|
|
|
|---|---|
|
Fick byta topplock på bilen och även trots jag tömt ut kylarvattnet kunde jag inte undvika att det rann lite vatten i det ögonblicket jag lyfte på den gamla toppen... Vilket resulterade i att jag fick in vatten i oljan. Gjorde färdigt jobbet, bytade olja och filter. startade upp bilen som fick gå på tomgång tills den blev varm då jag drog åt toppbultarna det sista enl alla konsters regler. Den nya oljan var då en grå smörja pga vattenet som blandat sig med oljan. Bytade därför olja o filter igen. körde därefter en tur på ca 5 mil. Bilen gick fint o jämt. normal arbetstemp enl tempmätaren. kom hem och kontrollerade oljan igen. mindre gråaktig men fortfarande lite grå... Har nu bytt olja och filter igen... men inte kört något än... hur många gånger ska jag behöva byta oljan och filtret för att bli av med allt vatten?? Kan man inte tömma motorn helt på olja och sedan "spola ur motorn" på något vis? En kompis rekomenderade att jag skulle tömma ur oljan, fylla på med någon liter diesel och sedan köra runt motorn någon sekund med startmotorn utan tändspolen inkopplad(alltså INTE starta bilen). MEn jag tycker detta verkar ytterst riskabelt för lager, kammen osv... Kam o vippor är helt nytt och vill inte behöva byta det igen!! Vad säger ni som kan lite mer om motorer osv...?? skadas motorn? | |
|
Det är inte snällt mot motorns alla lager, men jag har hört fler som rekommenderar det (och ännu fler som inte rek. det). Jag hade kört på ett par täta oljebyten istället blir nog billigare i längden. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
| jag har renoverat många motorer,tar man pluggen i blocket till kylvätskan är det inget problem med det lilla vattnet som kommer när du lyfter toppen,man bytar alltid olja och filter efter en sådan operation,men bara en gång!men detta gäller förstås om du har tagit pluggen!!! | |
|
Vad du gör så häll INTE i diesel..... |
|
|
Update: Struntade i att hälla i diesel för att skölja. riskerar inget. körde istället 10 ganska hårda mil och vipps så såg man inte något spår av vatten i oljan längre. =) avdunstar på något vis kanske?? Gjorde försäkerhetens skulle ett oljebyte till efter det dock. Tackar för all hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.