AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.035

BMW 325 snabb?

Sida 3 av 3
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
tyvärr så bor jag i kungsör i västmanland....men kanske åker neråt nångång,o som sagt tror det när jag ser det =)
har aldrig kört mot nån civic i gatrace,går inte så många här i trakterna.o dom som går här vågar dom inte raca med =) ska du till elmia kanske?????

D är fegt o släppa gasen!
Sammy Lundin
Sedan är så jävla fult tycker jag. kortare huv. fula bakljusen, blinkers Dörrar så klart. annan bagage lucka. och ja.... även m3 limo är fulare än coupen.. Tack för mig.

MAX power
//Andy
Sammy Lundin>> Håller med dig! Coupe är snyggast!

//Andy
Dino
TILL ER ALLA SOM HÅLLER PÅ ATT TRYCKA NER SEDANEN SÅ HAR JAG ETT FÖRSLAG NI FÅR TA MED ER ERA COUPE BILAR SOM ÄR SÅ SNYGGA O STÄLLA DEN BREDVID MIN SEDAN SÅ FÅR ALLA ANDRA AVGÖRA VILKEN SOM ÄR FINAST !!!
personlig åsikt : tycker jag att E-36 ser ut som en vanligt bil som inte ens fångar en snorunges blick så länge den inte är litte stylad . har jag fel rätta mig.

M-MotorSport
El
17
El_dolmo
325i -95
Alpina Johan hur gick det nu med civic:en??? Den rastar väl inte många nu för tiden ,-)... Jag har förresten hört att du vet hur man kopplar ur en färdator på en bostongrön 325i -95 års modell... du kanske vet hur man kopplar in den igen efter att kablarna blivit avklippta?? Isf skicka ett mail...

El Dolmo
Coupe, sedan? ÄH!
Den snyggaste är ju touringen. I snygg metallic å fina fälgar så är den perfekt.
323E21terror
Först vill jag säga att mätarfarten ändras (lägre eller högre) om man byter från andra fälgar än tex orignal 15" eller vad bilen innan var utrustad med. Ändras mätarfarten i toppfart så ändras självklart också den riktiga toppfarten. BMW 325-E36 klarar 7.9sekunder 0-100 samt toppar 233...har sett 7.4 sekunder som bäst och 235 i toppfart..beronde på exemplar och 100 andra yttre omständigheter samt inte minst föraren i bilen.

Det verkar väldigt konstigt att så många verkar inte få sin 325a att toppa med än 230-235 mätarfart och någon enstaka 240 km/h. En bil visar alltid glädjefart på hastighetsmätaren dvs högre än vad den i själva verket är, och eftersom 325an i E36 utförandet toppar minst 233 (enl BMW så borde ju nålen med lätthet vandra förbi 240 strecket). En fråga till alla som inte får era att toppa mer än ca 230 km/h..hur stora fälgar har ni? Ett tips till alla som vill toppa upp era bilar riktigt mycket..åk till en backe
som heter Läggesta backen..ligger nära Mariefred, har kompisar som spelat in en film (saab 9000 turbo VS golf VR6) som ligger på nätet där man kan se backen.
Golf VR6 skall bara toppa 225km/h men har fått upp den till 241km/h ner för denna backe med 17 tummare på.

Det kommer att spelas in flera filmer från den sträckan kan jag lova...fast då kanske det är ett gäng yamaha R1or som kommer lödandes i 315km/h på mätarna :-)
Men en sak vet jag, och det är att i vår kommer en svart BMW M3-96 att åka mycket mycket mycket fort på våra vägar.

farten är min drog
323E21terror: Du har fått det hela om bakfoten! Om hjulens rullningsomkrets ändras så kommer inte det medföra att bilens hastighet enligt mätaren förändras! Hastighetsmätaren rör sig linjärt med motorns varvtal på den för körning använda utväxlingen. Vid ett visst varvtal (med konstant utväxling) kommer hastighetsmätaren alltid visa samma hastighet oavsett vilka dimensioner hjulen har! Däremot kommer skillnaden mellan verklig hastighet och mätarens hastighet att förändras vid ändrad rullningsomkrets på hjulen. Större rullningsomkrets ger mindre felvisning på mätaren. Ytterliggare en anmärkning gällande ditt resonemang är att en större fälg kompenseras med ett lägre däck och rullningsomkretsen hålles konstant.
Som det skrivits förut så är anlednignen till att bla. jag inte fått min bil att nå så långt över 230 pga att varvskyddet går i och bilen därför omöjligt kan gå fortare än så!!!!!!!! Därmed borde felvisningen i högre fart inte vara särkildt stor tycker jag. Nu har jag satt i trimchip med flyttat varvskydd som då inte skall gå in förrän vid 250km/h på ett ungefär, men så kry är inte min bil att den kommer att orka det.....

