AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
543

Hej Floskel skall byta automatolja+filter i sin 540ia i morgon?

Hej hur skall han gå till väga .. han skall ta ned tråget och ja allt som nu skall plockas ned för att kunna byta oljafilter i automaten.. sedan skruva upp ett nytt filter ... hur skall han sedan gå till väga när han skall börjar fylla lådan igen med olja..hur mycket olja får han i första fyllningen ... eftersom att han tar ned hela paketet för att byta filter så lär han väl få i rätt mycket ny olja...fyller man i etapper och kör igenom växlarna eller hur går man till väga ... vore väldigt tacksam för en seriös förklaring... hoppas någon orkar ta sig tid att skriva en bra förklaring till detta ..

Bimmer
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Hej!

Om den gamla oljan är brun/svart brukar jag lossa returen från oljekylaren och trä på en genomskinlig slang och leda ner den i en hink. Sedan fyller jag på olja i automaten, förslagsvis 3 liter, starta motorn låt den gå på tomgång tills du ser luftbubblor i slangen. Fyll sedan på 3 liter till och upprepa tills du ser att oljan som kommer ut är klarröd. Då har du fått ur all skitig olja ur automat, momentomvandlare och oljekylare. Montera tillbaka returröret och fyll på 3 liter olja, starta bilen, låt den gå på tomgång och växla mellan R, D och N ett par gånger. Kolla sedan nivån och fyll på till rätt nivå.

Om oljan ser röd och fin ut redan innan du byter kan du hoppa över genomsköljningsproceduren.

Mvh
Ulf
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det går ca 5 liter i den om du haft ned tråget.

1. Töm ur oljan, skruva ner tråg och filter.

2. Se till att oljan i bil och dunk är rumstempererad.

3. Byt filter, skruva tillbaka tråget med ny packning.

4. Fyll på ny olja tills det rinner över. Lättast att använda oljesug som du trycker upp oljan in i lådan. Skruva inte i pluggen!

5. Starta bilen, sätt på halvljus, bromsa, gå igenom alla växlar och stanna på varje i ca 10 sekunder.

6. Hissa upp bilen igen, på tomgång fortfarande, och fyll olja tills det rinner över. Skruva i pluggen.

7. Klart!

OBS! Oljan skall ha en temp av 30-55 grader vid kontrollen. Det får du om du gör som ovan.
Tack det skall jag skriva ut så jag har det till i morgon

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.