AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
916

Angående E34 M5 3.6 eller 3.8 i 520 -89 automat?

Hallå.

Har testat att söka men hittad eiunget specifikt. Hur lätt är det att sätta i 3.6 eller 3.8 liters M5 motorn från m5 E34 i en 530 från -89 med automat. Tanken var att behålla automat lådan dock. Kommer denna att palla effekten från den nya motorn eller kommer den säga upp sig?

Är det så bra att m5 motorn kanske till och med är relativt bollt on?
tror den säger upp sig .. efter ett tag om det ens fungerar

Bimmer
Den kommer ge upp duktigt.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Hmmm bummer vore ju en riktigt trevlig fluff bil om inte annat. Gott med mos o sen bekväm. Trevlight med automat i bilköer :)
Ja jag skulle nog också tro det lite för mycket motor för den lådan hehehe

Bimmer
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Ska du absolut ha automatlåda så går det väl att klämma dit en kraftig låda med mer eller mindre omfattande modifieringar...dock så lär det bli dyrt...du har inte funderat på m70 finns ju några som gjort den operationen b.l.a nån här på forumet minns dock inte vem...

Mvh Andreas
Hmmm jo tanken är väll att få en rolig vardagsbil. Då känns det ju inte värt att hålla på o förstärka automatlådor och så.
M70 vad är det för låda?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M70 är ingen växellåda, utan det är en motor. Det är V12 motorn från 750 E32, 300 hk/450 Nm.

Det är dyrt att tillverka automatiska växellådor som tål starka motorer, därför ligger ofta automatlådornas max-effekt (det vridmoment lådorna tål på sin ingående axel) inte så långt ifrån vad originalmotorernas effekt.

Det var någon som (i en manuell vs. automat tråd) påpekade att redan vid chips-trimming fick en del problem med sina aut.lådor.

Ska du tvunget sätta på en automatlåda på en M5 så får du nog gå på en växellåda som heter ZF5HP30, det är samma växellåda som sitter i BMW 540i/740i (plastkule-lådan). Den kommer att tåla S38B38:s vridmoment, om du lyckas få lådan att passa. Andra lådor som kan tåla det vridmomentet är:

ZF4HP24 (sitter bl.a. i BMW 750i E32)
ZF5HP24 (sitter bl.a. i BMW 8-serien)

Men S38ans motorkarraktär lämpar sig inte direkt för en automatlåda. Det är istället mycket bättre att satsa på en BMW 540i/740i eller 750i, du har samma vridmoment men en motorkarraktär som lämpar sig betydligt mer för en automatlåda.

___
Min Bil-Blogg: Länk
betriebsanleitung3
Jag har provat men det blev fiasko då jag inte fick motostyrningen att fungera ihop med automatstyrningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.