AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.121

Alpina B6 2.8 vad sitter det förinsprutning

Fördelaren sitter ju fram mot kylaren och inte nere vid blocket, ärdet möjligtvis motronic eller är det L, LE-jetronic på den.

Det är en m30 och den är från mitten på -80 ungefär.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Länk

Där står det att dem har bytt, men inte till vad? Någon mer insatt kanske kan svara på det.
V12 LeMans
enligt

Länk

Bosch LE-jetronic från ett test av AutoMotorundSport nr 17 1983 .

Kanske samma som 528i e28, som är grundmotorn till B6 2.8 e30 .

V12 LeMans
som kuriosa :

i e21 B6 2.8 sitter det Pierburg DL-insprutning .

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
vet kanske inte vad jag snackar om...

men jag bytte kam i min förra året... och då var det motronic..

rätta mig om jag har fel:P

"Vad är det för fel på häst och vagn?"
V12 LeMans
Alpina B6 2.8 : testet jag refererade till är ju från 1983 och din bil är av årsmodell -86 , vad jag förstår . Det kan ju vara att man uppgraderat till Motronic till din årsmodell . B6 2.8 togs väl in till Sverige först som årsmodell -86 (eller möjligvis någon under 1985).

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
v12 LeMans

det är nog möjligt.

trevlig helg!!

"Vad är det för fel på häst och vagn?"
Kollade lite på den idag. Finns ingen triggergivare. Remskivan på vevaxeln har en pigg som sticker ut, och inte en massa "kuggar" som motronic har.

Alpina B6 2.8, hur ser din sån remskiva ut?

Jag funderar på att köra med styrbox och luftmängdmätare från 528 med L-jetronic, eftersom att motornord hade trimkit i tre steg. Det första steget motsvarar samma trimningsgrad som Alpina har, original. På steg två kan man också köra med originalbox, men på steg tre gjordes något med boxen också.
Min ligger på ca 236 hk, för det sitter en annan kam, vilket borde motsvara steg två- trimningen. Och om det då är L-jetronic borde det fungera ypperligt med grejerna från 528. Eller vad tror ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.