|
|
|
|---|---|
|
tjena, min bil bråkar lite... iblad när jag ska starta den så är den sten död...:S sen ibland funkar det. fick tips om att det kunde vara batterit som var dåligt men jag köpte ett nytt battteri och de funka inte mkt bätre... då sa nån att det kan vara diodbryggan i generator som är slut... och de gör att bilen dör eller inte laddar som den ska...så jag bytte den men de funkar lika dåligt som innan=( nu har jag tagit bort hela generator och har tänkt och byta... kan det vara den det är fel på ? om inte de, vad är felet ?? Tacksam för svar... Mvh Adam | |
| kolla först hur den laddar innan du monterar av den från bilen! | |
|
Hade samma problem på en gammal 320, E21. Det verkade precis som batteriet var slut, orkade inte dra runt starten ordentligt.Bytte också batteri men det blev ingen större skillnad. På min var det startmotorn som var dålig, lindningarna i starten var helt slut. Bytte starten och aldrig några mer sådana problem. Lycka till Mackan |
|
|
okey, har bytt generator nu... verkar funka...fast jag hara bara kört hem från garaget...! men det var inga problem, dock lös batteri lampan...:S fast jag ladda batteriet i minsn 2,5 tim... men jag stängde av bilen och satte på den två gånger å d funka... ska kolla hur de går imorrn...! vad kostar en startmotor ? Tack för hjälpen =) Mvh adam |
|
Hälge |
Om batterilampan lyser så är det en "VARNING" för att laddningen till batteriet ej fungerar. Det är endast en tidsfråga innan bilen stannar p.g.a urladdat batteri. Mät spänningen från generatorns pluspol med motorn på tomgång, den ska ge minst: 14,5 volt. Annars uteblir laddningen. Batteriets spänning skall efter en timmas vila (motorn avstängd) vara 12,74 volt eller helst mer. Visar det 12v eller strax däröver är batteriet slut. Eller så behöver det laddas upp med en extern batteriladdare typ: CTEK. |
Hälge |
Tillägg: Såg just att du laddat batteriet 2,5 timmar? Under den korta tiden har ej ens laddningsprocessen påbörjats. Ladda batteriet ca 10 timmar. För min automatiska CTEK laddare tager det ca 10 timmar att ladda batteriet. sedan övergår den till underhållsladdning. Använder du typ en Mackladdare utan tidsautomatik så överladdar du mkt snart batteriet till skrotstatus. |
|
nu har jag lört bilen en sväng... och ladd lampan lyser vid under 3000varv fast till slut dog all el inkl lysen...hehe lite olustit då jag var ut på 90vägen med full trafik... dock han jag fatta att bilen skulle dö så jag ladda fart å rulla sista 300metrana. laddaren jag ladda med var en model stor..=) vet inte hur stor men det var en bra sak... ska kolla upp lite mer vad det är för någon... samt att jag ska mäta spänningen ! åter kommer när de är gjort. tycker dock de vore lite knepigt att behöva ladda batteriet så länge då det är ett nytt batteri :S Mvh |
|
Hälge |
Är batteriet slut tömt, så måste det laddas upp igen även om det är helt nytt. Ditt problem ligger dock ej i själva batteriet..utan i bilens egen laddning. (Generatorn) eller ev, dess kablage, kan vara oxider vid anslutningarna. Diodbryggan var nog bortkstade pengar, det hade varit bättre om du bytt laddregulatorn (sitter i generatorn) 100:- på Biltema |
| jo fast jag har ju bytt generator nu...så diodbryggan var 350kr åt pipa..=( men det måste ju nästan vara nått med laddnings anslutning klablar osv... :s trisst trisst...´men man har ju lärt sig lite (kunde inget innan) | |
Hälge |
Har du mätt hur mkt spänning generatorn ger på tomgång? Mät med en multimeter vid batteriets pluspol. Finns nog att låna på macken. Mät även spänningen nere vid generatorns pluspol (Akta fingrarna) Som jag skrev tidigare bör generatorn lämna minst 14,5 volt. |
| mät laddningen ca 13,8 på tomgång,ca 14,4 vid varv,högre är inte hellre bra. | |
Hälge |
dd: Allting under: 16 volt är helt utmärkt, själv kör jag med en elektronisk ställbar laddregulator som ger 15,7 volt, har använt den i ungefär 7 år, inte en enda glödlampa har bytts under den tiden. Batteriet formligen sprudlar av kraft. Med dina rekommenderade låga 13,8 volt är det med "nöd o näppe" att laddningsprocessen överhuvutaget kommer igång. |
|
kan start motorn göra så bilen dör under tiden man kör med den, å kan de dra ur all el ?? Mvh |
|
|
Det är laddregulatorn/kolen i generatorn. Eller de sk "släpringarna" som kolen löper i som är slut. Med största sannolikhet är det så. Hade det lilla felet på min generator för ett par år sedan. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.