AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.542

Skulle ni sälja bilen till vem som helst?

Sida 3 av 4
Kulturarv är något som många produkter/byggnader etc. Klassas som, så även bilar, BMW M1, MB 300SL måsvinge, MB 540K, Jaguar XK120, bara ett stycke metallskrot? Vad bra då kan jag få en av varje för materialkostnaden;) tur att inte alla tänker så, då hade det varit fritt från dom flesta äldre bilar.

Mvh Stephan
Klart det är skojigt med bilar. Men skulle mitt metallstycke till gammelbil brinna upp gråter jag nog inte floder för det. Den är ju försäkrad. Men om jag har mussen tio år till så är nog känslorna annorlunda.

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Men om jag tycker så väldigt mycket om den bilen jag har nu så behåller jag den givetvis. Varför skulle jag inte få lov att köra BMW bara för jag vill försöka få så mycket pengar som möjligt och sälja den på ett smidigt sätt. Måste alla som kör BMW torska en massa cash bara för man väntar till en ny puts entusiast kommer och köper.

Sen kan alla människor köra och krocka med bilar oavsett om de putsar 5h om dagen i garaget eller om de tvättar den 1g i månaden.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Fredrik M: Du har ingen aning om hur mycket nöje jag kan se i en bil så om du tror jag bara kör den för att komma till skolan så är du fel ute.
Th
26
The Kid
325i-92
Den första som har pengarna får bilen.Punkt slut.
Jag tycker att man skall införa visningar och budgivning på sedvanligt mäklar maner. Samla ihop en massa kunder och fös dom ihop för att pressa upp priset. Se till att någon ger lite skenbud för att trissa priset. Sen när allt är klart så väljer säljaren den köparen som den gillar mest oavsett bud. Host, host... ;) Märkligt vad folk kan gå med på egentligen.
Fredrik M:

Nu får du väl ändå hejdå dej lite.
Givetivs är en bmw mer än en bil att ta sig från a till b. Men för den sakens skull innebär det fortfarande inte att det är mer än plåt. När du säljer en bil gör du av med den. Bilen är död och har inget egenvärde. Vilka rationella anledningar finns det till att inte sälja den till vem som helst? Kom inte och säg att en anledning är att man har lagt ner 1000 timmar på jobb osv. Det är en ingen anledning. Det är en död anledning, och om inte annat; primitiv, som du uttrycker det.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Håhå jaja... Jag säljer helst inte till "vem som helst", men jag har nog haft en väldig tur...Då jag sålt mången BMW, till olika personer. ALLA har varit mer eller mindre entusiaster, o det tackar jag för! Jag anser att en konstruktion som tex. en BMW, med all dess vackra design o fina köregenskaper direkt förmedlar konstruktörens o bilbyggarens hjärta! Den är ett monument över kärlek o bilbyggarglädje, noggrannhet och kvalitet. Det är ett antal betydande personer som lagt sin själ i att få fram just denna vagn. Därför betyder själva vagnen som företeelse mycket för mig. Den är inte bara ett stycke plåt, som bara kan ersättas. Precis som ett monument, en staty eller liknande. Klart att jag anser att bilen har "själ"! En riktigt byggd bil, "kommunicerar" ju designerns/bilbyggarens avsikter med föraren under körningen.... Exempelvis XK 120, MB S, BMW 7, Maserati, Ferrari, mfl! Men, men...jag är väl väldigt speciell, som tycker så... Kanske beroende på att jag jobbat så mycket med litet "speciella" bilar o "speciella" kunder :-)

Kul är det i alla fall :-) O alla har ju sin åsikt...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Säljer till den som vill köpa bilen för det priset jag tänkt mej, i dessa tider är ju det inte så att man kan stå och välja köpare när man har en bil som det finns hundratals till salu av.

mvh
Bayerische, jag kan inte hålla med dig på någon av punkterna. För mig är en bil av vissa märke mycket mer än plåt, plast och glas.

Däremot håller jag med Kraftwerk till punkt och pricka.

/Fredrik
pe
75
pershav
320i cab -91
bunf
Helt rätt, det är först till kvarn som gäller o inget annat. Alltid lika jobbigt när folk ska försöka övertala en om att de tar bilen till ett högre pris men kan inte komma o titta på den förr än om några dagar... Det är ju inte alls säkert att denna köpare är berädd att lägga upp de pengarna när han väl ser bilen!

