AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.604

E46 ägare, vad tycker du om halvljuset?

Sida 2 av 2
Ni
221
Nick3
318i-91
Tjena! jag provade rengöra lyktorna för en gångs skull ;p klar skillnad passade på att samtidigt stoppa blåa lampor i parkeringsljuset resultatet blev rätt snyggt lite julstämmning där också.
Kalle123 såg att du är norrbottning som kör 320d-00 härligt med en till på forumet///MVH
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Värdelöst även här!

------
Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
är det automatisk höjdreglering av halvljuset även på bilar utan Xenon?
vet inte om jag har xenon på min 325touring -01:a, men den reglerar ljuset i höjdled iallafall, tänkte att det kanske bara är touringen som har detta på samtliga pga den större lastkapaciteten eller liknande?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Glömde att tillägga att jag är mkt nöjd med både hel och halvljuset på min bil!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Japp det är "automatisk höjdreglering av halvljuset " till min E46 i alla fall och den är utan xenon. Störande när man precis startat bilen och ser ljusen flytta sig upp och ner och det där ljudet, vrrrr vrrrr:)
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Ja det verkar ju råda delade meningar om ljuset både med och utan Xenon.
Kollade pris på nya glas(som går at byte separat) och man hamnar kring 1000-lappen för båda sidorna inkl. packningen.

Så min plan är:

1) Byta glödlampor till bästa möjliga (vilka nu det är....)
2) Få justerat ljuset på verkstaden.
3) Byta glasen.

Så får vi se hur långt man behöver gå och vilken nytta det gör.
Tack för all input i alla fall.
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Lyfter denna tråd lite och kommer med en ny fråga: Går det att justera upp halvljusbilden på xenon med automatisk reglering? Nån som testat??
En av mina tre E46 var utan Xenon, och jagt tycker att halvljuset var riktigt dåligt på den. Helljuset var dock helt ok.

Keep Your Distance!
På min är halvljuset mycket bra!
Tycker att speciellt halvljuset är väldigt dåligt, och fick då tipset, här på forumet att köpa philips vision plus, vilket jag ännu inte gjort, men det kan kanske vara ett tips.
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Hmmmm,

Upplever halvljuset på min 318i som väldigt bra jag. Fick dessutom nyligen justerat höger halvljud pga felaktig ljusbild men nu lyser det upp som bara den. Självjusterande när man startar bilen.

En bra detalj ochså är att man nu ser klart och tydligt att höger halvljus, närmast väggrenen, lyser upp längre och klarare på den sidan än tidigare. Perfekt!

Utan xenon upplevde jag min e46'a -02 var som att ha två ficklampor påklistrade, riktigt dåligt halvljus.
Tanken är att BMW ska sälja extrautr. som i det här fallet xenon.

Mvh,
/Wille
danban
En liten tanke för er som tycker det är dåligt ljus.
Mät spänningen vid glödlampan, 15% spänningsfall kan resultera i så mycket som 50% sämre ljus
danban
nu var jag lite snabb att skicka.
Oftast beror spänningsfallet på dålig jordning
Hade en hyrbil E90 för ett tag sedan som jag körde med i ca 50mil, det som störde mig mest med den bilen var det dåliga halvljuset (ej xenon).
Upplevde det faktiskt som riktigt jobbigt att köra i mörker.
På min E61 har jag Xenon men har samma problem som många andra här, jag tycker helt enkelt att den siktar lite för lågt, jämför jag med min volvo jag hade innan är det stor skillnad, kan kanske bero på att strålkastarna satt högre upp på den.
852
Sörpan
325xi -02
Halvljuset (ej xenon) kanske inte är direkt dåligt, men det är bättre på E36. Helljuset är däremot ganska hyfsat.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
För att svara damien, det går att även att justera xenonljus, sitter en rätt stor ratt bak på strålkastaren

BMW CS #5206
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
christer silvén: Tackar, skall kolla upp det!
Bl
11
Blåranden
328 Ci -99
Ingen som haft problem med motorn som styr höjden på lyset? Va inne och fixade så lyset stog rätt men sen på kvällen när jag va ute och prova så stog lyset uppe i trädtopparna :/

Förövrigt så har jag bätre lyse både hel och halv på vinterbilen Mondeo -94 :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.