kameraskåp. 1200 kr inkl fria uppdateringar. Länk | |
| mkall: Återkom gärna med dina kommentarer angående ActiveGPS! | |
| Testade lite på väg hem idag, den funkade verkligen precis som utlovat. Enda kruxet nu är att försörja den med ström!? Vill ju inte ha en sladd sittande i cigguttaget för jämmnan. Återkommer när jag testat ytterligare. | |
| Har testat lite mera nu! Det funkar bra att ha den på konsollen (bakom ena mugghållaren). Blir genast lite lättare att dra fram ström på et någotsånär snyggt sätt. Har oxå konstaterat att min mätare visar 6-7 km för mycket i fart kring 90-100. | |
|
min hastighet på min gps och min hastighet på mätaren i bilen stämmer inte riktigtöverns .. enligt mätaren kör jag 5 km / h fortare än min GPS .. ? har 14 tums däck |
|
| Samma på min 530, visar 5-7 km för mycket (mätaren alltså) Min Volvo 945 visar 10 km för mycket. Tror att alla mätare visar mer eller mindre för mycket. Gps:en ska stämma ganska exakt! | |
|
Alla e39or som har check kontroll kan få fram den riktiga hastigheten via instrumentklustret. Det är inte jag som har kommit på detta men det fungerar utmärkt, jag vill minnas att det är test nr8 som visar angiven hastighet och faktisk hastighet. 1) Key to ignition pos 2 (no need to start engine). 2) Press the right button on the instrument panel, and hold it until "TEST-NR. 01" comes up (5 to 10 seconds). 3) Press the left button on the instrument panel, and the vehicle id comes up (last 7 digits of VIN). 4) Add up the last 5 digits to get the "unlock code", e.g. the unlock code for "AB12345" would be 15 (1+2+3+4+5). 5) Repeatedly press the right button until "TEST-NR. 19" appears. 6) Press left button -> "LOCK : ON" 7) Repeatedly press left button until "LOCK : xx" appears, where "xx" is your unlock code. 8. Press the right button. All modes are unlocked now. NAVIGATING BETWEEN TESTS AND PERFORMING THEM: - Follow steps 1) to 2) of the "UNLOCK PROCEDURE" to enter test mode. - Use the right button to step from test to test. - Press the left button to enter a test and cycle between modes within a test. - Press and hold the right button to exit test mode (turning the key to 0 works as well). // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jag skulle gissa att de flesta eftermarknads GPS navigatorer visar aktuell hastighet. Min Mio Mitac 269 visar både aktuell hastighet och gällande fartbegränsning, samt har en inställbar varning för hastighetsöverträdelse (piper om jag kör mer än ex. 15 km/t för fort mot "riktig" hastighet). //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
För att ev. få riktig hastighet krävs det att det finns en GPS-mottagare i bilen. Vilka bilar förutom de med navi har detta? Jag har loggat hastighet via OBD2-uttaget vilket jag antar är samma hastighet som färddatorn och den farten litar jag inte 100% på även om den är exaktare än hastighetsmätaren. Flåklypa |
|
| Troligen arbetar OBD2-uttaget med signalerna från givaren på diffen eller motsvarande. Huvudfelkällan är nog avvikelser i rullomkrets hos däcken. | |
| Tack Tsaros, med hjälp av ditt tips vet jag numera vad en BMW förbrukar momentant vid full accelleration. 9,5 l/mil. Hädanefter ska jag starta i nedförsbacke. Det fanns flera skojiga saker i check control. | |
|
Min förbrukar 88L/h vid fullgas acc när den börjar närma sig varvstoppet :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.