|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Blev uppringd av en vänlig själ igår som upplyste mig om att det finns en 523:a på blocket som har snott de bilder jag har på min bil här på Powerbörsen! Det kanske inte är världens kris, men det är en principsak för mig att man faktiskt frågar först. Jag vill dessutom inte att han använder mina bilder för att sälja en bil jag inte vet ett smack om. Den kan ju vara värsta krockvraket, och mina bilder gör att den ser ok ut. Jag har kontaktat blocket, och de har hittills inte gjort något. Frågan är vem jag ska vända mig till för att blocket ska ta bort bilden? Mvh JOhan |
|
Polisen? Är det inte ett brott mot upphovsrättslagen? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Har du tagit bilderna själv har du upphovsrätt, dvs. utan ditt medgivande får ingen använda dom. Kontakta blocket igen och meddela att du blir tvungen att göra en polisanälan om bilderna/annonsen plockas inte bort. |
|
|
Hej Johan. Jag har varit i kontakt med blocket ang dessa annonser som har bild på bilar som inte är dom som är till salu..Dom sa dom skulle kolla upp det men vad jag vet har det inte hänt något.Det var flera mån sen jag hade mailkontakt med dom.Det är ju inte rätt att det får gå till så här..Vem vill åka och titta på en bil där det står i annonsen..Inte min bil på bilden,men likadan.Det vill jag kalla falsk annonsering,och det borde anmälas. hjorten |
|
|
Har hänt mig också, någon här på AP som "lånade" en bild på min gröna 328iT när han skulle sälja den vidare... Irriterande.. Det bästa var nog att han skrev att den var rök & djurfri.. Fast jag hade haft Schäfrar i den under den tid jag ägde den.. //Henrik |
|
|
Tycker dock det är skillnad på när annonsören skriver att det inte är hans bil på bilden jämfört när annonsören helt fräckt bara använder bilden utan en kommentar. Båda fallen är trista men trots allt lite skillnad. ___ //Ulf |
|
| Det finns en länk till varje annons på Blocket som lyder "Anmäl annonsen" (eller nåt sånt). Har själv anmält några annonser med framgång :-) | |
|
Johan: Har du talat med "bildtjyven"? Vad sa han isf? Borde ju kanske gå att övertala honom att byta ut bilden? Själv har jag varit utsatt för att folk har stulit mina annonstexter, jag mailade i dessa fall annonsören och skrev att han var en idiot och att han skulle ta bort eller byta ut texten omedelbums. Om någon spekulant läste hans annons och sedan min så kunde ju jag bli misstänkt för att ha stulit hans text istället för tvärt om... Grymt irriterande... Här är ett exempel på en annons där man stulit texten OCH bild: Länk (Tjyvens) Länk (Originalet) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Samma sak inträffade för mig förra året då jag skulle sälja en vagn, jag mailade blocket-personalen och killens annons var borta på en timme, gå den vägen först! Polisanmälan är väl lite väl överilat... Och det är väl inte polisen man går till i så fall, utan man får väl dra igång en civilrättslig process? |
|
|
Hej! Jag hade samma problem som du, det var visserligen ett bra tag sedan. Men jag skrev ett mail till blocket.se och så skrev jag ett mail till insändaren av annonsen där jag skrev att jag ägde rättigheterna av bilden och att ämnade att debitera honom för uthyran av min bild eftersom han använt den utan mitt tillstånd. Jag skrev att jag ville ha 1000:-/dag och att jag kan tänka mig driva en process mot honom för att jag ska få in mina pengar. Blocket svarade aldrig. Han skrev ett ganska kaxigt mail på dålig svenska tillbaka, men jag tror att mitt budskap gick fram eftersom han aldrig svarade och annonsen var borta. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Nu är bilderna borta på blocket :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Inte för att det har med detta forum att göra, men jag tycker det är rätt kul när folk säljer en entusiastbil eller cabbe mitt i vintern och säger att den aldrig är vinterkörd, så står bilen halvt översnöad i en driva på deras bild... Men KÖRD är den kanske inte... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jupp, nu fick de fart! vet inte om de läser på autopower också.... det var skönt att de tog det på allvar. Mvh Johan |
|
Trist när sånt händer.. Råkade ut för samma sak för något år sen här på AP, han tyckte att han kunde väl få ha min bild eftersom hans bil såg likadan ut. Ansåg att han kunde åtminstone fråga först.. han tog bort bilderna på en gång iaf... Ha en fin.. T |
|
|
Samma sak har hänt mig. Ringde upp killen och lät först som om jag var spekulant. Efter en liten stund sa jag vad anledningen till mitt samtal var. Han blev först väldigt paff och sen lite hotfull. Jag gav honom då en lektion i svensk lagstiftning och sa att om inte annonsen var borta inom 30 min så skulle han höra av mig igen. 15 min senare var den borta. Det är egentligen ingen stor sak, MEN har jag en bra bild i min annons som jag lagt ner tid på vill jag inte att någon annan ska glida med på en räkmacka och samtidigt dra ner min annons i skiten. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.