AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.240

Stödskydd av M3 speglar

Sida 1 av 2
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Har precis beställt en frontspoiler och M3 speglar till min bil och sitter nu och klurar på hur/om jag skall försöka stöldskydda grejerna.

Frontspoilern är ganska enkel genom att svetsa en bult eller två eller använda en specialmutter. Dock klurar jag på hur jag skall göra med speglarna. Om jag använder en vajer så sitter de ju kvar, men har någon provat detta tidigare?

Igentligen handlar det inte så mycket om stöldskydd men mer om att dra tjuven vid näsan.

Har ni några idéer eller tips?

/foo
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Har för att en kompis drog kabeln från larmet i dörrarna upp till spegelfästet, genom nåt hål inne i spegeln och ner igen som en slinga. Om nån klippte kablarna till elspeglarna så knipsades då förhoppningsvis även larmkabeln av. Busarna har ju iofs redan fått loss speglen men larmet går i alla fall så dom kanske släpper grejerna och springer.

M-Maker
BMW-Yoda
Sitter M-3 speglarna som originalspeglarna är det ju enkelt. Byt ut knopparna mot riktiga bultar. Vips så går det inte att rycka dom ur fästena, utan dom måste brytas sönder. Hellre trasigt än snott.

BMW-Yoda
Ka
131
Kanada
328i -00
Hejsan Foo!

Jag hade samma dilemma på min förra bil. Tyvärr så är det enklaste att inte sätta på M3 speglar för risken är som du vet, är överhängande att man blir av med dem.
Men om man nu ändå inte kan klara sig utan så är att larma och fästa dem på något sätt det bästa. Tyvärr så är de två första förslagen inte de bästa. Nr.1 där går larmet efter det att de fått loss den ena spegeln. EN spegel går på över 3000 kr. Det andra alernativet är bättre. Men det finns två hakar.
Nr 1. Backspegeln bryts sönder och man får köpa en ny, 3000kr.
Nr 2. De har använt någon konstig gänga på "knoppen" som sitter skruvad i spegeln, så det blir svårt att få en ny spruv att fästa i plasten, samt att den är inte så tjock så det går inte att borra upp så mycket för att gänga om.
Så här gjorde jag i alla fall. Jag började med att fästa spegeln med en vajer (typ cyckebromsvajer) så att den inte går att rycka bort så lätt. Den drog jag runt motorn i spegeln några varv, och sedan in i fästet genom hålet som kablarna går i.
I den övre av de tre knopparnas fäste borrade jag ur och satte dit en microswitch, som jordar när den är i viloläge. Dvs utlöst. Denna switch kopplade jag till larmet på samma kabel som dörrswitchen.
Med detta räckte det med att lossa bara på den övre av fästerna för att larmet skulle gå.

Efter det fick speglarna vara ifred

///Nicklas
BMWCS# 4748
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Inte visste jag att speglarna verkar vara så lätta att ta lös, är det bara att rycka utåt eller. Kan ju va kul å veta. inte för att jag har tänkt sno nåra.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Ka
131
Kanada
328i -00
Johnte, du måste vara en av de få som inte blivit av med dina speglar ännu. Ja det är så lätt att få loss speglarna, en otrolig konstruktionsmiss av BMW.

Vore jag dig skulle jag larma dem innan något bus hinner göra lampskärmar av dem eller att de hamnar på en Opel Ascona.

///Nicklas
BMWCS# 4748
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Har inte det problemet att nån kan göra nått med min bil. Den står alltid inlåst eller under ständig bevakning när jag inte använder den.
Jasså det är så pass lätt. Om man drar lös dom är det bara att trycka in dom sen då?

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Kanske nåt man skulle tänka på...
/Jimmy

www.lazzat.nu
fo
242
foo
328iC '96
Tack för svaren pojkar!

Jag får förhoppningsvis grejerna levererade under nästa vecka och då skall jag ta en tur inne hos Claes O.

Larm delen vete katten hur jag skall få till. Är definitivt inte duktigt på att meka i allmänhet och larm i synnerhet. Men kan en projektledare borde jag väl också klara av det? ;0

Kanada: Hur gjorde du med skarvningen för larmet? Vilka smådelar behövde du använda och var köper jag en sådandära mikroswitch?

Hur som, om allt går vägen så tar jag lite bilder och lägger ut ifall det finns någon mer som är intresserad.