Mvh
Patrik 325i -92
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Körde med min 525 90:ans 12ventil va uppe i 255kmh på mätaren då hade jag 15" plåtfälgar sen har jag kört med 18" då kom den knappt upp i 230kmh. så det beror nog på fälgarna man kör med som varierar från bil till bil..
Det är ju bara en felvisning på drygt 30km/h ...........

Mvh
Patrik 325i -92
Med artontummarna orkar inte motorn varva ur. Därför blir mätarhastigheten lägre. BMW:s utlovade toppfart är med originalhjul. Används sjutton- eller artontumshjul är det inte säkert bilen orkar upp i utlovad hastighet.
323E21terror
Bjoerck, visst större fälg kompenseras med lägre däckprofil för att hålla samma rullomkrets...men till en viss gräns. Byter du från 15" till 19" så skall det till en väldigt låg profil för att kompensera detta:-). Det jag egentligen ville säga med mitt resonemang var att toppfarten blir lägre med större fälgar..nu vet jag vad om de som jag känner till hade för profil på sina original eller vad de har för profl på sina 17" nu..men en sak är säker och det är att bilarna toppar lägre på mätarna efter denna modifiering..tex en SAAB 900 tappade 10km/h vid bytet. Detta kan bero på som någon säger att det blir mindre felvisning på mätarna vid bytet av någon anledning, och i så fall så går det precis lika fort med 17" som med vad bilen hade original tex..bara det att bilen glädjevisar mycket original. Men om man då ställer sig frågan varför väljer biltillverkarna att slänga på fälgar som felvisar mycket om det nu går att få bort genom byte till större fälgar?
Även om man kompenserar genom att ha lägre profil på sina större fälgar för att bibehålla rullningsradien, så är väl det ingen garanti för att alla gör det? hur många börjar räkna på vilken profil de skall ha på sina nya däck som skall sitta på deras 18" om de hade 15" innan? skulle tippa på att det enda som intresserar många är ifall de kommer att ta i skärmkanterna eller inte? ..känns detta igen?

farten är min drog
323E21terror
Svaret på frågan är att bilarna inte orkar varva upp i samma varvtal..speciellt på plan väg. Men är det inte möjligt att bilen kan toppa ännu mer i lång nerförsbacke om den inte
redan låg på rödområdet vid toppfart med originalfälgarna? ,min 535a varvar ju väldigt lite..bara omkring 5500rpm vid 248Km/h med originalfälgar..verkar mycket med
325or som varvar 6400 vid toppfart..men så är det väl om man skall plocka ut mycket effekt ur liten cylindervolym..

farten är min drog
323E21terror
m3efl..en fråga såvitt jag vet så är 525 12ventilarna utrustade med en hastighetsmätare som går upp till 240km/h..i så fall hur kunde du se 255km/h med blotta ögat?

farten är min drog
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
tomwest....Om du går in på galleriet och tittar på min gamla 325!!Är det då en gubb bil?? 5-Serien är ju mycket mer gubb bil än 3-serie om man nu ska se det så??

Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel..
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
tomwest>Ok..Kolla in på galleriet på min 325 Lim..Är det oxå en gubb bil?? Om nån BMW är en gubba bil så är det väl 5-serien??

Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel..
323E21terror: jag förstår nu hur du menade! Tack för förklaringen. Monteras fälgar med större rullningsomkrets än original kommer bilen följdaktligen att rulla längre på varje hjulvarv. Detta innebär att mätarhastigheten sjunker en aning och differensen mellan mätarfart och riktig fart minskar. Den teoretiska toppfarten enligt mätaren är lätt att räkna ut. Kontrollera hur fort bilen går vid 1000 rpm, därefter multiplicera den erhållna hastigheten med 6,5 (om varvstoppet ligger vid 6500 rpm). Värdet som erhålles är den teoretiska maxhastigheten enligt mätaren. Däremot säger det ingenting om den riktiga hastigheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.