|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en begagnad Bmw 318i -93 i sommras. Den fungerade klockrent, tills jag och farsan åkte en längre sträcka. Då började bromsindikatorn, tror jag blinka. Men efter den dagen så har motorn gett ifrån sig ett ljud när man trycker ner gaspedalen, läste att det är kamaxeln det kan vara fel på då? För det tickar som bara den. När jag lämnade in den till en nära väns bekant, påstod han att det var fel på hela motorn, vad vet jag? Hur skall jag göra tycker ni? Den klarade inte besiktningen och har körförbud nu, för att ett avgas värde var lite för högt. Har helförsäkring, och farsan får snart flipp då han betalar 600kr för försäkringen varje månad, och nybytta vinterdäck m.m.. Snälla hjälp mig..!! Mvh | |
|
Du tror att det var bromsindikatorn? Hur såg lampan ut? vad gjorde ni när den började lysa / blinka? Det här med att kamaxeln slits på den motorn är ett välkänt problem men det är knappast så att det dyker upp helt plötsligt utan övergången från frisk till tickande motor tar normalt flera tusen mil. Jag tycker att du ska visa upp den för en bilmekaniker, "det är fel på hela motorn" är knappst någon vidare genomtänkt diagnos. Har bilen fått körförbud och inte klarat kontrollbesiktningen, kan det vara en god idé att ställa av bilen tills problemen är åtgärdade. för att slippa betala skatt och försäkring för en bil som inte används. Vilka punkter var det som bilprovningen hade att anmärka på? Har du inte protokollet hos dig, kan du återkomma med ett regnr så kan vi få fram senaste bes. protokollet via bilprovningens kundtjänst, så kan vi se vad som behöver göras för att få körförbjudet hävt. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Tickar det BARA när du trycker ner gasen? Eller tickar det även vid tomgång, jämnt varv? Kolla vilken lampa som lös, har du kört utan olja tex? Tickar det bara när du kör eller även när bilen står still? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej! Nej, självklart började den inte ticka direkt efter att lampan lyste. Men det blev succesivt värre och värre. Jag är nästan helt säker på att lampan står för bromsen, manualen är på tyska :/ Om jag avställer bilen, behöver jag betala försäkringen fortfarande? det är helförsäkring på bilen. Jag återkommer med bilprovningens anmärkningar, saken är den att den har varit på 3 besiktningar.. Den tickar bara vid gasning, och när jag startar bilen. Annars låter det knappt vid tomgång. Mvh |
|
|
Hej! Någon som vet ungefär vad det kostar att byta kamaxel eller kamrem? MVH |
|
|
Instruktionsbok på svenska finns att köpa på BMW för ca 150 kr. Byte av kamrem kostar ca 2000 kr. Ny kamaxel kostar ca 1700 kr och du får väl räkna med en 3 - 4 000 kr för arbetet och då byter man givetvis remmen samtidigt då den ändå måste demonteras. Om du ändrar bilens försäkring till trafik och sedan ställer av den, så upphör din försäkring att gälla och du behöver inte betala någon premie. Ställer du av den med helförsäkring, så övergår försäkringen till en avställningsförsäkring, brukar kosta mer än det smakar. Hur långt mellan att lampan började lysa till att det började ticka? och hur långt har du kört med tickande motor och lysande lampa? Kan du försöka beskriva hur lampan ser ut? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Hej! Med tickandet har jag kanske kört en 30km, har blivit värre efter tid. Lampan lyser inte, den lös bara under 10min. Efter den gången har den inte lyst ngot mera. Tror du att tickandet har med kamaxel och kamremmen att göra? eller vad tror du? Jag har inte bilen hemma just nu, ska beksirva hur lampan ser ut när jag får tillbaka bilen. Tack! |
|
|
Jag har inte hört din bil så jag kan inte säga definitivt vad som låter. Men sliten kamaxel är inget ovanligt på den motor, då den har en konstruktionsmiss som gör att kammen slits ner väldigt fort. Men kan även orsakas av annat som slitna vippor eller igensatta hydrauliska ventillyftare. Kamremmen har dock inget med tickandet att göra, den ska bara snurra på kamaxeln. Dock behöver den bytas var 4000 mil, då det går illa om den går av. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.