|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var precis ute och pillade lite med bilen. Har problem med tomgången i mellan åt. hoppar mellan 400-800 varv och sen blir det bra och när man stannar nästa gång igen så gör den likadant och blir bra. detta händer oftast när det är fuktigt ute. försökte lyssna om den pös någonstans och det gjorde den. kände med handen ovanför insuget, och vid slangen mellan bromservon och insuget där drog det luft när jag varvade upp bilen. Så jag misstänker att det är någon slang under insuget som har spruckit för jag kunde inte se att någon lossnat. verkar som att man får ha av hela luftmängdmätarn för att komma åt. Jag hade bara loss boxen till luftfiltret för att få lite bättre insyn. Kan detta göra så att mina avgäsvärden är tokhöga ? Har precis bytt lamdan. Kanske var dumt då :( Mina avgasvärden är: CO:2.2 C 2500:2.6 HC:321 LAMBDA:0.93 För övrigt går bilen bra. Drar kanske lite mycket sopp me! | |
| glömde skriva att det slår i bromspedalen på tomgång ibland med. typ ett tickande ljud ? | |
|
Ja, bromsservon är ju vaccum assisterad, vilket helt klart påverkas om du har hål i slangen, vilken i sin tur påverkar tomgång, avgasvärden etc.. Byt slangen Byt olja & tändstift Kontrollera tomgång och även avgasvärden. Problemen bör vara lösta nu. Hög HC indikerar restbränsle som kan bero på kassa tändstift, felaktig förbränning, sot o grejjer i oljan. I en motor får man alltid en kedja av händelser, kom ihåg det. Om det t.ex är hål i slangen till bromsservo så påverkas inte bara bromsservon (pedalen kan bli hård, låta konstigt osv), nej, utan då får den även luft E F T E R luftmassemätaren, alltså, styrdonet vet inte om att den får den luften, vilket gör att systemet ballar ur totalt. Han tror att han har rätt värden när han inte har det.. ja, du förstår kanske hur jag menar, kan skriva sidvis med sån't här, men nu får du börja tänka själv härifrån :) |
|
| ska kolla upp detta. Tackar så mycket för svaret! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.