AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.107

750 e32

lu
48
lupo
525tdsA -95
har blivit riktigt sugen på en gammal 12:a och läst många trådar här i ämnet men jag undrar ett par saker, är det kattar på alla årsmodeller? Finns det överhuvudtaget några exemplar som är felfria eller ska man alltid räkna med problem direkt ? Hade tänkt satsa på nån av de senare typ 92-93..för med antispinn borde det väl kunna gå att använda en sådan kärra även på vintern.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag brukar alltid(jaja) ha lite tips angående tolvans problem och brister OCH förträffligheter, trots att jag aldrig ägt en dylik själv,men jag tror mig ändå ha en del tips att ge i fallet :)

JAG menar att en tolva som börjat ha kommit till åren inte är en bil som du köper på "vinst o förlust" och efter en kort provkörning handlar i tron att den ska gå som en gud utan problem som bruksbil i ur o skur,den har som sagt alltid mera prylar som kan gå sönder bl.a. pga att den har två grejor av "allt",dvs t.ex två toppackningar,lmm,MYCKET motor med massor med ventiler,styrningar stift tändkablar,rotorer,fördelarlock osv osv :)
Kan du inte meka själv eller inte har en "duktig kusin" som bott i garaget sedan nappen begravdes, så måste du nog räkna med att vagnen som bruksbil kan komma att kosta en hel del mer(understatement) än en normal vagn(ok,allt är relativt).

Låt dig inte avskräckas av mitt snack, men jag anser att du bör veta vad du ger dig in på med ett "gammalt tolva köp",visserligen en helt underbar vagn när att "lirar" men ha i åtanke att som året runt bruksbil är den ingen "spargris" om det var det du tänkte ha den som ;)

Ok>>>Entusiast användande med körning enbart på helgfria söndagar(he,he)ger säkerligen ägandekostnader i en helt annan klass om man fått tag på ett fint ex., och får då räknas som moderata i sammanhanget .

På svensksålda exemplar har det iaf alltid varit katalysatorer på dessa vagnar...
Och visst finns det exemplar som är felfria,utan tvekan, men det gäller att hitta dem också(kanske forumets bilannonser är en av det bättre vägarna att gå?)+som sagt att för ett långvarigt förhållande med en E32 750i BÖR du ha kunskaper i mekanik och elektronik som överstiger den "normale bilinnehavaren" rejält anser jag..
Ok,visst finns kunskap att insupa från t.ex. detta forum i stora lass, men en helt säker väg att gå är det ju inte alla gånger :)

Passa på att fråga hur många här på forumet som använder sin E32 tolva som vinterbil pga sitt förträffliga antispinnsystem...INTE många.
Bara därför har också jag starka funderingar att handla en 750i e32 :)

Lycka till hur som haver..

Mvh Janne.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag kör min 750-E38 som vinterbil i år. Det är livskvalitet! Fjärrstyrd webastovärmare, eluppvärmd ratt, + fram och baksäten. Vintervägegenskaperna är överaskande bra.
Bortser man från förbrukningen så är säkerligen en 750-e32:a med antispinn en kanon bil på vintern!
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Det finns mycket att säga om en E32 750 och mycket går som sagt att läsa sig till väldigt mycket här på forumet. Som tidigare nämnt så måste man vara beredd att saker kommer att behöva fixas hela tiden, ibland större i bland mindre. Jag hade en 750 -89 ett par år som man fick pilla med emellanåt, men fasen vilken go kärra. Det är med ett stort leende jag tänker tillbaka på den bilen. Jag skulle tänka mej att ha en till. Som vinterbil tycker jag inte att den var någon höjdare, fast jag hade nya vinterdäck och antispinn. Räkna även med en rejäl bensinförbrukning. Utan antispinnen inkopplad är den hur rolig som helst, betydligt roligare än min e38 740.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Mek och el/elektronik kunskaper är nog rätt viktigt om man ska köra E32 på en rimlig budget.

//Magnus

Paap Reeder
.. håller med bl a 944!
En 4-gasmätare + ett dblstråleskåp + en digital voltmätare + minst Bentleys kopplingsscheman + INTE MINST AP ... är litet av en nödvändig utrustning att hålla igång V12:an ... i a f om km-mätaren rundat 20 Kmil.

Kör i vinter inte V12:an men gjorde det från mars förra året. Körde på sprillans 225:or friktion ..... saknade dock lamelldiff för att komma upp till stugan på ett värdigt sätt .... så litet skottning bidde det jmf med M535:an.

Annars tycker jag att den gick väldigt bra i modd, snösträngar o s v samt att den "tog litet längre tid på sig att konstla i snön" än E28:an ty dryga 2 ton med last har en viss tröghet inbyggd s a s.

Motorvärmare är en nödvändighet ..... annars är det svårt att komma under 2 liter milen.

MVH /// Paap R
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Ursäkta min konstiga meningsbyggnad.
lu
48
lupo
525tdsA -95
Det jag är mest orolig över är om motorn håller ihop utan större reparationer för det känns som det skulle kunna bli hur dyrt som helst, lite elfel så som nån hiss eller spegel som inte funkar eller farthållare som lagt av kan jag leva med, likaså soppaförbrukningen som är en försumbar kostnad jämfört med motorkrångel. Annars borde en så här stor bil vara en av de absolut säkraste bilarna på marknaden att färdas omkring i från de här åren 90-93 om olyckan skulle vara framme med tyngd,utrymme och airbags.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Njaa... Jag skulle nog inte vara så bekymrad för motorn, om den inte är onormalt misshandlad. Det handlar inte heller om elhissar eller lampor som går sönder. Det kan handla om elektronik som styr olika system och synkningar... Bilen blir ju ganska värdelös om den inte går igenom en besiktning pga höga avgasvärden, eller om du bränner kattarna för att bränsleblandningen är fel. Jag har varit med om bägge. Fler saker som kan vara vara dyra att åtgärda är läckande oljetrågspackning(den övre), glapp i styrväxel, växellåda som växlar för hårt.

Felix
lu
48
lupo
525tdsA -95
Jo jag känner igen det där med avgasvärdestrul..hade världens problem med min gamla M3..å det blev svindyrt i slutänden med bytta lambdasonder å toppfix osv,den kärran låg alltid precis på gränsen även när allt funkade å 4 st k-sprit burkar i tanken:). Det verkar vara riktigt viktigt att kolla upp ett objekts avgashistorik plus en mätning till innan köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.