AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.196

330xd är den roligaste bilen jag kört

Sida 1 av 2
11
bärra
525I- 89
Jag skämtar inte när jag säger att BMW 330xd är den roligaste bilen jag kört. 231 hk och 0-100 på 6,7 sek. å d e diesel.

Dieseln i 330 har inte 231 hk...
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Nej, den porschen du körde hos din kusin på hans student var roligare!
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
(jag vet jag har konstig humor!)
SpineKracker
Clubsport:
Det har den visst, se efter i modellguiden.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Känns den lika snabb som gamla 330:in ( bensinaren)?
E90 330d har inte 231 hk. 530d har 218 hk. 330d några hästar färre.
Ang antal hästar i E90 330xd:
Länk

/Micke
Både 330d och 530d har 231 hk.
Jag ger mig! Den har 231 som flera påpekar. Måste ha kollat i en gammal broschyr
Faktum är att moderna dieslar är jäkligt pigga. Vi har en Saab 9-5 V6 3.0 Tdi på jobbet som är en väldigt trevlig bekantskap. Blev helt dieselfrälst efter att ha kört den första gången.

Hade det inte varit för skatten och statens smyghöjning av Dieselpriset nu när dieslarna blev populära hade det blivit en diesel nästa gång.

/Fredrik
Jag står i begrepp att köpa en dieselbil och Statens agerande oroar mig. Känns som det är helt omöjligt att köra bil på ett billigt sätt. De lättnader gällande fordonsskatten det så länge pratats om kommer garanterat kompenseras av någon annan skattepålaga istället. Om det nu överhudtaget bli någon förändring av fordonsskatten.

Staten har gjort sig så beroende av bränsle- och fordonsskatten att de aldrig någonsin kan sänka den. Momentana sänkningar kan ske för att subventionera köp av miljöbilar. Dessa sänkningar är just momentana och när beståndet av miljöbilar blivit tillräckligt stort chockhöjs skatten...

Lek med tanken att det skulle komma en bil som drevs på vatten och var helt oskadlig för miljön, eftersom den ingick i ett kretslopp där vattenmängden på jorden ej påverkas. Staten skulle då vara passiv och mängder av bilägare ser sin chans att transportera sig till en oerhört låg kostnad. Och dessutom miljövänligt.

När tillräckligt många bilägare gått över till vattendrift märker staten att intäkterna för drivmedel minskar kraftigt. Gissa vilken åtgärden blir? Jo, givetvis en "för vatten avsett som drivmedel särskild skatt". Motiveringen för vattenskatten kan vara hur krystad som helst. Med största sannolikhet skulle den hänvisa till någon tvivelaktig rapport utförd av en "oberoende" myndighet med sossar i ledningen, där miljön är starkaste argument...

Eller lek med tanken att trängselskatten i Sthlm faller så väl ut att samtliga stockholmare börjar cykla istället. Miljömålen är därmed uppfyllda. Ingen trängsel och inga miljöproblem i innerstaden. Vad tror ni staten gör då? Jo, givetvis kommer det då en särskild cykelskatt, eftersom en forskningsrapport pekar på en stegrande mängd cykelolyckor i Stockholms innerstad...

Staten har gjort sig beroende av de enorma skatteintäkter som bilismen bidrar med och all moralpredikan från statens sida gällande bilismen och miljön är bara hyckleri och svepskäl. Och vi invånare är toleranta och står med mössan i hand för att få betala våra skatter...
SpineKracker
bjoerk:
Ska man ställa saker på sin spets så mycket det bara går är jag beredd att hålla med. =)

Diesel power! =)

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Nu sitter jag här med en BMW broschyr från våren 2005 och som jag fattar det så har E46 330d 204 häst. 530d 218 häst, så det kom alltså nya dieslar i september?

Keep Your Distance!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bjoerck,

var det din XJR jag såg på blocket? Hur ska du kunna leva utan? Å andra sidan förstår jag om du säljer med tanke på vad bensinen kostar...

Helt sant om skatterna. Numera är det bara sådant som inte flyttar/kan handlas utomlands som kan beskattas. Det är i princip drivmedel, fastigheter och låginkomsttagare.
Tretretti: Min är grå och återfinns i Östergötland. Blir tungt att vara utan Jaggan. En fantastisk bil i många avseenden. För att strö salt i såren så säljer jag den också för billigt. Vill bli av med den så snabbt som möjligt eftersom jag inom kort behöver en snålare bil. Surt sa räven.

Om det inte varit för bränslekostnaden så hade jag haft kvar Jaggan. Försäkring, service och reservdelar är det fyndpriser på jämfört med andra sportsedaner med över 300 hästar.

Dessutom har det varit skitkul att reta upp min avundsjuke granne. Gubben frågade vad jag skulle ha för bilen när jag berättade att den var till salu. "Ny så kostade den sjuhundratusen och den är ju knappt använd, så jag får väl ha något åt det hållet" sa jag till gubben. Som svar fick jag ett grymt samt en lång utläggning om hur framgångsrik gubbens son är... Han skulle bara veta vad bilen i själva verket är värd. Hehe.
bjoerck,

Vad blir det för bil efter Jaggan? Kanske inte rätt tråd men lite nyfiken är jag...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
330 xd har 231 hk enligt tekniska data på bmw.se

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
bood:
Men E46 har 204!

Keep Your Distance!
Bones: Här kan du läsa om mina planer! Länk
Clubsport
Jag kommer inte ohåg vilket datum nya dieselmotorn kom men på min fars 530d -04 är det 218hk, någon gång under 2005 kom den nya motorn på 231hk. Jag trodde det var i och med lanseringen av E90 330D men det kan möjligen varit lite senare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.