AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.255

Immiga rutor på E39?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Trycka och trycka! Automatiken ska klara av att hålla imman borta. Klimatanläggningen är en besvikelse, tycker jag. Däremot har den har inga problem att hålla rätt temperatur.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej alla med igenimmade rutor – Här har ni en till som tycker att det är besvärligt:

Är inte att torka luften en av klimatautomatikens funktioner? Det är i varje fall vad jag alltid trott. Jag minns att de gånger som jag kört i fuktigt väder med AC:n avslagen så immade rutorna rejält och att det blev en markant skillnad när jag slog på anläggningen.

Numera kör jag med AC:n alltid påslagen men på senare tid immar rutorna ändå när det är fuktigt ute. Visserligen är det ett tag sedan jag böt, eller dammsög, mikrofiltret men rutorna torkar jag invändigt rätt ofta. Men den fukt som kommer in med luften utifrån och som sedan sätter sig på rutorna har redan passerat mikrofiltret, inte sant! Kan orsaken vara en annan? Eller är det just mikrofiltret som fångar fukten – ja, åtminstone en del av den?

Ha det gott

Ellinas
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Är det nå´n som känner till om det finns någon magisk nedre temperaturgräns där AC-n inte kopplas in? Min "MAX/REST"-knapp fungerar nämligen inte med motorn igång f.n., däremot funkar den för restvärme med avslagen tändning.
2-3 plus-grader ungefär för sedan är risken stor att Evaporatorn isar igen med ingen ventilation som följd...

Dum fråga men du har så klart kollat dräneringsslangarna ( både i filterboxarna OCH från evaporatorn ( mynnar vid vxl lådan)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag har tidigare år plockat bort kupéfiltret under vinterhalvåret, då försvinner problemet med imma. Filtret tar väll mest pollen, och sådant är det ont om under vintern.

Ett alternativ är att ta en uppsättning gammla filter och riva loss filtermaterialet och ersätta med ex. nylonstrumpa för att förhindra löv och annat att åka in i fläkt och värmepaket.

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Jag vet att det här inte direkt har något med trådens huvudtema att göra men Cohlins förslag att ta bort, alternativt bygga om, mikrofiltren har blåst nytt liv i mina egna snarare ”tokiga” än ”innovativa” idéer.

Att bygga om mikrofiltren är nåt som jag själv har funderat på men i ett helt annat syfte: nämligen att konstruera en egen lösning som troligtvis kommer att fungera på samma sätt men till en mycket lägre kostnad. Jag föreställer mig att det skall gå bra att, utgående ifrån en mikrofilterram, tillverka en ”sandwich” som består av ett nedre och ett övre skikt dammfiltreringsmaterial och ett mellanskikt bestående av aktivt kol. Aktivt kol går som bekant att köpa på exempelvis byggvaruhus och förekommer bl.a. i form av lösa små kulor. Jag tror också att det går att hitta ett lämpligt dammfiltreringsmaterial, med god filtreringsförmåga och luftgenomströmning, bland de produkter som vi använder för andra ändamål, exempelvis diverse rengöringsdukar.

Kanske var det en ”innovativ” idé ändå, eller vad säger ni som gillar att experimentera?

Ha det gott

Ellinas
su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Testa att köra cupévärmaren på fullt ös över natten.

Samma grej hände nämligen på min 325:a. Köpte ett nytt microfilter men har inte haft ork att installera det. Däremot kom jag över en skitabillig cupévärmare från ÖB som jag stoppa i bilen och lät vara på över natten. Dagen därpå vart det ingen imma allt när jag körde bilen. Antar att cupévärmaren torkade bort all fukt.

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja det är sant att klimatanläggningen är en besvikelse, bood, jag minns tre bra saker med min gamla Saab 900 Turbo, 95: Klimatanläggningen, färddatorn och radion - men det var ingen BMW kvalitetsmässigt...
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Ellinas: Det finns ju redan kupéfilter att köpa som har aktivt kol i sig..

Går tydligen att köpa både med och utan kol på BMW.

Kanske är billigare att snickra egna kolfilter, men man byter dem ju knappast varje helg, så man blir ju knappast miljonär på det...

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Clintan:

Tanken med att göra egna mikrofilter är förstås att täcka samma funktion till en betydlig lägre kostnad – men också för att det kan vara kul att experimentera litet. Dessutom är de bilrelaterade kostnaderna inte de enda man har här i livet, eller hur?

Jag håller med att man inte byter mikrofilter varje helg men när det blir dags att göra det är det oftast i samband med andra byten. Som bekant brukar då notan hamna på några tusenlappar så visst utgör kostnaden för ett par mikrofilter en kännbar andel i den totala kostnaden. Dessutom tycker jag att en lägre kostnad/pris skulle medföra att man böt dem oftare vilket man nu väntar in i det sista för att göra och därför kör med nedsatt funktion under halva tiden.

Men jag såg att Biltema har mikrofilter för E39:an för 199 SEK paret och då är det naturligtvis en overkill att snickra ihop egna filter även om man tycker att det är roligt att hålla på med sånt. De är byggda med billigare material – ramen är gjord av impregnerad kartong istället för plast – men utformningen i övrigt och själva filtermaterialet påminner om det i originalfiltren, d.v.s. syntetiskt filtermaterial med ingjuten aktiv kol. Man köper flera stycken av dessa till samma kostnad som BMW-originalen och framförallt får man råd att byta oftare. Nu finns det självklart anledning att misstänka att de inte håller samma höga kvalitet men jag kör hellre med sådana än exempelvis utan. Framförallt tycker jag att det är värt att testa dem.

Ellinas
su
31
suburban
325i e36 Sedan -92
Bytte precis microfilter på 325:an. Snacka om skillnad!

När jag drog på fläkten höll peruken på att flyga av...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.