|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| SÄljer till den där affären går lättast och smidigast och jag får bäst betalt för bilen. Om de sedan kör sönder den totalt eller vårdar rör mig inte i ryggen, har jag fått mina pengar har jag troligtvis köpt något ny bil att bry mig om. | |
|
Jag har nekat ett flertal personer att köpa. Vill inte ens prata med vissa. Givetvis väljer man att prata/göra affärer med den som är sympatisk. Vissa är ju inte riktigt friska. Jag har nog aldrig varit i den sitsen att jag haft en osäljbar bil, den dagen jag sitter fast med ngn skrot kanske man får tumma på principerna. Hittils har det funkat med ett lågt pris från början och sälja till den man inte tycker illa om. Kanske har att göra med tiden jag lagt ner på bilarna. Vill inte att någon "opassande" då får ta över. Hoppas ni som köpt bil av mig blivit nöjda! Har du inte ngt känslomässigt engagemang i bilen eller känner att det kan vara svårt att sälja, visst bara att slumpa iväg den till vem som helst. -Phil |
|
|
Pensionärsparet, om gobben är trevlig. Hur ser deras nuvarande bil ut? Skulle nog göra minst ont. Gillar pensionärer "ibland" vissa är för sköna, gillar de som tar hand om sina grejer. Tvättar bilen varje söndag, överdragsklädsel sedan bilen var ny. Alltid lämna in på service, tectylar och olja bilen under. Vaxar bilen höst och vår för hand. Sådant uppskattas. Sedan finns de ju de som lagar bilen med masonit fönsterkitt och navelludd. -Phil |
|
|
Nej, att sälja till vem som helst är inte aktuellt, pengar är inte så viktiga för mig, dom går alltid att få mer av, en sedan länge nedlagd bilmodell, kommer aldrig tillbaka, oavsett hur mycket man är villig att betala. Mvh Stephan |
|
|
Jaså, du har erfarenhet av att sälja bilar till pensionärer?? Svårt att tro att pensionärer skulle vara spekulanter på någon av dina före detta bilar.... Statistiken och förnuftet talar emot.... E30 EVO III 320ic -93 530ia V8 -93 530iaT -94 525ia -90 525tdS -93 635csi -79 - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
(ovanstående inlägg gällde Philip S) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
När jag sålde M5:an avböjde jag affär med en icke svensktalande person med tveksam mailadress och oregistrerat kontantkort. Han skulle i princip ta bilen osedd utan att pruta en krona. Misstänte att det var nåt lurt med det hela. Sålde bilen något billigare till en annan köpare istället. Annars säljer jag i princip till vem som helst som betalar. Men visst är det roligare att sälja en speciell bil till en entusiast som man tror kommer ta väl hand om bilen i fortsättningen. Philip S, nu blir jag nyfiken vad var det för EVO III (=Sport Evo?) du haft? Racerbilen: Länk |
|
|
Ägt min i över 5 år. Skött den väl. Lagt ner mycket tid på den. Åkt på semestrar i 21 olika länder med den. Jag tror inte jag skulle klara psykiskt att se nån köra sönder den efter alla fin fina resminnen. hehe Så jag har inte en tanke på att sälja. Om inte en samlare med intresse för bilens historik kommer o bjuder 30000 bagis rakt av. ....But I guess that wont happen!! mvh |
|
|
Pengarna bestämmer. Dock skall köparen självklart vara seriös. Det finns ingen speciell "typ" jag inte säljer bilen till. Jag tycker liksom Forry att ditt inlägg minst sagt är fördomsfullt. Det finns inget som säger att en svartrockare, en 18 årig kille som ska köpa sin första bil eller ett pensionärspar skulle sköta bilen sämre. Jag är själv 20 år och vårdar utan tvekan min bil bättre än de flesta, vilket jag även gjorde som 18-åring. |
|
|
