|
|
|
|---|---|
|
Som nu här, är det en jungel att hitta i deta forum, då jag inte känner till alla begrepp och fel som kan uppstå. Så är detta ett inlägg som redan finns, får niom ni vill, svara direkt, eller länka till gamla inlägg. 1. Bilen beter sig som min citroen XM med hudralik. Menar då att, den är lite gungande i fjädringen, trots att tidigare ägare påstod att den var sänkt med, ja nån typ av fjädrig. Svajar lite då jag kör och vickar på ratten. Inte att den slirar sig fram på vägen, mer som om at du sitter i en väldigt HÖG bil och allt gungar lätt. Märker det även då jag ckall backa ut. Släpper jag upp kopplingen fort och ger gas, vill den resa sig i bakvagnen. som en båt som kör över vågor. Min XM gör så här, men det är Normalt på en Citroën. Men på en BMW?? 2. Efter att ha kört långt med den. mer än 2 mil i jämn hastiget, börjar den att "sucka" på tomgång" dyker och sen upp till runt 1000. Och vid krypkörning så rycker hon vilt. Irriterande som fan. Har läst om att det kan vara allt från Lmm till vakumslangar och tomgångsmotor. Men detta sker bara efter körning längre sträckor. Även svår att starta då. efter att den stått en 20 min. Hjälp Önskas! //Micke | |
|
Hej Den första problemet kan bero på sliten fjädring. Men om bilen är sänkt så borde den vara hårdar i fjädringen så vida är inte fjädrar kapade eller några gammla sänkfjädrar. Mest troligt är att stöddämparna är helt slut o då även sänkfjädrar är "svampiga". Tvåa kan jag inte mycket om men det kan bero på att bilen var hårdkörd men det är jag inte säker på... MVH Grabber |
|
|
Kan tänka mig att fjädringen efter 16 år har börjat sjunga på sista versen.... Bilen är inte direkt hårdkörd. Tidigare ägare från -92 (far, och där efter hans dotter) fram tills två veckor sedan, då jag köpte den, har vårdat och kört denna "pärla" snällt och väl. Ingen ung tokkörare. :o) Hm... Fler som vet nåt?? Mvh Micke |
|
|
1) Verkar vara fjärdringen som gett upp, fjädrar & dämpare. 2) Ja, kan bero på många saker. Minns att en av mina 325:or betedde sig som din gör då lambdasonden var kass. Då gick bilen bra så länge den var kall men därefter så var det svajande tomgång, hög förbrukning, fet luft-bränsleblandning (=mkt avgaser) och svår att starta efter att den stått av en stund. Mitt tips till dig är att altingen mätan upp lambdan, göra rent den också, eller byta ut den eller så får du kolla bilens felminne, oftast lagras sånna här fel då någon elektrisk komponent gått sönder. En felsökning på BMW kostar ca ~ 500 kr. En ny lambdasond kostar ca ~ 1700 kr. Det kan vara så enkelt att bara någon slang, ofta insugsslangen, har fått torrsprickor. Då det blir varmt expanderar den, den tjyvar luft då, då det är kallt så är det i sin ordning. Bara en hypotes dock. Finns mycket att börja kolla men enklast vore ju om du skulle lämna in bilen till BMW. |
|
|
Avgasvärdena är helt i sin ordning enligt bilprovningen. Men det kanske inte de märker i CO testen? om Lambdan är kass...(men det bör de väl?) Ryker inte alls varken varm eller kall. Brukar la även lukta en del då eller? Förbrukningen ligger runt 085-1L på landsväg i 100km/h Vet inte om detta är "normalt" för en 530, men min Cittra med 6:a drog runt det. Tack för tipsen. Fler får gärna svara oxå. //Micke |
|
|
1) Du behöver nog renovera chassiet med nya stötdämpare, fjädrar och silentblock (bakvagnsbussningar). Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Hej ramses! Det kan mycket väl vara lambdasonden som spökar som "MD" påpekar. Något gör ju att styrelektroniken får fel info ang. bränsle/luftblandningen och därför påverkar tomgången. Elektroniken försöker ju hålla tomgången konstant runt ca. 800 varv och är det då något som försöker dra ner tomgången eller höja så justerar eletroniken hela tiden detta automatiskt. Eftersom elektroniken endast bryr sig om vad lambdasonden säger när den är varm (den lämnar spänning då) så verkar det ju troligt att det skulle vara den som inte är riktigt frisk och ger fel information till styrelektroniken ang. bränsle/luft förhållandena. Gör som sades ovan och kör nånstans och testa om det finns felkoder lagrade i dataminnet ang. lambdasond och andra möjliga fel! Kan ju som sagt vara nåt annat, men möjligt eftersom det uppträder när motorn är varm och därmed även lambdan igång! Dina avgasvärden kan vara helt OK fast lambdan är trasig, som någon annan person i en annan tråd hade varit med om. MVH Minken! Plattan i mattan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.