I vilket fall som helst så hade jag sålt bilen till vem som helst så länge denna uppskattade bilen o inte prutade o höll på!
Precis..först till kvarn gäller...
Det var en snubbe som skulle köpa min celica tidigare.....han var 100% säker han skulle ha bilen, han skulle komma kl 13 på lördag med pengar o allt.

Jag har inte sett honom än!
...detta var 1995

Peter
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Supra>> Han sa kanske inte vilket år lördagen skulle infalla på :)

mvh
För min egen del spelar det viss roll hur länge jag ägt bilen samt hur mycket "själ" jag lagt ner i den så att säga...En "bruksig" BMW säljer ja i princip till den som betalar "bäst", dock lite beroende oxå på hur länge jag ägt bilen o hur stort "emotionellt" värde den betingar:-)

M5:an däremot skulle jag aldrig i livet sälja till nån som kommer "köra skiten" ur den med "raggar rundor" på stan osv, möjligtvis om personen i fråga bjöd en bra bit över det begärda priset. Man vill ju ogärna se sin "pärla" försvinna i ett stort svart moln av gummirök o med vilda bredsladdar...iaf inte jag.

pe
75
pershav
320i cab -91
Dawwe
Hur i hela friden skulle du kunna veta om M5 köparen skulle använda den till det ändamålet :)

Om du frågar honom, vad du ska göra med bilen kommer han ju knappast svara något i stil med:

Jo, jag har som plan att köra runt som en idiot på stan, sladda satan o växla utan koppling genom att slänga i växlarna. Tänkte även använda den lite som svarttaxi för o ragga upp fjortisar :D

Där tycker jag även att första frågan i tråden är lite konstig. För inte är det väl så att köparen brukar berätta vad han ska ha bilen till? Det enda man kan gå på är ju då personligheten men det är rätt svårt att veta hur en sådan person beter sig utan att använda sig av fördomar...
Pershaw: Kan va svårt att veta....Men man märker vilka spekulanter som kan/bryr sig om bilen...Ja menar en spekulant som e ute efter en "bus bil" kollar kanske mer på "häftiga" styling-grejer,blir impad av "coolt" motorljud osv...En seriös spekulant däremot går igenom bilen från topp till tå, o fäster förmodliogen inte så stor vikt vid mindre kosmetiska defekter a la styling...
Dessutom e han 18-20 me bakåtvänd kepa så kan man ju gissa...
Tycker själv att man brukar få rätt bra "känsla" vid försäljning vilket öde bilen kommer att få...Självklart tål en M5:a att köras hårt men jag skulle aldrig vilja se nån "burn nisse" köra sönder min bil, då behåller ja den hellre o låter den stå i garaget tills ja dör:-)

pe
75
pershav
320i cab -91
Skulle inte jag vilja heller. Har faktiskt haft tur då de bilarna jag sålt som varit värda att ta hand om också har blivit omhändertagna :)

Min m3: E30 som jag sålde för många år sedan som renoveringsobjekt var extra trevlig. För något år sedan hörde nya ägaren av sig o ville visa vilket öde som bilen hade råkat ut för. Självklart lät det intressant så jag åkte hem till honom. Efter lite allmänt skitsnack o fika så sa ha: ja, du får väl titta på bilen också. Gick in o tände lyset i garaget, o där stog hon :P:P:P

Nästan så man fick tårar i ögonen faktiskt :)
Han hade inte hört av sig sedan jag sålde bilen till honom så det kom ju liksom som en chock :D
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Så länge det inte är en spekulant som är direkt otrevlig att ha att göra med säljer jag gladeligen till den som betalar minst det jag vill ha.

Mvh Björn
Har jag bestämt mig att för att sälja bilen så säljer jag den till den som kommer med pengarna och säger att han sa ha den.

Klart att det är trist att sälja den till någon som inte bör ha en pärla, men har man bestämt sig för att sälja/byta så får man gå vidare oavsett vilket.

MVH / Jacob
Jag tror alla som ar upprörda övar detta med att inte slja till vem som helst har missuppfattat traden / fragan lite.

Visst har man inget val eller maste salja osv av ngn anledning.... visst jag förstar. Men fragan handlade ju inte riktigt om det.
Har man ett val vem man kan slaja till sa varför inte göra det som kanns bast?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.