>Rolex Nej förvisso har jag inte sålt till Pensionärer. Jag har ju givetvis att göra med äldre som ni säkert också har. Bland dem finns det folk jag mer än gärna skulle sälja min bil till. Om man nu skall generalisera så väljer jag hellre en gubbe som minns hela sin bilhistorai och berättar om sin första PV osv. Eftersom detta var ett alternativ tyckte jag det var det minst jobbiga om de nu inte är av kategorin som lagar bilen med hushållsprodukter och byggmaterial. Jag tycker inte det har med ålder alls att göra utan personen i fråga. Har sålt ett trettital bilar tyvärr inte sålt till någon pensionär men flera "äldre". Jag har faktiskt haft tråkigare bilar också!! Nu när jag tänker efter så har "styvfarföräldrar" en E34 med överdragsklädsel som sköts exemplariskt :-) Vad jag kan komma ihåg så har jag inte sålt någon av mina bilar till någon som var otrevlig i telefon eller på plats. Varför göra affärer med någon man anser vara osympatisk på ett eller annat sätt om man inte är tvungen? Om jag tex skulle sälja min nuvarande 525... den har kostat mig ca 50-55kkr och ca 200arbetstimmar sedan mars i åt totalt. Går att sälja för stax över tretti om någon som fattar att halva bilen är bytt är intresserad. Jag förlorar ändå på affären då kan jag ju lika gärna göra affären med någon jag tycker är värd mitt arbete. Tycker att frågan indikerar detta, det är detta jag svarat på... och lite till. -Phil |
|
| Jag diskriminerar inte någon. Alla får köpa bara om dom betalar rätt pris. Om man inte egentligen vill sälja bilen så tycker jag att man skall behålla den. Själv så har jag mina bilar länge. 5-6 år eller så. Varför ge bort allt vård och puts till någon annan? | |
|
>Björn Det var en replika. Ägaren som hade den innan mig visste inte mycket. Gjorde aldrig några efterforskningar. Gick ganska bra faktiskt, var en m20 i den vet ej om den var trimmad. Pga att jag hade två andra bilar då som tog mycket tid så sålde jag den till några killar efter bara några månader. De dikeskörde den :-( Ångrar lite att jag sålde den, hade varit kul att pyssla om den byta inredning jobba lite med chassiet. |
|
| Länk | |
|
Alltså, nu får ni ta mej fan växa upp. Vad är det rationella skälet till att inte sälja en bil till vem som helst? Om den blir skrotad veckan efter eller inte, påverkar och berör inte säljaren på något som helst vis. Varken materiellt eller psykiskt. Måste vara nog någon irrationell psykologisk emotion. Ett mentalt fenomen som mindre barn besitter. Brukar ni krama om bilen innan ni går och lägger er? Väx upp. |
|
|
Bayerische: Lugn och fin nu, bara för att visa tycker om sina blir och ser dem som mer än ett transportmedel från A till B behöver inte du bli tokig och gå i taket. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Vad är ett transportmedel mer än från a til b? Vad gör detta döda ting som säljaren blir av med värt att gråta över? |
|
|
"Vad är ett transportmedel mer än från a til b?" Kan du omformulera din fråga så kanske jag kan svara på den.... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Problem med den kognitiva biten? Ursäkta mina lapsus. Jag menade givetvis. Vad är bilen mer än ett transportmedel från A-B? Givetvis finns det ett nöje inbakad i det hela. Men so what? Mänskliga egenskaper? |
|
|
Håller med dig helt bayeriche. Jag förstår knappt hur det kan uppkomma en diskussion av att man inte vill sälja sin bil till en speciell sorts människor. Oavsett vad den kostar och har betytt för en så är det bara metall. |
|
|
Om en bil bara är en hög med metall för vissa, varför åker ni inte då inte ett bilmärke vars uppgift enbart är att frakta folk från punkt a till b? Finns vad jag kan se ingen som helst anledning till att ni skall äga en BMW. En bil är för mig mycket mer än ett transportmedel, av era inlägg att döma är detta något ni aldrig kommer att förstå, och vi som är lagda åt andra hållet kommer förmodligen aldrig att förstå hur man kan se på saker och ting som ni gör. Jag har nog aldrig kramat en bil, men jag står ofta och njuter av synen i garaget innan jag stänger. Tycker det är ni som är barnsliga som blir så upprörda över våra åsikter. Tror det börjar bli dags att stänga denna tråd, den väcker tydligen mycket primitiva känslor hos vissa. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.