/foo
BMW-Yoda
Att speglarna är konstruerade på det sättet är ingen miss. Om du kör på en människa tex. så måste dom ju lossna i och med att dom inte är vikbara.

BMW-Yoda
Ka
131
Kanada
328i -00
BMW-Yoda jag fattar att de ska lossna när man kör på något eller någon. Men jag tycker med facit i hand att de hade kunna valt en annan design än den de har. Troligtvis är det därför de inte har kvar speglarna på den nya M3an.

Foo, Jag köpte microswitcharna på Elfa i Solna, de har postorder ifall du inte bor i Stockholm. www.elfa.se
Microswitchen ska helst vara en som är vattentät alt. fukttålig. Jag placerade den bakom den övre av de tre benen i fästplattan som sitter i dörren. Sedan så borrade jag ett litet hål igenom mot knoppen där jag monterade switchen.

Lycka till.

Inte illa av en projektledare..... ;)
Det var lite pyssel att få ihop men skam den som ger sig.

Jag var inne på att göra en hemsida med hur man går tillväga men nu har jag inte den bilen kvar. Så tyvärr....

///Nicklas
BMWCS# 4748
he
37
henketh
M3 SMG -97
OK, nu har jag kollat runt lite på forumet och sett att stölder av dessa speglar är ett JÄTTE-problem! Finns det verkligen inget effektivt stöldskydd för M3-speglar att köpa? Bör ju vara en lysande idé! Eller man kanske ska ge sig in i branschen :)
Vet någon var man kan hitta ett vettigt stöldskydd?? Microswitch-varianten är säkert bra, men hur j-a svårt är det att göra? Låter inge lätt...
Om dom nu är så lätta att plocka loss kanske man kan ha som rutin att ta loss speglarna och lägga dom i bakluckan när man parkar bilen över natten..?! Hur går sen folk som snor speglarna till väga för att få tag i fästena, går till BMW och köper nya eller? I normala fall behöver man väl aldrig köpa nya fästen så det bör väl vara uppenbart varför man köper sådana, eller..?!

www.malte-racing.com
MIRRE75
Bästa skydet!!!!
Köp ELEFANT STÄNGSEL och koppla den i bilen/larmet.
Dom finns i 12/24 volt.

Jag kan garantera att inte ens parkerings vakten kan sätta böter på bilen!!!*leeer*
I gamla östblocket tog folk av lättstulna saker som: Torkare ( blad och armar), rutor mm ja allt löst man kan tänka sig...

Så fråga nån gammal DDR-tysk/Polack/Ungrare/rumän/bulgar/ryss om råd..
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Men jag förstår inte riktigt hur de kan sno speglarna utan att förstöra fästet, och därmed spegeln?

Enligt en snubbe på en BMW-verkstad i närheten blir spegeln obrukbar om man tar loss den från utsidan.

Kan någon förklara för en som inte förstår...
M-3
Hej Visst är speglarna på tok för lätta att få bort,men efter ett på snodda, så tog jag själv bort dom varje gång jag parkerade olämpligt... Fixade bara så att kabeln inte kunde ramla in i dörren..Det funkade bra...
he
37
henketh
M3 SMG -97
OK, ta bort dem låter ju som ett klockrent stöldskydd, MEN hur gör man det utan att sabba dem??? Bryts inte fästet sönder då, eller skruvade du loss både spegel o platta inifrån kupén menar du? Är inte det en 30min-procedur, eller kanske t om ännu längre? Inget man gör varje kväll kanske...
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
vad händer om man får speglarna stulna? Täcker inte försäkringen detta?? Blir inte självrisken 0:- med godkänt larm??
nån som vet?? mvh Daniel

Finns på icq: 60288954
ba
141
backez
318i touring -96
bygg ett enkelt larm för speglarna, ta ett brytande relä och en siren , koppla sirenen över reläet (dvs om
reläet tappar spänningen så ljuder sirenen.
ta då jord till styrningen av reläet på bulten
till speglarna.
voila larmade speglar..

använde detta på min gamla e30 (extraljusen) funka
skitbra
-BeeMWe-
Enklast är att sätta upp en liten klisterlapp på rutan vid spegeln "Varning! Speglarna elförande" eller liknande. Det kanske skrämmer bort någon amatör iaf.

Jag har beställt speglar nu till 535an, jag ska satsa på något simpelt larm, typ vanligt modifierat dörrlarm(när kontakterna bryts låter det som fan).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.