|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, när bilen står still (P-läge på växelväljaren) och gasar till upp till ungeför 3000rpm sedan släpper gasen så hörs det poffljud ur avgasröret, 3-4 st innan motorn når ner till tomgångsvarv igen. Bilen går som en klocka i övrigt, bes 2005-10-03 och då var avgasvärdena helt ok. Vad kan orsaken till detta vara, har nån annan av er hört nåt liknande. Undrar ju lite om nåt kan vara fel???????? M.v.h Anders | |
|
Har bytt mitt system till Ferrita och har liknande ljud. Inget är fel det har nog med avgasernas utsläppstryck att göra. Har du möjligtvis bytt ljuddämpare? Du kan vara lugn i alla fall. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Har samma "poffande" från min. Trodde oxå att det var nåt galet. men det skall tydligen poffa då.. :o) Själv har jag ingen aning, men... //Micke |
|
|
Nej jag har inte bytt ljuddämpare, orginal från bilen var ny sitter fortfarande på, antar att det inte är nåt att oroa sig för. Tack för era svar! M.v.h Anders |
|
| Det är ju sportigt, så ska det vara :) | |
|
Poffljuden tyder ju på oförbränt bränsle som kommer ut i avgassystemet och antänds. Kan ju knappast vara bra för kattarna (om förbränningen sker efter kattarna då) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Okej J.Dredd, har du nån ide om vad som kan vara orsaken till dessa symtom? M.v.h Anders |
|
| Det räcker med ett litet hål i systemet nånstanns för att det ska poffa..då det sugs in syre mellan takterna... bara att börja leta :) | |
|
Okej, tack för den Mr.Jet. Har nämligen just hittat en liten spricka i röret efter kattarna. Tack o bock för den info. Nu vet jag vad jag har o göra! M.v.h Anders |
|
|
Tror inte att Ferrita tillverkar två likadana system med hål/sprickor/läckage i. Har nämligen haft precis samma system på bägge mina 540... och båda har låtit lika dant. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Poffandet har självklart att göra med det oförbrända bränslet. Det isig har att göra med en rad olika orsaker. På min 535 -88 berodde det på det dåliga tändsystemet. Efter att jag bytt allt så slutatede poffandet och bilen fick tillbaka responsen. Däremot påverkar naturligtvis och sprickor och hål ljudet. På min Volvo turbo ficka jag poffar efter rätt så omfattande trimm. De var tändingen som inte var korrekt inställd och gjorde att förbränningen förflyttade sig till grenröret. |
|
|
han har ju org system..lr har ja missat nått //mr.jet |
|
|
då jag köpte min hade jag ett poffande ljud ur mitt ferittasystem också(525i -92) var nästan säker på att det kom ifrån systemet men det blev tyst efter ett tag och jag har inte hört det sen dess.... då jag köpte bilen hade den stått ett antal månader och efter kanske 50mil försvann det helt, vet inte vad som kan ha orsakat det men har funderat på om gasspjället kärvade lite eller om lmm.en inte var med riktigt då den hade stått? vet inte hur det ser ut på 8.orna men du kan ju alltid kolla upp spjället så det rör sig lätt.... Mvh Andreas |
|
| mest troligt om det inte är tändningen , att det är nån avgasventil som läcker lite grann. | |
|
A.Blom: Ditt problem kan också bero på för lite bränsle och för mycket luft så stiftena går för varmt. Inspektera tändstiften, är de vita eller grå går de för varmt. Är de svarta eller sotiga får den för mycket soppa och för lite luft (i förhållande till tändning) Är de gyllenbruna eller lite mörkare finns ingen anledning till oro. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.