|
|
|
|---|---|
|
hur får man bort kontaktdonet till EDC på fjäderbenet! mvh peter | |
|
Man vrider den ett halvt varv! OM du menar det vita som sitter i hjulhuset. Mvh Jojje |
|
| ja, menar dom kontakterna som sitter på fjäderbenet, sitter 2 st!...fast dom är svarta på min! ska man vrida på dem? | |
|
nej... vad jag minns så ska du bara rycka isär dom.. Mvh Jojje |
|
| isåfall sitter dom stenhårt....bara så vi pratar om samma sak...den svarta runda grejjen (kontakten) är kanske 4-5cm i diam, sitter 2 st av dom ganska långt ner på varje fjäderben... | |
|
peter_f: Dom runda grejorna som är 4-5 cm i diameter som sitter direkt på fjäderbensröret på en 3.8 M5 går inte att ta bort. Det är elektromagneter som reglerar hårdheten på dämparna genom att öppna och stänga genomströmningshål för stötdämparoljan. Det är också pga att dessa elektromagneter sitter där som du inte bara kan byta insatsdämpare i fjäderbenet utan måste byta hela fjäderbenet när dämparen är slut! Det som sägs i inläggen ovan att bara dra isär kontakterna gäller skarven på elkabeln som går från dessa elektromagneter. Denna skarv sitter fastklämd i en klamma på fjäderbenet. När man tagit bort skarven från klämman går skarven att dra rakt isär eller "vicka" fram och tillbaks tills den åker isär. Gå in i följande länk (du måste vara medlem där. Kostar inget men kan ev ta ngn dag) så hittar du en beskrivning av hela EDC-systemet. visserligen inte för en E34 men det spelar ingen roll. Länk klicka på Files klicka på EDC_SBT klicka på SBT_EDC_III.pdf Där har du en beskrivning av EDC-systemet till E31 och E32. En del komponenter är placerade på annat ställe på din bil men funktionen är samma! Per L |
|
|
Peter_f: Nej vi pratade tydligen inte om samma sak.. dom du menar går inte att ta bort som Per ovan säger. Jag menade kontakterna till dom. Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.