|
|
|
|---|---|
|
Om man ska koppla 1 bas med dubbla talspolar till en 2 kanalssteg. Är det då vettigast att köpa en bas med 2ohmstalspolar? eller ska man ha 4 ohms? /Otto | |
| Har du möjlighet till bryggkoppling av steget? | |
Ulke |
Otto! Detta har hel o hållet med ditt steg att göra..... Om du använder dubbla 4ohm spolar och paralellkopplar dessa, då måste ditt steg vara stabilt i 2 ohm monodrift. Detta finns ett fåtal bra 2-kanalssteg som klarar, men merparten av monostegen gör det..... Om du använder dubbla 2ohms spolar och paralellkopplar dessa, då måste ditt steg klara 1 ohm i monodrift, detta förekommer knappast alls bland 2-kanalsstegen, utan bara i undantagsfall. Bland monoblocken finns dock steg som presterar att pressa ut en enorm effekt till denna bas, men de kostar en slant...... Seriekoppling kan du göra på 2-ohmsmodellen och behöver då ett steg som klarar 4 ohm i mono, vilket de flesta bätttre steg gör...... mvh Ulke |
| Ulke:Seriekopplar du 2X2 ohm och sedan bryggar ett 2-kanals steg måste steget var 2-ohms stabilt , 4-ohm blir det med ett monosteg men det kanske var ett sådant du syftade på. | |
|
Det går att brygga. Alpine mrv 1000 2x100W RMS vid 12V 4ohm 2x150W RMS vid 12v 2ohm Jag har också ett Alpine mrv f400 4x40W RMS vid 12V 4ohm Om man använder 2 kanalssteget då kan man väl koppla in en talspole per kanal 2ohm eller har jag fel alt seriekoppla talspolarna och köra steget mono? Hewi: hur kopplade du in dina och vad har du för grejer? /Otto |
|
Ulke |
Hewi Helt rätt, men om du läser så skriver jag faktiskt att det skall klara 4 ohm Mono :o) Otto Använd dig av en dubbelspolig 2+2ohm och seriekoppla den, därefter kan du använda ditt mrv-1000 som du bryggar till en kanal med gott resultat.... mvh Ulke |
|
Tack för hjälpen! /Otto |
|
| E3-Otto: Jag kör med parallell kopplade spolar(2X4-Ohm) och parallell kopplade basar på ett DLS A-6 mono steg:1-Ohm last | |
| Det funkar ochså att bara koppla inn en av talspolarna på dubbel spoliga basar men då får de en annan karaktär samt lägre effekt tålighet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.