AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
491

C-låset E39

Skall snart kolla på en E39 där bara bakdörrarna låser med c-låsfjärren. Med nyckel låses alla dörrarna.
Nån som varit ute för detta?

FP
En tanke...
Är det säkringar till olika dörrar???

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej Folke:Ja vid ett tillfälle,när bilen hade tvättats
och inte stått tillräckligt länge i garaget,
Var och handlade med min dotter, låste bilen med fjärren. När vi kom ut öppnade min dotter framdörraren,
varvid larmet gick, bakdörrarna var låsta.
Åkte hem och stod och körde fram o tillbaka med fjärren
men framdörrarna vägrade låsa sig bara bak.
Stoppade då nyckeln i förardörren och låste ngr,ggr.
då funkade det. Provade med fjärren allt ok har sedan dess aldrig krånglat igen, förmodligen kondens som frysit i nån
microbrytare i förardörren låsmekanism.
En hjälp på vägen hoppas jag.
Har sedan dess alltid kollat att alla knappar försvinner ner när det är kallt.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
OK, skall kolla när jag får hit bilen. Säkringar tror jag inte, alla låsmotorerna funkar, men framdörrarna går bara när man kör med nyckeln, ej med fjärren.

FP
Feedback:
Han behövde aldrig köra hit, felet förvann mycket riktigt efter nån dag. Hade dock varit trevligt att veta vad det berodde på.
Innerbelysningen funkade tydligen som vanligt när man öppnade/stängde dörrarna fram, dörrbrytarna bör ju ha varit OK då. Du menade kanske en annan brytare inne i låset tror jag?
Låsknappen vid växelspaken gick också bara på bakdörrarna när felet var framme, men det verkar som om att efter att man vridit några gånger med nyckeln i låset på förardörren så försvann felet.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke :tydligen exakt samma som hände mig, jag relaterade det till att jag tvättat bilen kvällen innan
och att det var kondens inne i dörren, så någon brytare
frusit vid låset.Eftersom felet försvann så fort jag påverkade låset "mekaniskt med Nyckeln.
Aldrig hänt någon mera gång.men bilen brukar få stå och torka i garaget rätt länge efter tvätt numera.
15 grader 3.fas fläkt som går hela tiden.vilker sörjer för bra vent.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
Tycker inte man skall behöva köra med värmefläkt dock.
Kollade lite till, det var hela tiden över plus här i våra trakter, felet kom efter en resa i ruskväder dock.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är så här att jag har en bil som går ut och in i garaget varje dag och släpar in en massa fukt, så det är mest för den allmänna trevnaden, skönt att slippa ta på sig när man ska ut och fixa nåt.Och bilarna mår ju rätt så bra av det också :)

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.