|
|
|
|---|---|
|
Hej I ungefär 1 sekund så skramlar det till "ofarligt" som det låter men ändå när jag startar min 730ia e34 1991. Något tips/ råd? MVH Tony | |
|
Det är väldigt svårt för oss att säga vad som låter när vi inte kan höra bilen. Vore dock bra om du kunde förklara ljudet närmare, hur låter det? (tickar, knackar, rasslar osv) vad tror det är som låter? när låter det? (kall, varm motor) Det är inget konstigt om det tar en lite stund för oljetrycket att stabilisera sig när motorn startas kall, nu har inte M30 några hydrauliska ventiler, där ventilspelet styrs m.h.a. oljetryck, men det kan trotts detta låta konstigt innan oljetrycket har stabiliserat sig. Det är heller inte speciellt ovanligt att just M30 motorer råkar ut för att oljeröret som ska leda och släppa ut oljan ovanför kamaxeln blir igensatt. Detta resulterar i att oljetillförseln till kamaxeln minstkar något, vilket ökar slitaget på kammen. Det finns också ett annat problem som drabbar M30 motorer som kan ge upphov till liknande symptom. Det sitter en backventil i oljefilterbehållaren tror jag som ska se till att oljan stannar kvar i systemet även efter att motorn har stängts av, när den backventilen börjar läcka, rinner oljan tillbaka ner i oljetråget. Detta gör att oljepumpen måste pumpa oljan igenom oljekanalen innan oljan kommer ut till motorns rörliga delar. Detta gör ju att det tar några extra sekunder innan oljetrycket stabiliserar sig. Kör man med en bra olja så ligger det normalt en oljefilm kvar på alla ytor, så det är inget jätte allvarligt men det ökar ju givetvis slitaget. Vilken olja kör du på? Mitt tips är att köra med en bra helsyntetisk olja (dessa oljor tvättar rent i motorn rätt bra, löser upp skit och beläggningar) och inte slarva med bytena. Personligen hade jag valt Biltemas syntetiska 5W40 olja eller Valvoline Synpower 5W40, båda är bra syntetoljor med höga API klassningar. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
| Jag har ny startmotor men det är ett skarpt klingande ljud från den vid start. Kan ju vara det. | |
| Om det är ett rasslande, plåtaktigt ljud kanske det är värmeskölden till katalysatorn? | |
|
tack för svaren. det låter som ett skarpt klingande ljud som du beskriver Yoko så det kanske kan vara samma.?? tack i allafall för svaren. MVH vbgtony |
|
|
Det hade jag oxå på min gamla 530iA-89, ett skarpt metalliskt kllingande. Jag kom aldrig på vad det var. I början oroade det mig, men sedan gick oron över (men ljudet kvarstod) /Astroboy |
|
|
startmotorn på min 735ia -87 har ett klingande ljud när startmotorn drar runt men det har jag har hört på alla bmw med m30 motor...och precis som ditt så låter det väl nån sekund innan bilen tänder.... Mvh Andreas |
|
|
Ljudet som jag känner igen på din beskrivning har jag bara hört på automatare,"tror" att det uppkommer pga av klenare(plåtigare) svänghjul. Första gången man hörde det så hajjade jag till ordentligt,men nåt fel kan man inte kalla det. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Säger samma sak som "Bostedt"(Andreas),med det tillägget att det främst vad jag hört är på nyare M30 bestyckade bilar dvs E32 o E34.. Låter INTE i min M535:a ,men ljudet finns där i min 735:a.. Mvh Janne. |
|
|
"Trucker" har säkert helt rätt... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.