|
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis skaffat mig en 525iA av -95 års årgång. Tänkte ta och serva den lite för säkerhets skull och har lite funderingar kring oljan, ska man utgå från att dyrast är bäst och handla någon jätte hajtekk süntet-racing-historia eller ska man utgå från att en såpass gammal bil släpper ur sig hälften ifall man spiller i den något flyktigare än mineral? bilen körs dagligen och ungefär 40mil / vecka nu under vinter i tämligen kylslagen Jämtlandsterräng spelar detta någon avgörande roll för oljevalet eller är det egalt med den ungefärliga yttertempen i bruksklimatet? motorn har i dagslägen gått c.a. 20700 mil. Tacksam för tips då jag är rätt grön på BMW=) | |
| köp Magnatech på Mekonomen en bra olja till din bil o ganska så prisvärd men har blivit lite dyrare på sista tiden, köp den innan den försvinner helt från sortimentet för Castrol har bytt sortiment! men den finns nog kvar ett bra tag till! MVH Micke | |
|
Hej I 5år o fjärde bil har jag kört på Mobil1 15W 40. Bra pris o funkar som riktigt olja ska göra. Köp inte nån billigt olja!!! Delsynteth 10W 30 eller 15W 40 av nån känd märke som Mobil eller Casrtol osv. Läs i instruktiondboken vad som rekomenderas. MVH Grabber |
|
|
Jag köpte den till min e36 320 tycker inte alls att den var så bra Bimmer |
|
|
Hej och välkommen till forumet!! jag skulle inte rekomendera castrols magnatec. jag med flera har fått ett mer eller mindre tickande med den oljan...dessutom ingen äkta helsyntet...som du förövrigt bör ha i din motor... jag bytte nu till castrol Formula RS 0w-40 och den funkar klockrent än iaf ca 300mil körda med den oljan och inget tickande mer än nån sekund vid kallstart.....förövrigt köpt från tyskland på mapodo.de(kostar rejält i sverige) men det finns ju ett dussintal oljor till som är kanon till din motor men jag säger bara vad som funkar och inte för min del.... det beror ju även på om du kör hårt eller inte... men garanterat kommer det flera alternativ från andra personer här på forumet bara du väntar lite... du kan även använda sökfunktionen i forumet.... Mvh Andreas |
|
|
Sök och du skall finna... Sammanfattningsvis kan man dra följande slutsatser av sökresultaten: - Helsyntet är vida överlägset mineral / delsyntet - Det är en skröna att äldre bilar "skall ha" mineralolja - Det är klassning inte märket på oljan som är viktig (API-SJ/SL är ett riktmärke) - Låg kallviskositet (0W-XX eller 5W-XX) är viktigt då det ger mindre slitage vid kallstart Flera personer rekommenderar Biltemas helsyntetiska 5W-40 olja som har en bra klassning (API-SL) till äldre bilar. Personligen har jag kört Mobil 1 5W-50 (helsyntet, API-SL) i mina e30 med endast gott resultat. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Okej, man får tacka ödmjukast för all input och även för det varma välkomnandet till forumet=) väldigt trevlig kunskapsbank detta må jag säga hit ska jag titta in reguljärt framöver=) |
|
| tja, jag kör på mobil 1 5w-50, 6 liter för 500:- | |
|
Kör med Q8 Formula Excel, 6 Liter för 132:- Funkar bra, inga knack eller missljud, konstiga avlagringar eller andra mindre bra saker. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.