AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.371

Vad varvar en 530 diesel vid 110 km/tim?

Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Om skatten läggs om på dieselbilar så kan det ju bli aktuellt med en diesel... Förutom frågan i rubriken - Vad brukar gå sönder på dieslarna? Kul att spekulera!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur mkt den varvar beror på vilken växellåda du har.

Svaga punkter och vanliga felkällor hittar du under begagnatguiden i menyn till vänster.

___
Min Bil-Blogg: Länk
Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Vore kul att veta skillnaden mellan aut o man på denna modell!
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Minns inte varvtalen, men min erfarenhet av 530d mauell (-00:a) och 530dAT (02:a) är att automaten "drar" ca 0,1 liter mer per mil (skulle iofs vara kul att veta skillnaden mellan Touring automat & manuell, vad CV-värde, ev skillnad i utväxling osv. kan betyda).

Det är ju dessutom en "uppgradering av motorn" i 02:an mot 00:an, vad det nu kan betyda i förbrukning.

MEN - det verkar som om att största skillnaden i förbrukning ligger i att man kör automaten "för sakta", med manuell petar man i 5:an och åker medan automaten ligger och "harvar" om man ligger på krokig 90-väg (lockup i & ur - upp & ner mellan 4:an - 5:an)!

Vid "expressturer", på lite längre sträckor, med automaten kommer jag ner på nästan samma förbrukning som jag hade på manuell sedan (0,67/mil vid snittfart ca 135km/h, 90 mil körda).

Däremot lyckas jag aldrig komma ner till samma förbrukning med automaten vid riktig "snålkörning" (0,51 - 0,55/mil snittfart 98 - 105 km/h, 45 mil körda).

Angivna förbrukningssiffror är verklig förbrukning (fyllda liter/km), snittförbrukningen i färddatorn diffar mellan olika bilar och kan ibland vara "rena glädjemätaren" (går iofs att justera faktorn för förbrukning).

Mvh/Saij
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag har en 530 dat 01 o den varvar knappt 2000 rpm vid 110, "steptronic"

hej o hå
bengan
Ol
10
Oljebrännarn
525d Touring -05
Saij; snittfart 135km/h över 90 mil? Låter väldigt snabbt.

Sa
440
Saij
X3 -12
>Oljebrännaren

Hej!

Jo, men det gäller att "ligga i" (med det menar jag att man i princip inte stannar eller stiger ur bilen - bara "gasar".

Se'n får jag tyvärr medge att i denna trippen ingår ca 30 mil i södra Sverige + Danmark (Öre-bron - Rödeby) = "grav" hastighetsöverträdelse, men tidig morgon och............. Ja, ja jag vet - inget att rekommendera precis.

Och till alla som anser att sån't här är idiotiskt - snälla, ni behöver inte kommentera det, jag vet det redan ;-).

Mvh/Saij
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
vadå läggs om?
det är ju bara på nyare diesel bilar med partikelfilter o grejjer skatten kommer sänkas..
Mvh / Magnus

BMW 525, 24v
Ol
10
Oljebrännarn
525d Touring -05
Saij; Närå, det blir ingen moralpredikan, men brukar själv roa mig med att lägga snabba snittfarter. Därmed vet jag hur otroligt svårt det är att komma över 120 km/h i snittfart på längre sträckor på svenska vägar, men med lite dansk och skånsk motorväg inbakad så är det ju säkert möjligt, vägen ner till Rödby är ju en riktig fartsträcka.

Tjusningen med diesel är ju att köra tex Åre-Karlstad på 5h 20min med en tvåtonsbil och få en förbrukning på 0,73!
Sa
440
Saij
X3 -12
>Oljebrännaren

Jo, helt klar är det svårt - men som jag skrev - gäller det att "ligga i". (Pinkpauser osv. är i princip omöjligt, tanka inte att tänka på - men det behövs ju inte så ofta på en diesel.......)

Men det är klart, det gäller ju att hålla mätarnålen över 200-strecket så långa perioder som möjligt (om nu vägen tillåter det........) annars blir det ju inga så'na snittfarter.

;-) Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.