|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med genomsnittsförbrukningen i min E34 (540ia 1993). Jag har de senaste gångerna jag tankat roat mig med att jämföra bränsleförbrukningen i OBC med vad jag räknat ut genom att alltid tanka fullt och sedan ta tankad volym/färdad sträcka (enligt trippmätaren). Jag har då noterat att de ca 17,5 l/100km som OBC rapporterar i själva verket snarare är 18,5 l/100km. Jag har förstås hittat tonvis med information om hur detta skall korrigeras på amerikanska/engelska sidor, men de räknar ju förbrukning i miles per gallon, MPG. Enligt alla dessa sidor så skall man ju ta sig in i OBC genom diverse knapptryckningar och koder. När man sedan har kommit dit man vill skall en ny Correction Factor anges enligt följande: NEW CF= OLD CF *(OBC MPG/Actual MPG). OK, så långt är allt väl, men då börjar ju jag undra om jag måste räkna om mina siffror till MPG, och vilken MPG? Är det språket i färddatorn som styr vilken gallon (US/UK) som skall användas? Eftersom jag har UK English borde jag i så fall använda mig av 4,546 liter för en gallon, men i så fall borde jag väl kunna välja Tyska eller Spanska och använda mig av l/100km? Dock: eftersom MPG är ett inverterat mått jämfört med l/100km (sträckan anges i täljaren istället för nämnaren), måste jag då även vända på formeln, dvs New CF = Old CF = (Actual l/100km / OBC l/100km)? Många funderingar över en bagatell kan tyckas, men jag tycker att det är irriterande att inte OBC visar rätt. Bayerns stolthet bör vara exakt… | |
| Väcker en väldigt gammal tråd till liv igen. Är det någon som vet om det finns någon liknande gömd meny på G30? I alla mina F serie bilar så har jag fått justera correction factor för att få färddatorn att stämma med verklig förbrukning mätt vid pump. Tyvärr så visar G30 jag har nu på tok för låg förbrukning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.