|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har ett oerhört irriterande problem med skakningar i ratten vid mjuka inbormsningar! Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre! Till saken: Jag köpte bilen en 520i -89 med 23000mil på mätaren för ca 1,5 år sen. Redan då fans var det skakade det rejält i ratten vid mjukare in bromsningar. Kom hem med bilen och bytade skivor och belägg runt om och problemet försvann! Men ju mer skivorna och beläggen slets så kom problemet tillbaka och nu är det lika illa som det var när jag köpte bilen. Har endast kört ca 1000 lugna mil och givetvis var det BMW orginal delar jag satte dit. Som för övrigt ser i det närmaste nya ut. Det är endast när man bromsar mjukt som problemet finns och hård inbromsning från säg 140 och du märker inte en sak. Bromsverkan är bra och bilen drar inte snett. Bilen har gått igenom två st beskitningar utan någon anmärkning på varesig framvagn eller annat. Det som jag tycker är lite märkligt är att problemet växer ju mer slitna bromsarna blir. Vill liksom ha det till något broms relaterat. Kan kanske tänkas att det uppstår ytterst små vibbrationer i bromsarna som sedan fortplantar sig i en dålig stötdämpare eller nåt annat. Snälla hjälp!!! Tack på förhand Anton Lundin //MVH Lundin | |
|
kan vara lite glapp i styrsnäckan det har jag på min och då blir det lite vibrationer vid inbromsningar bland annat! kolla det! //norda |
|
| kolla bromsokens glidkolvar så dom inte glappar,annars är ju slitna bussningar vanliga,men har den klarat bes borde det inte vara det tycker man,jag har också glapp i snäckan på min bil,ca 3-4 cm på ratten men har inga vibrationer alls? | |
|
Ganska säkert att det är bussningarna på de övre casterstagen. Min vibrerade enbart vid mjuka inbromsningar. Vänta inte för länge med att byta för hjulvinklarna blir fel med slitna bussningar och så nöter man ned däcken. //Limpur, han med sprojtans framdäck :-) |
|
|
Ja vad gällande glidkolvarna så har jag precis beställt nya bustningar. Och hoppas väl att det ska lösa problemet. Men jag har inga vibrationer när jag inte bromsar. Vad gällande casterstagen så är jag nog inte riktigt säker på vilka det är? Och om det var dem så skulle väl inte det ha samband med hur slitna bromsarna är? Borde inte casterstagen märkas på besiktningen? //MVH Lundin |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Casterstag, övre länkarm, tryckstag, tryckarm. Kärt barn har många namn. Det är en av de två länkarmarna som håller hjulet på plats kan man säga. Casterstaget är alltså nr 7 på bilden nedan, och det är alltså bussningen nr 8 som blir utsliten med åren och då orsakar vibrationer vid inbromsning. Länk Bilprovningen ser väldigt sällan detta, du märker det alltid först i tex form av vibrationer vid inbromsning. För att det ska märkas vid en besiktning måste bussningen vara i ganska dåligt skick och då har du förmodligen redan skakat sönder :-) Vet du om denna bussning har bytts någon gång på bilen? |
|
Nej den bussningen är inte bytt vad jag vet. Men hur kommer det sig då att vibrationerna försvinner när man byter skivor och belägg? //MVH Lundin |
|
För att vara helt ärlig har jag inget bra svar på detta. En idé kan vara precis som du säger i ditt första inlägg > Kan kanske tänkas att det uppstår ytterst små vibbrationer i > bromsarna som sedan fortplantar sig i en dålig stötdämpare > eller nåt annat. att dessa vibrationer fortplantas till bussningen som inte klarar av detta på ett bra sätt pga att den är utsliten. Men det är kanske lite långsökt, jag har för mig att vibrationerna börjar vid runt 80-90 km/h. Dvs ligger du i 130 km/h och bromsar in så brukar vibrationer börja när du kommit ned till runt 80-90 km/h. Men just i detta fallet tror jag mer på "någon kärvande del i bromsoket"-teori. Av ren slump hittade jag denna gamla tråd som behandlar liknande symptom: Länk |
|
Ja och om jag förstått det hela rätt så leder den kärvande delen i bromsoket teorin till att skivorna blir skeva? Jag har ju dock mätt skivorna med mät klocka och som mest skiljer dom sig 0,03 mm. Är det tillräckligt för att skapa sådana enorma vibbrationer? //MVH Lundin |
|
|
låter ju som lätt skeva bromsskivor.... plocka ner dom och mät kommer ej ihåg vad mät klockan kallas tyvärr men borde inte vara allt för svårt att ta reda på |
|
|
Hade samma problem, olika mycket vibrationer beroende på hur hårt man bromsade. Visade sig vara spindellederna på båda bakre samt en på främre länkarmarna som var glappa. hittades dock inte på besiktningen!!! FAF |
|
|
Tippar på castersatagen. Hade samma problem. Bytte skivor o belägg 3 ggr i rad på mindre än 6 månader. Varje gång med nya grejjer fungerade det kanon i ca 2 veckor, sedan var vibrationerna tillbaka. Tillslut bytes castersatgen o då var alla vibrationer borta och har så varit sedan dess. |
|
|
Jag hade samma problem på min och bytte hela övre casterstaget. Men jag tog en hårdare bussning som sitter i 7.serien tror jag.... rätta mig om jag har fel någon. Den hårdare bussningen gjorde susen. Mvh Jimmy |
|
Det är helt rätt. Det är en hårdare bussning (pga bilens högre vikt) som används där. Denna hårdare bussning sitter på E31 840,850 samt E32 740,750 modellerna. Går man ett steg ned i hårdhet på bussningen så sitter denna normalt sett på modellerna E32 730i,735i och E34 524td,525td,525tds,530i,535i,540i. E34 520, 525 verkar ha en annan bussningstyp (enligt ETK). Verkar vara direkt relation till vikt och bussningstyp (dieselmotorn är väl generellt sett tyngre än dess motsvarighet för bensin), vilket känns logiskt. Hade själv problem med vibrationer i framvagnen, men det var tydligare felsymptom (vibrationer runt 90 kmh vid inbromsning). Bytte casterstag+bussningar. Men när jag ändå höll på bestämde jag mig för att byta tvärstagen (den andra länkarmen) + bussningar också. Alla problem med vibrationer vid inbromsning försvann direkt. Beställde mina casterstag med inpressade 750 bussningar från BMA Inc. i Kalifornien medans tvärstagen köptes direkt från BMW (bestämde mig lite väl sent så jag behövde dem princip samma dag för att hinna få ihop bilen i tid). Som extra info kan jag nämna att jag även upplevt vibrationer som kom och gick vid typ farter runt 90-120. Då var det kulleden (på styrarmen) för yttre styrstaget som var helt snustorr (damasken gått sönder) och glappade löjligt mycket. Nya yttre styrstag löste det problemet. En annan typ av vibration som låg mest i bakgrunden hela tiden berodde på att en av de tre skruvarna som håller ihop styrarmen med fjäderbenet var något lös. Berodde till 99.9% av slarv från min sida. Rengöring, Loctite och korrekt momentdragning löste det problemet. Kraftiga vibrationer i ratten och en känsla att hjulet studsar som en pingpong-boll när man tex kör över brunnslock avhjälptes enkelt med nya dämpare (fjädrar och stödlager byttes iofs samtidigt). Min framvagn känns nu, som ni kanske förstår, riktigt bra :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.